Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bagaren
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 april 2020, 18:57:05

Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av Bagaren »

Jag har märkt många av mina tillhörigheter med Stöldmärkningssystemet Smartwater(märk-DNA). Länsförsäkringar erbjöd ett bra pris på ett märkkit för några år sedan, och kommunen gick ut och rekomenderade alla att märka upp sina ägodelar. Det är i princip ett nagellack med små plastbitar med ett serienummer som går att knyta till den person som registrerad det.

När jag flyttade och bytte mobilnummer så upptäckte jag att det inte går att få tag på Smartwater, dom svarar inte på några telefonsamtal eller mail alls, så jag kan inte ändra mina uppgifter i databasen, så att polisen kan kontakta mig om dom hittar några av mina prylar. Upptäckte idag att deras hemsida inte längre är uppe, är det någon som vet om dom konkat?

Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av Henry »

Det verkar väl så och redan i maj:

https://www.heilborns.se/anbud-eurosafe ... i-konkurs/

Men jag kan komma in på https://smartwater.com och det står det inget om någon konkurs så kanske bara den svenska delen för smartwatersverige.se finns det som sagt inget på. Sedan tyckte jag att jag läste att eurosafe mer var en distributör men då tillgångarna inkluderar märkningsgrejset vad det verkar så är det kanske samma ändå eller nåt men det ser oavsett inte så bra ut för i alla fall den svenska delen.
Bagaren
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 april 2020, 18:57:05

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av Bagaren »

Där ser man, hoppas att databasen fortfarande är aktiv och att polisen kan använda den, annars är ju all markering man har gjort helt onödig...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7048
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av Teknikern »

Jag har "predikat" detta förr, allting som drivs av någon annan och ska hamna i en "säker" databas kan antingen helt försvinna över en natt eller bli utspritt där det minst ska vara. Tyvärr vet inte alla om eller ens reflekterar över detta.
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av ToPNoTCH »

Någon annan än vem ?
Capone
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juni 2021, 18:29:44

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av Capone »

Trilla över denna tråd av en slump. Här är min efterforskning.
Det stämmer att den svenska distributören kånkat https://www.newsworthy.se/sv/dashboard/newslead/43191/ :shock:

Jag fick därför följande frågor :
1. Är databasen förlorad och man har falsk säkerhet?
2. Kan man ändra adressuppgifter i internationella databasen?
3. Gör polisen slagning mot den internationella databasen när den lokala distributören gått i konkurs?

På 1. så letade jag upp mitt kit och där står det att det är en internationell databas :bravo:. Då måste jag kunna nå mina uppgifter. Gick in på huvudsidan smartwater.Com, men hitta ingen tydlig information. Slutligen hamna jag på smartwater.com/registration
Försökte registrera mitt kit på nytt men fick att det redan är reggat. Vilket är bra för då finns uppgifterna kvar :bravo:

På 2. tog det lite tid men hittade slutligen https://swt.smartwater.com/faq/move-address/
. Fick notis sen om önskad ändring men väntar på slutgiltig bekräftelse.

3. Ringde och pratade med polisen och fick till svar att det var en tuff fråga men efter ha bollats runt fick jag ett "förmodligen" till svar och att de skall återkomma. Men jag är faktiskt inte orolig för denna. Om uppgifterna finns kvar och huvudsidan erbjuder konto för polisiära enheter så borde de rimligtvis fortfarande göra slagning.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av metric »

Bagaren skrev: 6 augusti 2020, 07:35:14 Jag har märkt många av mina tillhörigheter med Stöldmärkningssystemet Smartwater(märk-DNA). Länsförsäkringar erbjöd ett bra pris på ett märkkit för några år sedan, och kommunen gick ut och rekomenderade alla att märka upp sina ägodelar. Det är i princip ett nagellack med små plastbitar med ett serienummer som går att knyta till den person som registrerad det.

När jag flyttade och bytte mobilnummer så upptäckte jag att det inte går att få tag på Smartwater, dom svarar inte på några telefonsamtal eller mail alls, så jag kan inte ändra mina uppgifter i databasen, så att polisen kan kontakta mig om dom hittar några av mina prylar. Upptäckte idag att deras hemsida inte längre är uppe, är det någon som vet om dom konkat?

Bild
Har du köpt det via Länsförsäkringar så hade jag kontaktat dom.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag förstår ju vitsen på ovärderliga prylar typ Mona Lisa men är tveksam till nyttan vid enklare saker.
Om polisen hittar en stulen laptop eller cykel kommer de verkligen gå över hela med mikroskop för att hitta märkningen och läsa av den? Sedan lägga tid på att spåra ägaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av JimmyAndersson »

Inte med mikroskop, men de undersöker både cykel och laptop noga och antecknar alla detaljer i en databas. Dvs allt från ramnummer (även om det är svårt att hitta/läsa) till ”packtejp på ena sidan av styret”.
Med laptops och mobiler går de på personliga kännetecknen och serie-nr mm. Man kan även kolla med t.ex Telia om man hittar sim-kort, imei-nummer eller liknande.
Många som jobbar med det tycker att det är ett kul detektivarbete.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av mrfrenzy »

Jo men reklamen för Smartwater framhåller just att dessa "DNA-partiklar" går att hitta även om tjuven skrapat bort alla dekaler, det är ju i väldigt specifika fall man kan ha nytta av det.
Typ om man vet vem som stulit varan men han påstår att den är ärligt köpt någon annan stans, då kan man dirigera polisen att kolla med mikroskop på rätt ställe.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Smartwater Sverige, har dom gått i konkurs?

Inlägg av JimmyAndersson »

Ah du menar så! :)
Nä det är ju inget man kollar på allt som kommer in till Polisen.
Skriv svar