Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bergberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 november 2017, 02:05:44

Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av bergberg »

Hej jag jobbar med ett litet och simpelt projekt och kort så handlar det om att strömmen genom en diod ökar med temperaturen i dioden enligt diodekvationen.

Jag vill koppla en diod som jag skickar en låg ström genom (för att undvika en hög effektutveckling eftersom det hade påverkat temperaturen i dioden)
till en I-V amp som jag sedan kopplar till en komparator som skall ge en utsignal när temperaturen i dioden överstiger en viss punkt.

Det jag undrar om är hur jag bäst ökar temperaturen i dioden. Eftersom jag inte kan förändra strömmen in i dioden eller spänningen så måste jag ju
ha en extern värmekälla för att påverka diodens temperatur, men känns ju lite dumt att bara hålla upp en tändare till dioden och hoppas på det bästa,

finns det nått bra trick eller någon metod jag missat?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av swesysmgr »

Tändare vet jag inte men pröva att montera ett effektmotstånd under eller alldeles intill dioden och värm det genom att köra ström igenom. Då kan du hjälpligt upprepa försöken genom att låta motståndet avge samma värmeeffekt flera gånger.

Annars värm genom att hålla lödpennan intill dioden eller med en värmepistol?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av prototypen »

Men VAD vill du uppnå?
Först ska strömmen genom dioden vara låg för att den inte ska bli varm. sedan ska du värma på dioden?

PN övergångar brukar man använda för att MÄTA temperatur....

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av Icecap »

Mätmetoden verkar vara gjort för thermal runaway.

Normalt drar man en viss ström genom dioden och sedan mäter spänningen över den. Den spänning varierar linjärt med temperaturen, jag minns dock inte exakt värden.
bergberg
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 november 2017, 02:05:44

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av bergberg »

prototypen skrev:Men VAD vill du uppnå?
Först ska strömmen genom dioden vara låg för att den inte ska bli varm. sedan ska du värma på dioden?

PN övergångar brukar man använda för att MÄTA temperatur....

Protte
Det jag vill uppnå är att skapa en krets som avger en spänning när temperaturen i dioden når en viss gräns utan att då förändra insignalen till dioden.

detta är instruktionerna jag skall följa:

"bygg en krets där utsignalen är temperaturstyrd
spänning. Koppla in en komparator som tänder en lysdiod när temperaturen
överstiger en viss temperatur.

Ledning: Strömmen genom en framspänddiod ökar då temperaturen ökar. Detta beror på att
mättnadsströmmen i0 i diodekvationen ökar med temperaturen. OBS! Effektutvecklingen i dioden ska
vara låg så att den inte värmer upp sig själv."
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av Icecap »

Skoluppgift alltså.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av Klas-Kenny »

Som jag tolkar frågan så är TS alltså enbart ute efter ett sätt att testa att det hela verkligen fungerar? Dvs. Värma upp dioden till en specifik temperatur, uppgiften i sig låter det som att hen löser själv.

Värma med lödkolv hade jag nog kört med, enkelt och tillgängligt. Förutsatt att man har en som går att ställa till tillräckligt låg temperatur som man vill testa med.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Simpel fråga som jag skulle behöva hjälp med.

Inlägg av prototypen »

<<Ledning: Strömmen genom en framspänddiod ökar då temperaturen ökar. Detta beror på att
mättnadsströmmen i0 i diodekvationen ökar med temperaturen. OBS! Effektutvecklingen i dioden ska
vara låg så att den inte värmer upp sig själv.">>

Vilken jäkla dålig baklänges ledtråd, tur bergberg genomskådat att hålla strömmen konstant isf spänningen......

Protte
Skriv svar