Avstörning transienter 230VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lvedin
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2017, 19:16:33

Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av lvedin »

Hej !

Jag har byggt in styrning av en värmeshunt som består av en elmotor (230VAC, 4 VA) som kan köras i bägger riktningarna genom att lägga fas på någon av de två ingångarna. Styrs av Arduino med reläkort https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... -1x-p87878 .

Koppling:
Untitled.png
Det finns bara EN konding i motorenheten och jag utgår från att det är för 2-fas till motorn. I övrigt inga aktiva eller passiva komponenter, endast el-mekaniska brytare och motorn. Den verkar alltså helt sakna avstörningnsskydd. Motorenheten är en 70-tals Landis&Gyr aktuator.

Styrenheten funkar på bänk utan elmotor, men när jag kopplat in elmotorn och stänger av elmotorn, då slocknar LCD displayen nästan varje gång. Måste spännings re-boota systemet.

Frånslag är väl typiskt transientproblem som skall åtgärdas i motorn.

FRÅGA: Vilket är ett lämpligt transientfilter ?
Är det lämpligt med konding och motstånd i serie (vilka värden ?), eller VCR, eller nån diod koppling ...? :humm:

Förslag med länk till artikel mottages med tacksamhet :)

/ Lennart
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lvedin 29 november 2017, 16:39:50, redigerad totalt 3 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av Mindmapper »

Hur är systemet avkopplat och uppkopplat? Foton är bra och kan visa var insatser kan ge bra resultat.
lvedin
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2017, 19:16:33

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av lvedin »

Jag har uppdaterat originalpost med bild och beskrivning av motorenheten. Isolering mellan motorenhet och styrenheten är reläerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av TomasL »

Går inte se bilden, lägg den på forumet i stället.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av prototypen »

1. Det där reläkortet har väldigt dålig personsäkerhet med bara 1500 volt isolationsspänning och layouten är väldigt dumt gjord då det är litet avstånd mellan en av reläkontakterna och spolens anslutningar. Hitta något annat.

2. Jag kan inte se en bild publicerad på Google, lägg bilden på forumets server så syns den och kommer att finnas kvar (i evighet)

3. Visst kan du avstöra motorn, men det verkar som din Aurdino är lite lättstött.
Stirra dig inte blind på motorn, gör något åt processorn också, annars finns risken att allt annat i huset kan störa också.

Protte
lvedin
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2017, 19:16:33

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av lvedin »

Tack för synpunkter :)

Vet inte hur jag enkelt gör processorn störokänslig mot motorns induktiva last. Nätstörningar har jag inte sett några problem av. Om det inte funkar att avstöra motorn så sätter jag nog enklast yttre kraftigare mellan-reläer utan att blanda in processorns 5V till dess relä-spolar.

Tror ändå att det är högspännings-tranisenter som är problemet och som skall åtgärdas i första hand. Känner inte heller någon personosäkerhet då hela processorn är i plastlåda och allt är isolerat, reläkorter är specat 230V.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av TomasL »

Kan så vara att man angett en spänning om 230V för reläkortet, men det klarar inte att anslutas till elnätet, möjligtvis ett 110V nät.

För att ansluta till nätet, så bör kortet vara specat till åtminstone 630V och överslagstestat vid minst 2,5 kV.
Så nej, detta kort är avsett för 24V, typ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av TomasL »

Sätt ett RC-Nät mellan styrsignalerna och nollan.
Finns färdiga RC-nät avsedda för nätanslutning att köpa.
Och skaffa ett bättre reläkort, eller styr via externa industrireläer, avsedda för 230V med 24V spole.
Alternativt, skaffa en annan motor.
lvedin
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2017, 19:16:33

Re: Avstörning transienter 230VAC

Inlägg av lvedin »

Ok det är väl annars risk att reläkontakterna bränns. Konstig märkning på reläet tycker jag "250VAC och 125VAC" på samma relä utan någon ytterligare info/förklaring.

FRÅGA:
Hoppas denna duger då (har tillgång till 12 VDC) :humm: ?
https://www.elfa.se/sv/industrirelae-12 ... p/13744382

Det blir nästan dubbla kostnaden för hela styrenheten +700:- för relälådan. ( Det är 4 reläer sammanlagt då 2 relä'er skall styra kontaktorer till värmepatroner 2x6kW för reservdrift). Aktuatorn med motor är nog dyrast av allt.
Skriv svar