Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power on'

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power on'

Inlägg av guermantes »

Hej!
Jag har köpt en beg. receiver från 1978 på Stadsmissionen (Marantz 2226B). Jag har tvättat alla potentiometrar och fått jättefint ljud i den, men ett problem återstår, och jag vet inte om jag måste åtgärda det av säkerhetsskäl?

När jag sätter på receivern så hörs en massa elektriskt ljud, ungefär som när Arnold kommer ner till jorden i Terminator-filmerna. Jag tror att det är vad som kallas "arcing noise" på engelska. Ljuset i FM-skalan flimrar svagt medan det elektriska ljudet låter, men så fort ljudet försvinner så stabiliseras lampan och börjar lysa med full instensitet. Denna process tar mellan 5-60 sekunder. Därefter återkommer inte detta elektriska ljud förrän jag stänger av, och börjar då när jag trycker in power knappen.

På ett vintage audio forum så några att det var powerknappen men när jag ställde följdfrågor så övergavs tråden.

Jag spelade in en video (25 sekunder) som visar exakt vad som händer vid power on och off:
Se även bilden på strömbrytaren inuti med två st. kondensatorer.
https://vimeo.com/244018222

1) Är detta en säkerhetsrisk som bör åtgärdas eller kan jag fortsätta använda receivern som den är?
2) Om åtgärd, är det strömbrytaren som ska bytas, eller kan det vara kondensatorerna som felar? Eller nåt annat? Jag tänker att efter om det elektriska ljudet som hörs i högtalarna låter högre när jag skruvar upp volymen så är det kanske ett tecken på att felet sitter nån annanstans?
3) Titta på det blå ljuset på FM-skalan, 3-4 av 5 lampor är trasiga. Kan det ha med detta att göra och inte med strömbrytaren?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Platis »

Låter allvarligt, dom lär ju landa vilken dag som helst nu låter det som! :humm: :lol:
Senast redigerad av Platis 22 november 2017, 12:38:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

Det låter som dålig kontakt någonstans (gnistbildning). Antar att radion är i AM-läge.
Låter det likadant om du startar i FM-läge?

Gör så här:
Drag ur nätsladden.
Tryck in strömbrytarknappen.
Sätt i nätsladden och observera ljuset på skalan och om den låter likadant som tidigare.
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Det har inte att göra med radiomottagning. Symptomet är likadant oavsett om jag har valt AM/FM/PHONO/AUX/TAPE. (Jag använder mest Phono och Aux)
Jag provade som du sa med nätsladden men det gör ingen skillnad.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

OK.
Jag rekommenderar inte att du använder radion i detta tillstånd.
Det finns ett överslag någonstans och det bör felsökas av en fackman.
Det KAN ha med strömbrytaren att göra, men kräver en logisk felsökning med hjälp av mätinstrument.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av breflabb »

Det mest troliga är oksiderad strömbrytare. Den har nog inte rört på sig
på ett tag. Det går att byta den mot en annan som pallar för 250V/3A förslagsvis
Akai
Inlägg: 1358
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Akai »

Det låter/ser ut som att det är strömbrytaren iom att du triggar det även när du ska slå av stärkaren. vad händer om du rör knappen lite försiktigt utan att slå av den när du hör ljudet? ändras det något då?

Men undersök säkringen som borde finnas på nätsidan också, gissningsvis någonstans där nätsladden går in.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

På filmen håller du knappen intryckt vid frånslag. Varför?
Det händer ju inget förrän du släpper knappen, det skall det inte heller.
Mitt förslag gick ut på att strömbrytaren redan skulle vara tillslagen då du sätter i nätsladden för att undvika själva tillslaget.
Men...
Om du vill vara säker på att det är strömbrytaren som bråkar kan du bygla över den med två trådar.
Men då måste du veta vad du gör och dessutom vara lödkunnig.

Kom felet efter att du rengjort volympotarna?
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av opampen »

På huvudströmbrytaren sitter det även en extra slut/brytfunktion längst ut. Vad för extra funktion den har vet jag inte. Då måste man titta på kopplingsschema . Mät upp den om det kan vara något med den kontakten? Om det är problem där och du ska byta ut brytaren måste du hitta en sådan med dubbelfunktion.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

Grön och gul tråd från omkopplaren har förmodligen muting-funktion för att slippa "bumpet" i högtalarna vid start.
guermantes skrev:3) Titta på det blå ljuset på FM-skalan, 3-4 av 5 lampor är trasiga. Kan det ha med detta att göra och inte med strömbrytaren?
Det har med spänningsfallet att göra.
Tippar på strömbrytaren.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

Kolla brun kabel på bilden.
Kan den ha lossnat från lödörat?
strömbr..JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Tack alla! Det är mycket input. Jag försöker smälta och förstå allt. Jag lovar. Jag är inte så hemma i elektromekanik men jag är lödkunnig och vill gärna lösa detta själv om det går.
SM7CZR skrev:På filmen håller du knappen intryckt vid frånslag. Varför? Det händer ju inget förrän du släpper knappen, det skall det inte heller.
Bara för att visa att när ljudet "lagt sig" i ON-läge (och det alltså varit tyst en lång stund) så börjar det igen när jag trycker in den för att sätta i OFF, och slutar när jag släpper ut knappen.
SM7CZR skrev:Mitt förslag gick ut på att strömbrytaren redan skulle vara tillslagen då du sätter i nätsladden för att undvika själva tillslaget.
Det var så jag gjorde testet. ber om ursäkt om jag var otydlig.
SM7CZR skrev:Kom felet efter att du rengjort volympotarna?
Jag minns faktiskt inte.

Jag fick ett förslag på ett annat test som jag har gjort: har lämnat förstärkaren påslagen, kopplat nätsladden till grenuttag med brytare och skött AV/PÅ därifrån (en variant på testet ovan men nätsladden var ansluten hela tiden). Intressanta resultat:
  • Efter att ha varit AV i minst en minut och slås PÅ, så är allt perfekt, inget elektriskt ljud utan stark blått ljus på FM-skalan direkt och allt förefaller normalt.
  • Men vid snabba AV -> PÅ så är det som tidigare felbeskrivning med elektriskt ljud och flimrande ljus.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

Ja...
Det var så jag ville att du skulle göra!
Svara nu på mitt inlägg med den sista bilden. Sitter brun tråd fastlödat som den skall?
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

okej...vänta en stund så ska jag montera isär stereon och skruva upp den...
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

SM7CZR skrev:Svara nu på mitt inlägg med den sista bilden. Sitter brun tråd fastlödat som den skall?
Båda bruna trådarna sitter fast i sina lödklumpar. Det gör för övrigt övriga kablar och kondensatorben på strömbrytaren också. Inget är löst.
Skriv svar