Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power on'

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Jan Almqvist »

Ett klassiskt felsökningsknep är att starta apparaten i ett helt mörkt rum. Man borde kunna se var ljusbågen är.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

guermantes skrev: Båda bruna trådarna sitter fast i sina lödklumpar. Det gör för övrigt övriga kablar och kondensatorben på strömbrytaren också. Inget är löst.
Då kan du välja att byta ut strömbrytaren (kan ev. vara svår att få tag på)
eller använda förgreningsdosans strömbrytare.
Om du vill koppla förbi strömbrytaren skall du löda ihop
Brun till brun
Blå till blå
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Jonyverse »

Stäng av och sätt på strömbrytaren 20 gånger utan ström tillkopplad för att se om ev. oxid nöts bort lite, och testa igen med ström.
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

opampen skrev:På huvudströmbrytaren sitter det även en extra slut/brytfunktion längst ut. Vad för extra funktion den har vet jag inte. Då måste man titta på kopplingsschema . Mät upp den om det kan vara något med den kontakten? Om det är problem där och du ska byta ut brytaren måste du hitta en sådan med dubbelfunktion.
Var ser du den extra slut/brytfunktionen? Det här är från servicemanualen. Jag är själv lite konfunderad över hur den ska förstås med "de tre switch dörrarna" i S001

S001 strömbrytaren
C005 kondensator
C006 kondensator
J016 är voltväljare på baksidan (220V valt nu)
F001 säkring på baksidan (hel i dagsläget)

Bild
Bild
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Har hittat en på tyska ebay som säljer vad han säger är en kompatibel ersättare till power switchen. Han länkar till ett datablad som verkar identiskt med det som finns hos Mouser här i Sverige, sid 3 i PDF:n. Har inte klurat ut om den är rätt men ska försöka kika och se.

Bra idé med att kika i mörk rum efter gnistorna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av breflabb »

Den extra brytaren skall blir sluten när man stänger av strömmen (OFF).
Men man kan utesluta den och köpa en en vanlig strömbrytare som
finns lite varstans hos Svenska handlare
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

breflabb skrev:Den extra brytaren skall blir sluten när man stänger av strömmen (OFF).
Men man kan utesluta den och köpa en en vanlig strömbrytare som
finns lite varstans hos Svenska handlare
Jag kanske missförstår var ni ser den "extra brytaren", men är det inte den som "aktiverar" de två kondensatorerna? De kan man väl inte bara utesluta?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Platis »

S001, den streckade linjen indikerar bara att alla tre brytarna är mekaniskt förbunda med varandra, S001 sluts när dom andra brytarna öppnar, exakt vad kretsen gör får man utläsa av kretsschemat, kanske nån mutefunktion för att slippa "plopp" i högtalarna när man stänger av ?
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Det verkar stämma. När jag stänger av med grenuttagets brytare knäpper det högt i högtalaren, men stänger jag av med förstärkarens powerknapp så stänger den ner alldeles mjukt.

EDIT: Är det alltså tre fysiska brytare i min förstärkares brytare, varje på kopplingsschemat hänvisar till en fysisk brytare?
EDIT2: I kopplingsschemat på bilden ovan, är brytarna alltså i OFF-läge?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Platis »

Ja schemat visar i OFF-läge, huvudströmbytaren är tvåpolig(C005+C006) och bryter både fas och nolla och sedan har du en extra brytare S001, alla dessa 3 brytare är inbyggda i samma fysiska kropp = strömbrytaren på dina foton!

C005 och C006 indikerar alltså i schemat både brytare och kondning, antagligen för att kondingarna är lödda direkt på brytaren!

Jag tänker att när man stänger av apparaten så vill man ha det tyst i högtalarna direkt, utan någon form av mute så dalar strömmen sakta efter avstängning pga av den ström som finns kvar i kondensatorerna i apparaten och likaså ljudet dalar tills en tröskelnivå nåtts när transistorerna inte orka driva längre, vilket kanske kan ta 5 sekunder annars! På fina apparater kanske man inte vill ha det så utan man vill istället att den blir knäpptyst i högtalarna direkt när man slår av strömmen. Det är min gissning! Att det låter mer när man sätter i och ur kontakten än när man slår av och på brytaren beror på att kondningarna över brytaren tar upp det "sprak" som normalt alltid blir när man bryter en strömkrets på mekanisk väg!

Tillbaks till huvudproblemet så tror jag också liksom övriga att det är kontakterna i brytaren som är boven till det ljud du hör! Du får troligtvis en ljusbåge i brytaren pga av oxid som sen mynnat ut i halvbrända kontaktytor, växelströmmen är dock envis och lyckas ändå etablera kontakt efter en stund. Gamla slitna 220V väggströmbrytare brukar uppvisa exakt samma symptom! Du kan själv testa genom att "balansera" en väggströmbrytare precis på gränsen mellan av och på och liknande ljud uppstår, det är ljusbågen du hör( :roll: )!
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Elman »

Litet snabb hack OM man inte finner en ny liknande brytare.
OM brytaren är vissen hade jag nog stoppat in ett Relä 3/4poligt med 230AC spole och flyttat brytfunktionerna till reläet
men det förutsätter att 1 av slutningarna på strömbrytaren är nog hel för att köra spolens A1-A2 minimala "ström"1VA genom (Jag vet VA är inte ström utan skenbar effekt)
PT570730 eller liknande Schneider,Wiessmuller ,Finder
Sockel kopplas om man inte löder på direkt på relät
com no 11-14 fas
com no 21-24 nolla
com nc 31-32 Mute trådar på dessa
inkommande trådar på 11-21, tråda 11-brytare-A1 samt A2-21 ,och sedan 14 och 24 till trafon

/P
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Jag kan tycka att det bästa, om det går, skulle vara att försöka hitta en ersättare med alla tre brytarna - med fyrkanting spets så att knapphuvudet på yttersidan passar. Då skulle jag kunna löda fast sladdarna plus de gamla kondensatorerna. Hade som sagt hittat en brytare som ser rätt ut fysiskt, men jag lyckas inte avkoda den tekniska skissen. Går det att utläsa något vettigt ur det nedanstående?

Den som är avbildad är NE1839.

Bild

Bild
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Rolf Zetterberg »

2226B är lite speciell.En titt på schemat avslöjar hur det är tänkt:
Den extra brytaren jordar basen på Q743 som sedan tidigare har spänning 0,68V och kortsluter kondingen.Nu stiger kollektorspänningen och via zenerdiod Q702 får de båda anti-thumptransistorerna Q714 och Q740 ström på basen,vilket betyder att de i sin tur jordar ingångarna på slutstegen(eller utgångarna på förförstärkaren om man så vill).
Dessutom verkar 2226B ha pre-out/main in med inre brytare som gör att inga yttre jumpers behövs.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av Platis »

Så det är en mute-krets då?


Kanske kan detta vara nåt, hos ecotec!
Nätströmbrytare fabrikat Schadow
Art.nr NE15BLÅ
http://www.ecotec-online.se/main.php?cid=22
http://www.ecotec-online.se/

Dum sida att direkt-länka till då menyn förvinner, kolla under Strömställare-tryckströmbrytare!
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

Tack för tipset!
"Den tvåpoliga strömbrytaren har lödöron för kabelanslutning. Det finns även två lödöron för en s.k. duttkontakt som är sluten ett kort ögonblick vid tillslag. Märkning 4A/64A/250V. samt S, N, D och VDE-märkt"

Det är kanske jag som inte är van att läsa såna här beskrivningar men,
  • Betyder inte detta att duttkontakten sluts ett kort ögonblick och sen öppnas igen? Skulle det funka?
  • På min existerande strömbrytare står det 5A/80A/250V. Kan jag ersätta den med 4A/64A/250V?
Skriv svar