Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power on'

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av breflabb »

Om du har en TV verkstad i närheten så kan du säkert hitta en strömbr.
som motsvarar den du har med dutt kontakt med tre anslutningar som du
kan välja öppen eller stängd. Dessa brytare fanns i dom flesta gamla TV med fjärr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av opampen »

guermantes skrev:Jag kan tycka att det bästa, om det går, skulle vara att försöka hitta en ersättare med alla tre brytarna - med fyrkanting spets så att knapphuvudet på yttersidan passar. Då skulle jag kunna löda fast sladdarna plus de gamla kondensatorerna. Hade som sagt hittat en brytare som ser rätt ut fysiskt, men jag lyckas inte avkoda den tekniska skissen. Går det att utläsa något vettigt ur det nedanstående?

Den som är avbildad är NE1839.

Bild

Bild
Det är den klenare kontakten längs till vänster jag menar! Tycker det bästa är att hitta en originalbrytare.
Användarvisningsbild
lta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 januari 2007, 17:41:46
Ort: ÅSEDA

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av lta »

För mig verkar det ha med någonting med grön och gul tråd. Min tanke är: Det blir ju fel igen när du trycker in och håller knappen intryckt. Tryckknappens nätomkopplare sitter längst bak och denna påverkas inte förrän du släpper knappen. Däremot påverkas släpkontakterna eller vad det heter, så fort du trycker in knappen.
Alltså: Kolla de delar, komponenter som är beroende av eller påverkas av grön och gul tråd.
Nu var jag visst lite sen... :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av rvl »

Har du redan testat förslaget att försöka runka igång brytaren?
guermantes
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 oktober 2015, 11:53:11

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av guermantes »

lta skrev:För mig verkar det ha med någonting med grön och gul tråd. Min tanke är: Det blir ju fel igen när du trycker in och håller knappen intryckt. Tryckknappens nätomkopplare sitter längst bak och denna påverkas inte förrän du släpper knappen. Däremot påverkas släpkontakterna eller vad det heter, så fort du trycker in knappen.
Alltså: Kolla de delar, komponenter som är beroende av eller påverkas av grön och gul tråd.
Nu var jag visst lite sen... :D
Gör inget att du är sen. Det här kommer att bli en slamkrypare, tror jag. Jag hittar endast en originalbrytare på ebay för 25 euro plus frakt, så jag den kommer inte köpa i första taget. Och jag har ännu inte riktigt förstått hur jag ska känna igen en "generisk" brytare med mute funktion.
Nu är förstärkaren inkopplad igen via grenuttag med brytare, men till helgen ska jag plocka ut den ur stereomöbeln och öppna igen och kolla vart de gula och gröna går och se om jag hittar nåt misstänkt (nåt som är löst eller en kladdig kondensator, antar jag).
rvl skrev:Har du redan testat förslaget att försöka runka igång brytaren?
Om du syftar på upprepade tryckningar, så ja.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Begagnad 70-tals förstärkare - elektrisk ljud vid 'power

Inlägg av SM7CZR »

till helgen ska jag plocka ut den ur stereomöbeln och öppna igen och kolla vart de gula och gröna går
Onödigt jobb!
Vad säger du om denna?
Monteringsvinkeln kanske t.o.m. passar, annars kan du byta till den ordinarie.
Tag chansen! 10:- plus frakt :)

Finns här:
http://www.ecotec-online.se/
sany7538.jpg
Ecotec.JPG
Jag såg efteråt att Platis redan hade tipsat om denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar