Vad är detta för "bjässetransformator"???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hendan6
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 november 2017, 18:58:45

Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av hendan6 »

Jag har haft denna tunga pjäs legat länge på hyllan, och alltid funderat på vad den kan ha använts till? Vikten måste ligga på närmare 10 kilo, och totalt 8 lindningar i varierande rejäla kabeldiametrar. Dessvärre finns ingen märkning, men jag gissar att den är rätt gammal.

Nån som har en idé om ursprung?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av opampen »

Om du hittar tillverkare och någon skylt med typ-nummer på så går det att ta reda på. annars är det svårt att veta.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av hcb »

Mät upp genom att mata en godtycklig lindning med en låg växelspänning och se vad du får på de andra lindningarna. Ofta går det att reda ut vad som är primärlindning (om den nu ens är gjord för 230V, det kan man inte vara säker på).
För att bestämma en lindnings spänning kan man också mata den med gradvis ökande spänning och se var någonstans strömmen sticker iväg p.g.a. mättning av kärnan. Använder man en sparkopplad vridtrafo tillkommer alla vanliga varningar kring sådana.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du ser förmodligen hur lindningarna sticker in i trafon och ligger radiellt utanför varandra.

Primären brukar vara innerst

Om det är en nertransformator (230V till lägre spänning)har primären tunnast tråd.

Har du ingen vridtransformator som HCB kan du koppla en "vanlig" 60W glödlampa i seriemed lindnimgen o koppla till 230VAC och mäta på de andra.

Enligt bilden ser lindningarna ut att vara rätt tjocka så det är nog en nertrafo.

Ju mer lampan lyser desto mer ström går genom trafon, nnormalt drar en omättad trafo <50mA och då glöder lampan svagt, nerdimmat.

Är du osäker på något i detta är det inte att rekommmdera säkerhetsmässigt.

Edit- det kan vara så att det är fler primärlindningar som är avsedda att kopplas in beroende på om det är 110/120/220/240 VAC som driver trafon. Då behöver du nästan följa lindningarna för att se vilka som är vilka.

Risken är att du korsar och öägger ihop en sekundär med primärlindningar och då har du reducerd isolering mot nätspänning- not good.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av Glenn »

Jag har en trafo i liknande storlek som kommer från en batteriladdare med starthjälp, modell äldre.

Det behöver ju inte betyda att din gör det förstås, men det är ju en tänkbar applikation.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av rvl »

Kan abikoanslutningarna möjligen gå till en temperatursensor? Jag skulle åtminstone inte börja testa med att blåsa in ström just där, även om det kan hända att mätningarna senare visar att det är primären.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av hcb »

Jag kan inte kommentera temperatursensorn. Jag har aldrig sett en så stor pjäs med en, men det säger nog mer om antalet transformatorer jag ägnat mig åt än något annat :)

Det ser ut som om flera anslutningar har dubbla trådar. Detta brukar betyda att det är mitt- eller deluttag på en lindning.
hendan6
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 november 2017, 18:58:45

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av hendan6 »

Tack för erat engagemang och tips! Som bilden vittnar om (kabelskorna som syns) så har jag redan provat 230VAC på tunnaste lindningen. Gissade också på att den skulle vara primär. Dock utan belastning i serie, och då gick säkringen. Idag provade jag tipset med en 40w glödlampa i serie. Hade varken 60w lampa eller vridtransformator i lager. Säkringen höll och lampan drog 170 mA. Men jag fick tyvärr ingen reaktion på övriga lindningar. Provade samma sak på vad jag tror är den inre lindningen(gul/grön) Då reagerade ett par lindningar med några enstaka volt. Då seriekopplade jag med en värmepistol istället. Den drog ca 500 mA i första läget (utan värme) Ingen större skillnad på övriga lindningar. I nästa läge (steglös värmejustering) blev strömförbrukningen ostabil med mätvärden ifrån 3.5A ända upp till 8A, om jag ökade värmen ytterst lite på justerratten. Då avsluta jag för kvällen. Tog ett par nya bilder. En ifrån den sidan jag kopplade på, samt på en liten märkning jag hittade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kare
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 december 2012, 09:04:00
Ort: Enköping

Re: Vad är detta för "bjässetransformator"???

Inlägg av Kare »

Kan inte hjälpa dig med vad den har används till men det ser ut som om logotypen tillhör ELAB. ELAB fanns i Bromma (Stockholm) och tillverkade transformatorer till olika utrustningar plus en del annat. Bl.a. linjära elmotorer. Företaget flyttade till Laxå runt 1971-72.
Skriv svar