Dosdimmerproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olamodeer
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 augusti 2016, 22:01:22

Dosdimmerproblem

Inlägg av olamodeer »

Hej, här finns säkert någon som kan hjälpa mig!
Vi har ett rum med en lampa som vi skulle vilja kunna dimma.
Lampan har två strömbrytare som kan tända o släcka oberoende av varandra(trappfunktion!?).
Vi vill kunna dimma på ett av uttagen och jag har köpt en dosdimmer som jag trodde skulle vara enkel att installera, men icke sa nicke...

I dosan där jag vill sätta dimmknappen(Renova fjädrande) finns fem kablar. Två bruna o en vit som är kopplade till den befintliga strömbrytaren samt en blå och en svart som passerar igenom.

Dosdimmern jag köpt är en "Eltako EUD61NPN-UC"

Strömbrytaren jag köpt är en Renova Trapp strömbrytare/1-polig (Standard med 1 vippa)

Läste manualen men blev inte riktigt klok på hur jag skulle koppla!!!
Någon som har svaret???

//Ola
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av TomasL »

Föreslår att du ber en elektriker fixa det, så riskerar det inte att bli farligt.
Detta eftersom du inte får byta den.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av Elman »

Att ringa en elektriker med en spänningsprovare i bakfickan brukar bli billigare i slutet :-( nödig kännedom innebär byta brytare&uttag till likadana.. gissar att det blir lite omtrådning säger man till att det är risk att man behöver ev, tråda om så har han med Fk/Fq i bilen incase.. vilket år byggdes det/renoverades det/polski/svensson installation.
/P
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Varför inte titta på IKEA Trådfri. Snabbt insparat elektrikerbesök. Och mer funktionalistiskt.
Krilledill
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 november 2017, 15:12:36

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av Krilledill »

Den brytaren du har är en kronbrytare, borde vara en av dom bruna och den vita (som du får bygla) och använda till dimmern, alltså ska den vita användas både till dimmern och till brytaren likt så den sitter nu
(den vita borde vara fas och bruna tändtråd, du får kolla vilken av dom bruna du ska använda i dimmern)
Krilledill
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 november 2017, 15:12:36

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av Krilledill »

Kanske var för snabb, har du 2 brytare som sitter på olika ställen och tänder samma lampa? i så fall är det trappbrytare och ändrar förutsättningarna
Krilledill
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 november 2017, 15:12:36

Re: Dosdimmerproblem

Inlägg av Krilledill »

Och om det är så är det smartast att byta båda brytarna till fjädrande, då kan du dimra från båda ställena men du får göra en del omkopplingar med dina trådar
Skriv svar