Kläckskåp till drottningodling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av ojkroken »

Då hade nog jag i alla fall satsat på en omgjord stc-1000:) jag styrde värmen i mitt skåp ja bygde med glödlampor.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av farskost »

Effektresitorerna må vara mer punktformiga i sin värme men om du skruvar dem mot baksidan av en tjockare plåt kommer värmen att sprida sig jämt och du får en stor termisk massa som underlättar regleringen. Dimensioneringen torde bli lättare med att välja ett lagom antal resistorer och fördela effekten mellan dessa än att dimensionera antalet meter av lös kantaltråd som du måste använda.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av prototypen »

bobcat skrev:Protte,

Jag har aldrig hanterat såna här grejer, men när jag kollar på bilder på effektmotstånd så tänker jag mig att värmen avges punktvis från dem. Med en kanthaltråd dragen i slinga över en yta med sidorna 380x240 mm borde man kunna få värmen jämnare distribuerad. Eller tänker jag fel?

Nej, du tänker nog rätt men om du har flera mindre motstånd så får du spridning på värmen och om du dessutom klämmer fast motstånden på en aluminiumplåt så får du bättre spridning på värmen.

Med kanthaltråd så får du en varm linje i stället.
Vad jag menar är att det är svårt att fästa fast kanthaltråden så det inte blir kortslutna delar om tråden rör sig.
Protte
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av Elman »

Gjut in element i golvspackel eller en betong/klinker platta på element för att få värme tröghet och en elekroniskt kina reglering för max 100:- frostvakt 159:- byggmax . Kompisen byggde rök med 99:- elgrilltändare :-) i rökspån och en 29:- timer för vägguttag
60x60 gamla ljudtakplattor om man inte vill ha EPS /cellplast i lådan.
/P
Skriv svar