Kläckskåp till drottningodling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av bobcat »

Denne biodlare har hittat en beskrivning på ett enkelt kläckskåp till drottningodling. Som skåp används ett miniväxthus i plast. Beskrivningen är långt ifrån detaljerad, men i texten framhålls bl.a. hur viktigt det är med en bra termostat, d.v.s. en som inte ger för stora temperaturskillnader.

Någon tipsade om stc-1000. Är den lämpad för ändamålet, eller bör jag satsa på en annan termostat?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är nog hur den termiska massan på det som värms upp är. Tar man sedan snart sagt "vilken som helst" PI/PID-reglering med skaplig sensor och kopplar till blir det nog bra.

Om man t.ex. har den gamla typ el-element med bara trådar (dom som luktar bränt damm) blir det kall luftström ELLER het luftström.
Om själva värmeelementen har en termisk tröghet och sensorn placeras rätt (inte alltid helt enkelt) blir det bra, annars kan det bli prutt.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av bobcat »

Jag kanske skulle lägga till något som kan lagra värme. Kanske en keramikplatta i botten och en på taket?

I beskrivningen används kanthaltråd (motståndstråd), som anbringas under och över drottningcellerna, som alltså får värme både under- och ovanifrån. Fläkt behövs därför inte. Tjocklek och längd på motståndstråden sägs det inget om, men det kanske man får prova sig fram med.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av bobcat »

En fundering bara. Drottningceller är små, och kan rimligen inte ha någon termisk massa att tala om. Blir det extra noga att ha en känslig termostat då?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av danei »

Jag gissar att du ska undvika gamla bimetalltermostater med flera graders hysteres.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av prototypen »

Håll inte på med kanthaltråd, skaffa färdiga effektmotstånd. Motstånd är ju kapslad, isolerad och färdig kanthaltråd
Se till att precis ha effekt så det blir rätt temperatur och lite lite marginal, det ska ta tid att får rätt temperatur men du har väl tid att låta det värmas något dygn eller så före kläckningen.

En vanlig dussin elektronisk termostat har väl i häradet 0,1 grad hysteres.

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Peltierelement kan väl funka med, men hur noggrannt kan man ställa dem?? Fast temperaturen är ju egentligen en temperaturskillnad och om man inte håller kalla plattan på konstant temperatur kommer den varma att växla motsvarande OM man inte styr det hela himla noga.
Dessutom kanske man ska ha en liten massa i värmeelementet så man snabbt kan reglera temperaturen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av prototypen »

Jag pratade med en biodlare som sa att det ÄR noga med temperaturen.
Varför krångla till det med peltier?
På min kylbox verkar det som att så fort man slår av den så jämnas temperaturen ut mellan kalla och varma sidan.
I kläcknings fallet skulle kalla sidan onödigt fort kyla ner varma sidan.

Färdiga motstånd är billigt.

Protte
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av danei »

Men vad menar han med att det är noga. Det känns som att det fins väldigt många andra saker än termostaten som påverkar mer, om man har en elektronisk termostat.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av Icecap »

Jag ser att det fattas en del information.
* Vilken storlek utrymme ska hållas uppvärmd?
* Vilken noggrannhet på temperaturen behövs?
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av tgr »

Det kanske skulle fungera att bygga om en vätskekylare för dator. Då får du viss tröghet i vätskan. Med peltier i andra ändan och en hbrygga för styrning kan du reglera ner på tiondelar av en grad.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av bobcat »

Icecap,

Ett miniväxthus som jag har hittat har basen 380x240 mm och höjden 150 mm.

Temperaturen ska vara 34,5 grader. Jag har pratat med en biodlare som har ett fabriksbyggt kläckskåp. När han mätte med laboratorietermometer i sitt skåp kunde han konstatera att temperaturen varierade med 0,5 grader från högst till lägst. Så det borde vara bra nog, antar jag.

Protte,

Jag har aldrig hanterat såna här grejer, men när jag kollar på bilder på effektmotstånd så tänker jag mig att värmen avges punktvis från dem. Med en kanthaltråd dragen i slinga över en yta med sidorna 380x240 mm borde man kunna få värmen jämnare distribuerad. Eller tänker jag fel?
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av Joe »

ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av ojkroken »

Hej . den här tråden kommer jag följa lite jag me , då jag har faktiskt själv byggt ett kläckskåp till drottningar:)

fast de jag bygde va av ett gammalt lunchskåp och stc-1000:) funkade faktiskt riktigt bra .

Bobcat/ e drivhuset isolerat eller är det bara vanlig plast?
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Kläckskåp till drottningodling

Inlägg av bobcat »

Joe,

Den är alldeles för dyr.

ojkroken,

Bara plast. I beskrivningen föreslås 20 mm frigolit som isolering. Själv hade jag tänkt nöja mig med att lägga över ett täcke.
Skriv svar