SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av danielr112 »

Kina baserade SSR som jag använder.

Jag har under ganska lång tid använt dem för att styra mikrovågugnstransformatorer som jag lindat om sekundärlindning på med 3 varv för enklare punktsvetsning. Detta har funkar bra under väldigt lång tid med att ha en vanlig mikrobrytare på pedan som triggar reläet och med 5v.

Nu tänkte jag koppla in en MCU för att styra det. Men då bränner jag reläerna istället... Utgången kortsluts.

Jag har kört med 13ms fördröjning mellan pulserna och minst 10ms pulser. SSR väl inte ha något problem med detta? Dom stänger ju av vid noll genomföringen och 50hz så blir det runt 10ms.

Det som isåfall kan vara problemet är just att mcun bara pulsar ut 3v. Är det för låg spänning men hur kan det orsaka att utgången blir kortsluten?

Notera att jag under längre tid använt det utan problem när jag manuellt triggat.
1.jpg
2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av gkar »

Är SSR triac/tyrisitor eller MOSFET baserade?

Om MOSFET, så ger för låg Vgs för hög Rds, då brinner den upp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av Icecap »

En induktiv last gör rimligt ofta att en TRIAC inte stänger ner efter att man har triggat den.

Hur i all sin dagar kan du styra någonting med en periodtid på 20ms med pulser på 10ms?
Och som ytterligare ska ha båda halvperioder (10ms + 10ms) för att inte mätta transformatorn - vilket ger överström och ingen funktion.

Visst, det kan vara att du begär för mycket av SSR'et, kanske att det inte håller data helt som förväntat men säkert är att du måste tända minst 15ms åt gången för att få två halvperioder igenom.

Sedan fattar jag inte idén med att pulsa på det vis men du har kanske en speciell teori om hur det ska fungera.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av danielr112 »

gkar: Vet ärligt talat inte.

Icecap normalt förfarande vid just punktsvetsning så är det ganska vanligt förekommande att man helt enkelt svetsar med ganska korta pulser och även flera efter varandra. Därav hur det styrs. Dock inte med SSR.

Frågan består dock hur ovan pulsning helt kan förstöra den i sådan grad att den korstluter helt och inte släpper igen? Är detta ett scenario som kan/kommer ske vid korta pulser som jag använt?
Antar att jag behöver ha ett solid state relä som är bra mycket kraftigare än vad jag har. I regel så är transformatorn från en 700w mikrovågsugn. Vet inte hur det räknas i detta fallet men vid användande av transformator behöver man ta i akt för 10-20ggrs max ström vid uppstart i 10-50ms ivf. Kan ju lätt vara det som dödare reläet....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av Icecap »

Om du timer pulserna så att de t.ex. bara släpper igenom de positiva (eller negativa) halvperioder kommer kärnan att mättas vilket får transformatorn att framstå som en kortslutning.

Därför måste en On-puls vara på minst två halvvågar åt gången.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av danielr112 »

Tack IceCap! Det förklarar ju vad som faktiskt sker och då är det inte så underligt att den pajar helt enkelt.

Om vi förenklar och sätter jag min pulslängd 20ms. Vilotid emellan till 20ms och stegning om 20ms så bör det alltså fungera i teorin. Tänker jag galet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av Icecap »

Om det är ett SSR med noll-genomgångsstyrning kan det passa med det styrsätt.

Är det INTE med noll-genomgångsstyrning är det lagom med kanske 15ms On- pulser med 25ms mellan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: SSR som kortsluter utgången vid pulsning

Inlägg av Icecap »

Om det är ett SSR med noll-genomgångsstyrning kan det passa med det styrsätt.

Är det INTE med noll-genomgångsstyrning är det lagom med kanske 15ms On- pulser med 25ms mellan.
Skriv svar