1-5V in, 5V ut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
magnificus
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 november 2017, 19:05:50

1-5V in, 5V ut

Inlägg av magnificus »

Hej.
Jag behöver en krets eller en komponent som gör en fluktuerande signalnivå stabil.
Insignalen varierar mellan +1,2 och+5V.
När insignalen är 0V skall utsignalen vara +5V
När insignalen ligger >+1,2V skall utsignalen vara 0V
Strömförbrukning är max 25mA
/Magnus
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Komparator!
magnificus
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 november 2017, 19:05:50

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av magnificus »

Verkar bra. Dessvärre behöver jag veta mer preciserat vad som krävs för att åstadkomma mitt önskemål enl råden. Om det finns färdig lösning eller om jag måste bygga upp kretsen själv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns färdiga lösningar - en krets (komparatorn, vet inte vilka modeller som är aktuella idag men jag har använt LM311).
Några motstånd och kresten är allt som behövs.
Jag hittar en hel del men vill inte rekommendera eftersom jag inte är bekant med vilka kretsar som är på G idag. Googla.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av Icecap »

En vanlig NPN-transistor klarar biffen som avkännande element. Den växlar status runt 0,65 V.

Med ett lagom buffersteg efter blir det bra.
magnificus
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 november 2017, 19:05:50

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av magnificus »

Hej.
Det gäller ett experiment med fordonselektronink.
Det var 37 år sedan jag slutade på högskolan, sedan dess har jag inte jobbat med elektronik annat än med systemfelsökning och burkbyte.
Jag fattar komparatorn och LM311:n känner jag igen men jag kan inte dimensionera motstånden, har inte heller tillgång till dekad så jag kan labba fram rätt värden.
När insignalen är 0V skall utsignalen vara +5V
När insignalen ligger >+1,2V skall utsignalen vara 0V.
Jag kan inte använda den varierande insignalen som logisk etta, därför vill jag skapa en stabil 5V som går att jobba med.
0V in är 100% 0V alltså logisk nolla
Jag kommer att ha tillgång till +12V ostabiliserad så jag gissar att jag även måste ha en stab. Räcker det med +5V?
Koppla och löda fixar jag men inte dimensioneringen i övrigt.
Så om någon kan och vill hjälpa mig här vore jag tacksam.
/Magnus
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av Nerre »

Hur du dimensionerar motstånden brukar framgå av kretsens datablad.

Det finns en tråd i forumet om att skapa en stabil 5 V från fordons 12 V, frågan är hur stabil din 5 V behöver vara (det beror ju helt på vad den ska vidare till).

Den enklaste lösningen är en USB-laddare för bil, dessa ger 5 V och finns från åtminstone från 500 mA upp till 2,4 A. Du borde väl klara dig med en på 500 mA.
Senast redigerad av Nerre 19 november 2017, 11:05:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Säg att du matar en komparator med 10V, då kör du in din signal på ena ingången och den andra ansluter du till en spänningsdelare bestående av två motstånd i serie kopplade mellan plus- och minusmatningen (minusmatningen kan ju vara noll).
Spänningen idär motstånden kopplas ihop ska då vara 1,2V och motstånden kan ha "nästan" vilka värden som helst.
Kalla övre motståndet R1 och det undre R2. Spääningen över R2 = 1,2V och därmed har du ett spänningsfall över R! på 8,8V.
Lite matemagik ger:

R1 = R2*(8,8/1,2).

Välj R2 = 1K, då får du R1 = 7,3K.

Väljer du R2 = 1,5K får du R2 = 11K - motståndsvärden som existerar i affär. Du kan också använda 15K och 110K. Det är förhållandet mellan motstånden som är viktigt.

Bild
magnificus
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 november 2017, 19:05:50

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av magnificus »

Strålande bra förklarat.
Det här löser jag plättlätt.
Vad väljer jag för värde på R (pull up)? Eller skall jag skippa det helt?
/Magnus
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av Nerre »

Utan pull-up får du inte ut 5 V (det där exemplet är ju med 10 V matning också, du behöver ändra till 5V).

Komparatorn jordar utgången för att ge 0 ut men för att ge 5 V så blir utgången öppen så det är pull-up som kommer ge 5 V till det som din 5 V ska gå till. Som jag tror nån nämnde tidigare i tråden, eventuellt behöver du ett buffert-steg på utgången om 5 V kommer att belastas.

(Nu förutsätter jag att det är open collector-utgång på komparatorn, eftersom det sitter pull-up där, är det inte open collector så stämmer inte det jag skrivit.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle testa med 10K.
magnificus
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 november 2017, 19:05:50

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av magnificus »

Jag testar med och utan pull-up. Jag har lagt en komponentbeställning i detta nu. Återkommer med resultat under veckan
Tack så länge
/Magnus
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hoppas du får det att funka. Tänk på att om du vill ha inversen, alltså HÖG ut om signalen är låg in och omvänt kastar du bara om ingångarna på komparatorn.

/Magnus
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av prototypen »

Den föreslagna LM311 har ju "lös" utgångstransistor så jag löste det på detta viset, ger näst intill 5 V på utgången.

Protte
0-5V.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 1-5V in, 5V ut

Inlägg av Icecap »

Det fattas en pull-up på basen för att det ska fungera.

Det går att byta om och verkligen få mycket nära 5V på utgången: Använda en PNP-transistor och kasta om på + och - ingångarna.
Såklart ska det finnas ett pull-up motstånd på utgången av komparatorn till +5V samt ett basmotstånd mellan utgången och PNP-transistorns bas.

Man kan också ta en NPN med ett basmotstånd till att avkänna när spänningen överstiger ~0,65V. Kollektorn har ett pull-up motstånd till +5V och steget efter är en PNP-transistor med en pull-down på kollektorn samt bas-motståndet mellan basen och kollektorn på NPN-transistorn.

Det blir sammanlagt 2 transistorer och 4 motstånd.
Skriv svar