Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar orange

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rajjon
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 juli 2017, 16:06:30

Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar orange

Inlägg av Rajjon »

Hej,

Efter att ha kontaktat Harman själv och inte fått någon hjälp alls och dessutom försökt googla mig fram till någon typ av liknande problem som någon har löst så försöker jag vända mig till detta forum.

Jag har ett problem med min hemmabioreciever Harman Kardon AVR151. jag pluggade ur strömmen och åkte på semester, när jag sedan kom tillbaka gick det inte att sätta igång enheten igen utan när jag tryckte på on/server knappen så dog den och sedan började LED lampan bredvid ON knappen blinka med orange sken snabbt. Jag tittade i manualen men kan inte hitta någonting om felkoder i denna. Jag har nu provat att koppla ur samtliga högtalare och andra kablar, samt starta om och så vidare, men samma fel kvarstår. Har ni någon aning om vad det kan vara för fel? Mjukvaru eller hårdvarufel? Trasig komponent? Någonting som vanligtvis kan vara felet som man kan prova?

Efter att ha googlat en del så verkar det som att det kan vara kört, men jag ser detta som en chans till att lära mig någonting mer om elektronik. Är själv elektriker, men sysslar inte så mycket med komponentnivå på kretskort.

Tacksam för svar//Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar or

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns en del tips som kan vara värda att kolla på DENNA länk.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar or

Inlägg av SM7CZR »

Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar or

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att det låter som typiskt elektrolyt fel. Samma sak händer väldigt ofta
på DVD,boxrar o annat som står i standby i flera år men när det blir strömavbrott
då startar inte apparaterna. Gör så här: Ta hårfön och värm upp elektrlyterna
i nätdelen ganska ordentligt,strata och hoppas att det funkar.Om den startar Ok
då vet man inte vilken av dom det är,men har man kylspray då kan man kyla en o en
och se vilken det är.
OBS! En elktrolyt behöver inte vara bullig men kan ändå vara nästan kapacitanslös.
Rajjon
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 juli 2017, 16:06:30

Re: Harman Kardon hemmabioförstärkare startar ej, blinkar or

Inlägg av Rajjon »

Jag gjorde som Breflabb sa och skruvade loss kortet med nätdelen och först undersökte om jag kunde finns några fel okulärt. Det kunde jag dock inte, så jag körde på med hårfönen rätt hård på lödningarna och väntade ett tag, skruvade tillbaka kort och satte tillbaka kontakter. Efter det startade den igen utan problem. jag tror dock att Problemet är grundat i att den står i en möbel med för lite luftutrymme ovanför förstärkaren och därför överhettas. Får hålla tummarna för att den fungerar nu iallafall. Tack för hjälpen!

Mvh//D
Skriv svar