LiPo acc med spänningsvakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av Dalmas »

En LiPO 6S (22.2V) ska mata ett elektroniskt instrument. LiPO accen får som bekant inte dras under mer än 3.1V per cell (=18.6V totalt) så det hade varit bra med en spänningsvakt. Har fixat en med en vanlig trissa samt en MOS. Funderar nu på om en voltage regulator (gärna från Linear då jag simulerar i LTSpice) kan sättas dit istället och dels fungera som sp.stab på låt oss säga 18V och samtidigt fungera som "strömbrytare" om spänningen går under 18.6V på ingången.
Jag kan acceptera ett antal uA som den drar ur LiPO då den har "klippt av" belastningen. Kravet på spänningen ut är ganska löst men 18V bör vara minimum.

Jag är öppen för alla tips. Även utan regulator. Har funderat lite på om ett vanligt 24V relä kan trimmas ner så den klipper vid 18.6V. Schemat o jobbet å löda blir ju då makalöst lite men jag skäms lite att lösa det på det sättet. "Målet helgar medlen"?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av danielr112 »

en 6s bms från kina med ställar low cut och du har det färdigt... ? :)
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av Dalmas »

Var köper man dem? HobbyKing? Hur ställer man in dem?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av robertr81 »

danielr112 skrev:en 6s bms från kina med ställar low cut och du har det färdigt... ? :)
Tips på sådan ställbar? Testat nedan diyvariant och många andra men skulle vilja ha en stabil ställbar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av danielr112 »

Jag vet att jag sett dem som går att självt ställa men nu hittar jag inte inte nån på Ebay. Får återkomma om jag kommer ihop vart det var.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: LiPo acc med spänningsvakt?

Inlägg av robertr81 »

danielr112 skrev:Jag vet att jag sett dem som går att självt ställa men nu hittar jag inte inte nån på Ebay. Får återkomma om jag kommer ihop vart det var.
Tack, hade varit perfekt!
Skriv svar