Batterier, Seriellt och Parallellt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kristian83
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 november 2017, 15:20:43

Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av Kristian83 »

Hej
Jag ska tillverka ett batteripack utav 18650 lipo celler. Men jag funderar på olika sätt att koppla dem. Skulle vara tacksam för lite tips och råd.
Spänningen jag behöver är 11,1v (12v). Finns det någon krets att koppla på batteripacken för att få rätt spänning ? säg att man kopplar den så att det blir 14,8v
och reglerar ner till 12v. Är detta att rekommendera ? tappar man någon effekt i själva kretsen, i form av värme ??

Bifogar 2 varianter. Alla celler är på 2000 mAh och 3,7v. Så i version 1 jag skissat borde kapaciteten bli 4000 mAh och 11,1v ? två av cellerna blir överflödiga.
I v2 blir kapaciteten 6000 mAh och 11,1v. Stämmer det ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av Sverige »

Välkommen!

Vad ska du driva?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av danielr112 »

Ja det stämmer. kör på 4s och en dc/dc buck converter.

3s kan i många fall vara för lågt för 12V. Sedan kan det vara bra att slänga på någon typ av BMS om du nu inte balans laddar dem med en RC-laddare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av rvl »

V1 blir obalans, så v2 av dom två alternativen med dom cellerna.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av Bjaellerud »

Li Ion celler har nominell spänning 3,7 Volt.
De skall laddas till 4,2 V, laddar man högre spänning kan det bli trångt inne i cellerna och något vill ut väldigt fort, ms = explosion. Lithium plus vatten, (luftens fuktighet) = explosion.
De bör inte urladdas till läge än 3,6 Volt, minns inte riktigt exakt här.

Vissa Li Ion celler av storleken 18650 har inbyggda skyddskretsar. Denna skyddskrets förhindrar laddning till överspänning dvs över 4,2 V.
Skyddskretsen förhindrar även strömuttag vid underspänning. Samt begränsar utströmmen exvis vid kortslutning. För hög utström kan även det leda till explosion. Ehuru 18650 cellerna har skyddskretsar brukar vara angivet med text på burkarna. Men det är mycket bra att känna till saken. I vissa fall en prisfråga... viktig sådan.

Vid normal urladdning kommer spänningen att sjunka från 4,2 ner till omkring 3,6 V. Dvs vi har en spänningskälla som varierar mycket i spänning.
Så fulladdade tre cellar kopplade till ett batteri ger då 12,6 Volt, feer ett tags urladdning g är det 11,1 Volt
Kör vi 4 celler blir det 14,8 till 16,8 V.

De flesta utrustningar som använder dessa spänningskällor har någon form av stabilisering, endera en hackad omvandlare för att ta ner spänningen till ex 12,90 V från 4 cellers batteri. Eller en uppomvandlare som kan ge dina 12 V från en två eller tre celler.

Ofta väljs det billigaste alternativet, en cell och en step up omvandlare till önskad spänning.

All spänningsomvandling kräver förluster.
Moderna hackade typer kanske ger dig över 80-90 % av kapaciteten, ds god verkningsgrad.

En analog spänningsregulator behöver ofta 2 -3 Volt högre inspänning än den skall ge ut. Och verkningsgraden blir därefter.
Den analoga är befriad från EMC problem, medan hackade typer kan vara mycket svåra att avstöra för att bli användbar ur EMC synpunkt. (radiostörningar)

Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.....

Roy
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av danielr112 »

De flesta 18650 liion kan laddas ur till en bra bit under 3V vissa så lågt som 2.5V. Vid 3.6v har du mycket kapacitet kvar... En bra brytpunkt är runt 3.4-3.5V vilande spänning dvs närmare 3.3 under last (Om man har lite last på).
Det finns även de som går att ladda till 4.35. Nominella spänningen är mellan 3.6 och 3.7 beroende på vilken man tittar på.

Mitt system är gränsen mellan 3 och 4V där ger det bra balans på vad man får ut och antalet cykler. Sällan jag når under 3.7V dock.
Kristian83
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 november 2017, 15:20:43

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av Kristian83 »

Tack !! alla, för massa goda råd. Nu kan jag gå vidare med mitt bygge. :D
Jag ska göra en ny ack till en festool borrmaskin som jag inte vill pensionera riktigt ännu. Den vill ha 12 v.
Jag ska nog kika på en spänningsomvandlare och en laddare som balanserar.

Måste tillägga en varning här om det är någon mer som ska tillverka en ack. Lipol celler kan vara farliga, dom levererar stora strömmar!!, kortslut inte dessa, var försiktigt när du laddar upp dom.
Om dom ska lödas tillsätt inte onödigt mycket värme till cellen.
Kristian83
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 november 2017, 15:20:43

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av Kristian83 »

Här hittade jag något intressant.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8EQAvD_BwE
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av danielr112 »

En sådan funkar inte till en borrmaskin nej. Glöm inte att en borrmaskin kan dra fruktansvärt mycke ström. Du behöver högeffektsceller.

Vad för celler sitter i den idag? Varför inte slänga i utbytes istället? (Du slipper krångla med laddare och annat)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kristian83 skrev:Här hittade jag något intressant.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8EQAvD_BwE
Det finns att köpa både step-up och step-down från Kina. Har ett gäng av var sort. Funkar bra till elektronik.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av GFEF »

>festool borrmaskin som jag inte vill pensionera riktigt ännu. Den vill ha 12 v.

En borrmaskin är knappast så spännings känslig.

Fungera rätt säkert på 10-14[V].
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av JustNeed »

Om det har suttit NiMH eller NiCd i den så bör den klara minst 15V
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av limpan4all »

En Ni-Mh battericell kan ligga mellan 0,95 och 1,45V per cell det innebär att ett 10S cellspaket ligger mellan 9,5 och 14,5V helt normalt I extrema fall upp till 16V när det är snabbladdat med hög ström i hög temperatur.
Så att du skulle behöva någon form av reglering på dina 3S2P LiPo celler är bara snömos, dom är mycket "snällare" mot ditt elverktyg än vad Ni-Mh celler är.
MEN laddkretsen är betydligt mera kritisk och om du gör fel så släpper du ut röken....
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av ghost_rider »

Skilj på LiPo och Li-Ion.
18650 cellerna är LiIon och Lipo brukar man ha till t.ex mobilbatteri eller RC batterier.
De laddas snarlikt men som sagt tidigare (och definitivt värt att lyfta igen) Laddning skall ske på rätt sätt med konstant ström och spänning om jag inte minns fel tills cellerna når 4.2V.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Batterier, Seriellt och Parallellt

Inlägg av opampen »

Se upp för billiga Kina convertrar som kan ge störningar.
Skriv svar