Vad behöver jag till min krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FraP
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 november 2017, 01:39:30

Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av FraP »

Jag ska bygga en krets där jag har programmerat en micro-PLC som ska styra sammanlagt nio värmepatroner uppdelade i tre grupper.

Varje grupp (bestående av tre värmepatroner) styrs simultant enligt ett lastmönster där varje grupp alltså får en utgång var från PLC:n.

Effekten på en patron ligger på 200 W men behöver troligtvis fås ner till ca 50 W via en (eller tre?) vridtrafo/DC-källa eller liknande.

Hur kommer det hela vara kopplat och vad behöver jag för reläer och liknande?

Jag vet vad jag vill göra i teorin men är helt grön vad gäller komponenter och hur allting hänger ihop. Tack så mycket på förhand!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av Icecap »

Låter som en skoluppgift vilket ger anledning till att fråga:
Hur långt har du kommit på vägen?
FraP
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 november 2017, 01:39:30

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av FraP »

Jag ska försöka att vara lite mer specifik.

Jag ser framför mig att en minst tre-kanalig relämodul (en för varje grupp av patroner) spänningsfälts med önskvärd spänning via en reglerbar DC-källa.

Lastmönstren är enkla stegfunktioner med en konstant effekt, allt som sker i kretsen är alltså bara tillslag/frånslag.

Är relämodulen konstant spänningssatt men öppen/stängd till patronerna beroende på styrsignalen från PLC:n eller är det DC-källan som ska styras på/av på något sätt?

Kan en relämodul anslutas direkt till en utgång på PLC:n utan någon fara för PLC:n?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av Icecap »

OK. En "normal" PLC kan belastas med "normala" reläer, det är dock alltid bra att montera snubber över spolerna - detta skonar reläer i PLC'n.

"Vanliga" PLC har potentialfria reläutgångar där man ofta har en gemensam ledare för ett eller fler reläers "ena sida" och den "andra sida" av brytarna som en skruvplint-utgång.

Man måste alltså då mata in t.ex. +12V på den gemensamma och sedan ta 12V reläer på utgångarna. Varje relä ska sitta med ena ledaren till dragspolen till PLC-utgång och den andra ledaren till GND.

Till detta hör att utgångar på PLC kan vara mycket olika, vissa är "svaga" halvledare, andra är "starka" halvledare, vissa kan vara ingångar också, vissa har rena relä-utgångar, andra igen har SSR-utgångar och det finns nog några med ungångar av en typ jag inte har tänkt på - så vill du vara säker kollar du databladet för den specifika PLC du har tänkt dig innan du går vidare.

Att veta exakt vad man har ökar chansen för att få saker och ting till att faktisk fungera korrekt.

Sedan kan det vara värd att fundera lite på hur man ska sänka effekten på de element som ska sänkas, jag har lite idéer men utan att veta att det inte är skoluppgift får det vara.
FraP
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 november 2017, 01:39:30

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av FraP »

Utgångarna från PLC:n är "reläutgångar" som enligt databladet har "max breaking voltage" 5-30 V DC. Detta antar jag är manöverspänningen som verkställs genom ena ledningen från utgången av PLC:n till dragspolen som du nämnde?

Japp det är ett projekt i skolan så jag vill såklart försöka reda ut så mycket jag kan på egen hand. PLC:n har jag redan men då jag bekostar övriga inköp själv vill jag om möjligt undvika att köpa icke-kompatibla komponenter. Det finns inte så mycket utrymme för trial & error.

Att slippa använda tre DC-källor för att få ner effekten i patronerna hade varit guld. Jag är såklart väldigt nyfiken på din idé men du får väl avgöra själv hur mycket du vill hjälpa.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av Icecap »

Det fattas ju en del information.

Värmepatronerna är designad för en viss spänning - men vad blir resultatet om man kopplar två i serie? Tre i serie?
FraP
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 november 2017, 01:39:30

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av FraP »

Ja just det! Det är en viss spänning jag vill mata dem med för att nå den effekt som gör att patronerna därigenom "mättas" vid en viss temperatur när de är nedsänkta i olja.

Detta kan kanske uppnås genom att addera ett väl valt motstånd i serie med dem i så fall?

Om det finns något som du tror är bra att känna till så är det bara att fråga om detaljerna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad behöver jag till min krets?

Inlägg av Icecap »

Att minska strömmen genom elementen med yttre motstånd är en mycket dålig idé. Du får räkna på det, speciellt med effekten i motståndet.

Med två element i serie minskar strömmen till hälften liksom spänningen över varje element blir halverat.
Med 3 element i serie blir strömmen 1/3 osv.

Räkna på det.
Skriv svar