Kuggfråga:

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kuggfråga:

Inlägg av Platis »

Jo, det hade varit kul att göra ett besök! :)
TomasL skrev:Orsaken till att den var hemligstämplad så länge berodde tydligen på att ryssarna norpade de tyska maskinerna och använde dem själva, ovetande om att britterna hade knäckt dem, och i princip med Colossus och dess senare avkommer kunde läsa meddelandena i realtid.

Och det lär vara enbart Colossus som vände kriget, ttill de alierades fördel, eftersom man tydligen hade dekrypterat hela den tyska anfallsplanen för slaget vid Kursk, och delgav ryssarna denna.
Dessutom, under perioden före och efter D-dagen, så dekrypterade men med hjälp av Colossus alla tysk information mer eller minder on-the-fly.
Aha, intressant!

Hittade denna sida, med lite info för vetgiriga!
http://www.cryptomuseum.com/crypto/colossus/index.htm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Den konstruerades av en telefoningenjör, Tommy Flowers. Baserad på algoritmer konstruerade av Max Newman.

Grejjen med den tyska kryptomaskinen var att den i princip XORade klartexten med nyckeln.

Ja det finns i dag rätt mycket intressant information om både den och kryptomaskinen i sig.
Det kuliga är att Max Newman listade ut hur maskinen fungerade, enbart baserat på ett meddelande, som sändes om en gång, dock med lite felstavningar osv.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kuggfråga:

Inlägg av Gimbal »

TomasL skrev: Och det lär vara enbart Colossus som vände kriget, ttill de alierades fördel
Detta uttalande tar jag med en hel skopa salt samtidigt som jag himlar med ögonen. :roll:

Finns hur många händelser och uppfinningar som helst som "vände kriget" åt både det ena och det andra hållet. Att bara peka ut en sak blir direkt löjligt.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kuggfråga:

Inlägg av Castor »

Håller med "lilla huset", mycket intressant besök, även om detaljerna börjat blekna i minnet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Tja, informationen från Collossus gjorde ju så att Ryssarna kunde vinna över Tyska armen, genom Colossus fick man konfirmation på att tyskarna trodde att man skulle anfalla vid Calais i stället för Normandie, utan den informationen man fick genom Colossus, så är det inte hundra säkert att man skulle genomfört invasionen. Eisenhower lär ha väntat med klartecken tills dess att man fick information genom Colossus.

Men visst, det var ju många andra saker också, men jag tror att Colossus var bland det viktigaste de allierade hade, och genom den så vände kriget
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Hittade ett dokument, ursprungligen från NSA och Colossus, historian bakom och funktionsbeskrivning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kuggfråga:

Inlägg av mAVRick »

TomasL skrev: Grejjen med den tyska kryptomaskinen var att den i princip XORade klartexten med nyckeln.
Pratar du om Enigma nu? För den fungerade inte alls på det viset.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Nej, Tunny eller Lorenz SZ som den egentligen hette, Lorenz SZ använde en skifferteknik, vilken använde Gilbert S Vernam algoritm, dvs XOR (Vernam Skiffer)
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kuggfråga:

Inlägg av mAVRick »

Ah, jag är inte med i matchen här tydligen. Jag trodde colossus knäckte enigma? Eller?
Edit: snabb googling senare ser jag atr jag blandat ihop den med bombe...
Senast redigerad av mAVRick 11 november 2017, 18:40:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kuggfråga:

Inlägg av Platis »

Nä det var väl "The Bombe" som knäckte dom!?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kuggfråga:

Inlägg av mAVRick »

Ja precis, jag som blandar ihop saker bara... Carry on.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Nej, Colossus användes för att avkoda Lorenzmaskinerna.
Dessa användes mellan Högsta staben i Berlin dvs Hitler och de olika armestaberna i fält, lär ha funnits ett 30-tal maskiner eller så.
Chiffret knäckte man med papper och penna efter ett misstag från tyskarna, samma meddelande, med samma nyckel, dock med en del felskrivningar, sändes om.

Man kunde då göra en statistisk analys av meddelandet, och på så sätt klura ut hur den fungerade, sedan gjorde maskinen "Brute-Force" på meddelandet, Colossus programmerades för att imitera en Lorenzmaskin.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Kuggfråga:

Inlägg av mAVRick »

Ok! Fascinerande bit historia är det iaf! Enigma har jag läst på lite om (och skrivit en emulator eller simulator, eller vad man ska kalla det).
Måste kanske läsa på mer om Lorentz och Colossus nu då :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kuggfråga:

Inlägg av TomasL »

Som jag förstått det så använde man tyratroner i minnesenheten och EL84-Pentoder i logiken.
Gimbal
Inlägg: 7873
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Kuggfråga:

Inlägg av Gimbal »

Och "bomben" knäckte inte engiman heller utan man var helt beroende av ha tillgång till vissa nycklar eller inställningar (eller hur det var) för att kunna knäcka meddelande. Bytte tyskarna dessa famlade man i mörker tills man fick tag i en ny uppsättning. -Vill jag minnas kanske ska tilläggas.

Men den var naturligtvis en stor tillgång då den kunde pröva koder i en hastighet som inte var möjligt manuellt.
Skriv svar