Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Inlägg av Magnus_K »

Ok! Då ska jag tänka på det...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Inlägg av lillahuset »

Men som jag skrev, vi åkte omkring i en skraltig Holden i Australien och lyssnade på en "walkman" i fyra månader utan problem.

Kan man acceptera att prylarna pajar (någon gång) så tror jag att en säkring plus en TRANSIL och en hyfsad konding på ingången räcker långt om man har en spänningsregulator som tål skapligt hög inspänning. Välj en TRANSIL som inte är bipolär, då får du skydd mot polaritetsväxling på köpet.

Ett annat alternativ kan ju vara att ha en FET på ingången som bryter vid överspänning. Det är förmodligen den bästa billiga lösningen. Bättre att bryta matningen än att kortsluta den. Men FETen ska ju tåla rätt hög spänning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Inlägg av Magnus_K »

Beställer just nu delar till en sån där Simple Switcher men blir inte klok på valet av induktor.

I databladet nämner dom någon K-faktor som rimligtvis ska ligga på 20-40%, av vadå?
Dom föreslår att man räknar med en K-faktor på 0,4, dvs 40%
Inductor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Inlägg av lillahuset »

Är du säker på att du ska ha en sådan regulator som du länkar till? Den kapslingen kan vara besvärlig att hantera.

"KIND is a coefficient that represents the amount of inductor ripple current relative to the maximum output current."
Ett tips när man inte är med på banan är att välja de komponentvärden som föreslås. Jag är "aldrig" med på banan när det gäller konstruktion av switchregulatorer. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Modifiering av Wiki:ns Idiotsäkra 5V-matning

Inlägg av Magnus_K »

Nja, tänkte ge mig på att löda med hetluft.
Alla andra värden förutom just KIND har jag, men får väl räkna med det föreslagna 0,4 då.
Hade dock varit lite roligt att för en gångs skull veta vad man håller på med :)
Skriv svar