Saknad rad i LCD-display

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
awe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2010, 13:56:45

Saknad rad i LCD-display

Inlägg av awe »

Har lite problem med en gammal Roland D-70 synth. Föregående ägare berättade att han bytt displayen eller bara bakgrundsbelysningen, minns inte riktigt. Nu har jag märkt att det saknas en rad, inte på det viset att en rad är blank utan att den är utelämnad, det syns i bilden att dom två rektanglarna ovanför de tre nederst inte är lika stora och att texten är lite svårläst.

Nån som har en aning om vad som kan vara orsaken? Har inte lust att skruva ner hela synthen (vilket lär vara lite besvärligt) om det inte finns goda chanser att åtgärda problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Saknad rad i LCD-display

Inlägg av MadModder »

Det ser ut som grafiken på displayen sträcker sig från den översta pixelraden ända ner till sista. Dessutom verkar två pixelrader fattas. Nedersta rutorna är 10 pixlar höga, och raden med rutor ovanför är bara 8.
Det ser också ut som att de sista 16 raderna är intakta. Därför tänker jag att det är ett adresseringsproblem. Det kan kanske vara så att det är två tomma pixelrader för mycket mellan överskriften och den tjocka linjen (det är passande nog 16 pixlar från överkant), så att nästa block med grafik skriver över det som borde ha funnits precis nedanför lite grann...

[edit]
Fast när jag kollar på en annan bild jag hittade är mellanrummen lika överallt! Det enda som skiljer är just rutorna. :humm:
Kan det vara så enkelt att displayen är bytt till en som har två pixlar för lite på höjden?
Dags för lite genomskinliga lager i photoshop.
Roland%20D-70%20008[1].JPG
[edit]
Japp, originaldisplayen är två pixlar högre.
roland3.jpg
Förra ägaren hade inte full koll.
Fix=byte till rätt display. Det är ju ganska trist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
awe
Inlägg: 28
Blev medlem: 9 oktober 2010, 13:56:45

Re: Saknad rad i LCD-display

Inlägg av awe »

Shit vilken research!!! ;-)

Det är nog som du säger, han har köpt fel display. Men jag fattar inte, man tycker ju att det borde vara de första eller sista raderna som blir lidande.

Nåväl, nu lider jag inte så mycket eftersom jag bara använder ett pianoljud och ibland några andra ljud. Och lika ofta använder jag den bara som master keyboard till datorn och då behövs inte displayen överhuvudtaget.
Samtidigt gillar jag när grejer funkar som dom skall så nån gång kanske jag letar upp rätt display.

Tusen tack för hjälpen!
Skriv svar