Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jake
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2006, 20:59:30

Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av Jake »

Jag har problem med att fyrkantsvåg inte ser snyggt ut, ännu värre ser det efter den delat ner 2 och 4 ggr med 74HC74.

Från oscillatorn med 74LS04 skapas det 14 MHz och den delas ner till 7 MHz resp 3,5 MHz med hjälp av 74HC74.
Jag har försökt med dubbla avkopplingskondensator på 100nF både keramisk och plast. Ingen skillnad.
De matas med 5V och ser stabilt ut.

Några tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av Nerre »

Visa att schema hur du kopplat, det finns många fällor i sånt där. Höga ingångsimpedanser i kombination med open collector-utgångar gör t.ex. en ingång känsligare för brum om man inte har rätt pull-up, det finns också risk att försök att "avstöra" istället ger nya resonanskretsar.

Säger nu inte att nåt av dessa gäller i ditt fall, men utan schema kan man oftast varken säga bu eller bä.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av elshorto »

Slarvar man med jorden på probarna så kan man få fina signaler att se dåliga ut. Koppla jorden så nära det du mäter på som möjligt.
En bild på uppställningen skulle hjälpa oss att hjälpa dig.
Jake
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2006, 20:59:30

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av Jake »

Här är en del av scheman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av xxargs »

Reflexer börja också bli påminda i dom här farterna, reflexerna i din oscilloskopprob och tillhörade koaxialkabel alltså...

Hur mäter du - 1x eller 10X prob - kapacitansen i proben och probkabel påverkar mycket - och dess längd...

Impedansen i en passiv oscilloskop-prob är inte konstant utan sjunker kraftigt med högre frekvens och vid frekvenser flera 10-tal MHz så närmar det sig allt närmare ca 50 - 70 Ohm även om den är på 10 MOhm vid DC-mätning.

Med andra ord det du ser när du mäter kan till stor del orsakas av din prob och tillhörande sladd till oscilloskopet, gissar att din prob har kapacitans inom flertal pickofaradområdet medans en aktiv HF-prob är i området antal tiotal femtofarad eller så.

.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av H.O »

elshorto har redan varit inne på det, xxargs likaså medan jag skev...
Börja med att plocka bort jordsladden/klämman från proben och använd den lilla "fjädern" som (jag antar) följde med proben istället.

Random bild från nätet:
PSo3N.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av lillahuset »

Ahh, elegant lösning. Den har jag aldrig sett förut.

Jag brukar tvinna ihop jordledningen till proben för att få en så liten jordloop som möjligt. Brukar funka bra.
Jake
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 februari 2006, 20:59:30

Re: Hur förbättrar jag fyrkantsvåg?

Inlägg av Jake »

Jag testade göra som på bilden som H.O. skickade.
Det blev en stor skillnad. Tidigare kopplade jag på en labbsladd mellan proben och kretsen.
Hittade även ett fel, pin 4 till 74HC74 var inte inkopplat, så därför bette den sig konstig.
Nu ser förkantvåg fin ut. :)
Tack för hjälpen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar