PTC i en servo modul
PTC i en servo modul
Hej!
Jag måste fråga eliten!
Jag har en servomodul till en maskin där en vad jag kan se
PTC termistor har brunnit, går ej att läsa på den.
Någon som vet vad den har för funktion:
Den är kopplad mellan två av faserna som går in till
en tre-fas likrikarbrygga. Varför sitter det bara en isåfall.
Borde ju vara en mellan L1,L2 och och en mellan L2,L3. ??
Hälsningar B-O
Jag måste fråga eliten!
Jag har en servomodul till en maskin där en vad jag kan se
PTC termistor har brunnit, går ej att läsa på den.
Någon som vet vad den har för funktion:
Den är kopplad mellan två av faserna som går in till
en tre-fas likrikarbrygga. Varför sitter det bara en isåfall.
Borde ju vara en mellan L1,L2 och och en mellan L2,L3. ??
Hälsningar B-O
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: PTC i en servo modul
Varför finns det överhuvudtaget anledning att koppla en PTC mellan två faser?
Svårt att hitta någon anledning. Är det överhuvudtaget en PTC?
Ett foto kanske, eller en liten hint om vad det är för maskin skulle kanske hjälpa.
Svårt att hitta någon anledning. Är det överhuvudtaget en PTC?
Ett foto kanske, eller en liten hint om vad det är för maskin skulle kanske hjälpa.
Re: PTC i en servo modul
Det är inte ovanligt att man nästlar in en/två/tre PTC'er i lindningarna för att mer eller mindre nödstoppa om temperaturen i lindningarna blir för hög. Men jag är inte med på hur du menar att den är kopplad.
Re: PTC i en servo modul
Hej!
Tack för svaren
Jag tog bort resterna från kretskortet och monterade
tillbaka servot i maskinen idag, två säkringar hade gått
och efter byte fungerade allt igen.
Jag har tyvärr inga kort men den var helt klart monterad mellan
inkommande L1 och L2 och det var även dom 4A säkringarna som löst ut.
Så här såg delen ut som var kvar: En liten teori är att man vill skapa lite värme i modulen genom att
använda PTC som ett självreglerande element och nu 15 år senare
gav det upp.
/ B-O
Tack för svaren
Jag tog bort resterna från kretskortet och monterade
tillbaka servot i maskinen idag, två säkringar hade gått
och efter byte fungerade allt igen.
Jag har tyvärr inga kort men den var helt klart monterad mellan
inkommande L1 och L2 och det var även dom 4A säkringarna som löst ut.
Så här såg delen ut som var kvar: En liten teori är att man vill skapa lite värme i modulen genom att
använda PTC som ett självreglerande element och nu 15 år senare
gav det upp.
/ B-O
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gs455 5 november 2017, 19:40:14, redigerad totalt 2 gånger.
Re: PTC i en servo modul
Hmm, kan inte se några bilder, har du laddat upp dem till EF's server?
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: PTC i en servo modul
På schemat du visar ser jag inte att säkringarna är kopplade mellan faserna.gs455 skrev:Hej!
Tack för svaren
Jag tog bort resterna från kretskortet och monterade
tillbaka servot i maskinen idag, två säkringar hade gått
och efter byte fungerade allt igen.
Jag har tyvärr inga kort men den var helt klart monterad mellan
inkommande L1 och L2 och det var även dom 4A säkringarna som löst ut.
Så här såg delen ut som var kvar: En liten teori är att man vill skapa lite värme i modulen genom att
använda PTC som ett självreglerande element och nu 15 år senare
gav det upp.
/ B-O
Det finns även VDR som ser likadana ut som de PTC du visar på bild. Troligt att ha en varistor som skyddar komponenter som sitter efter bryggan.
Re: PTC i en servo modul
Överslag mellan plattorna på PTC en var ganska vanligt på gamla CRT TV en
gång i tiden eftersom strömmen är ganska hög vid påslag
gång i tiden eftersom strömmen är ganska hög vid påslag
Re: PTC i en servo modul
Uttrycker mig dåligt kanske, men säkringarna kan ju aldrig vara kopplade mellan fasernaMindmapper skrev:På schemat du visar ser jag inte att säkringarna är kopplade mellan faserna.gs455 skrev:Hej!
Tack för svaren
Jag tog bort resterna från kretskortet och monterade
tillbaka servot i maskinen idag, två säkringar hade gått
och efter byte fungerade allt igen.
Jag har tyvärr inga kort men den var helt klart monterad mellan
inkommande L1 och L2 och det var även dom 4A säkringarna som löst ut.
Så här såg delen ut som var kvar: En liten teori är att man vill skapa lite värme i modulen genom att
använda PTC som ett självreglerande element och nu 15 år senare
gav det upp.
/ B-O
Det finns även VDR som ser likadana ut som de PTC du visar på bild. Troligt att ha en varistor som skyddar komponenter som sitter efter bryggan.
då smäller ju dom direkt. Det är ju det jag tror är en PTC som sitter mellan L1 och L2 som det har blivit
kortslutning i och skjutit säkringarna.
Monterade och provkörde maskinen igår och den fungerade precis som förr.
Maskinen får nog gå utan denna komponent tillsvidare.
Tack för alla svar!
/ B-O
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: PTC i en servo modul
Ett PTC motstånd sätter man ofta i stället för en säkring när det gäller att begränsa strömmen till ex.v. en trafo.
Som den sitter nu så skulle den kanske göra nytta som du skriver för uppvärmningsändamål. Om nu utrustningen befinner sig där kondens kan uppstå. Elektronik tål annars rätt bra med låga temperaturer. När trefasbryggan är inkopplad brukar det vara skapliga strömmar man jobbar med, annars vore det kanske vettigare med en enfasmatning. Skapliga strömmar brukar ge brá uppvärmning utan PTC motstånd som hjälper till med uppvärmningen. Visst kan det vara möjligt i något specialfall.
Mera troligt är att det är en VDR som sitter för att skydda utrustningen för överströmmar pga spänningstransienter. Vid en kraftig spänningstransient som skulle kunna bli förstörande för utrustningen blir VDR lågohmig och knäcker säkringen istället för att utrustningen tar skada.
Verkar vara troligt med tanke på att två säkringar var trasiga i ditt fall. Borde vara fler än en VDR tycker jag. Utan VDR kommer det att fungera men du har inget skydd nästa gång en kraftig transient kommer.
Som den sitter nu så skulle den kanske göra nytta som du skriver för uppvärmningsändamål. Om nu utrustningen befinner sig där kondens kan uppstå. Elektronik tål annars rätt bra med låga temperaturer. När trefasbryggan är inkopplad brukar det vara skapliga strömmar man jobbar med, annars vore det kanske vettigare med en enfasmatning. Skapliga strömmar brukar ge brá uppvärmning utan PTC motstånd som hjälper till med uppvärmningen. Visst kan det vara möjligt i något specialfall.
Mera troligt är att det är en VDR som sitter för att skydda utrustningen för överströmmar pga spänningstransienter. Vid en kraftig spänningstransient som skulle kunna bli förstörande för utrustningen blir VDR lågohmig och knäcker säkringen istället för att utrustningen tar skada.
Verkar vara troligt med tanke på att två säkringar var trasiga i ditt fall. Borde vara fler än en VDR tycker jag. Utan VDR kommer det att fungera men du har inget skydd nästa gång en kraftig transient kommer.
Re: PTC i en servo modul
Den teorin verkar ju kunna vara rätt, men ett frågetecken är
varför brann komponenten upp då den isåfall gjorde sitt jobb?
Dimensioneringsfråga, eller skulle den begå "självmord" så modulen
måste skickas in för reparation?
Kan en VDR åldras och börja dra lite ström tills den brinner upp?
Vad skulle man ta för värden på en ersättare?
Spänningen är som sagt 400 volt och säkringarna är 4A.
Intressant!
/ B-O
varför brann komponenten upp då den isåfall gjorde sitt jobb?
Dimensioneringsfråga, eller skulle den begå "självmord" så modulen
måste skickas in för reparation?
Kan en VDR åldras och börja dra lite ström tills den brinner upp?
Vad skulle man ta för värden på en ersättare?
Spänningen är som sagt 400 volt och säkringarna är 4A.
Intressant!
/ B-O
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: PTC i en servo modul
Jag har sett liknande förstörelse av VDR.
En gång var det felkoppling till 400V, när det var dimensionerat för 230V.
En annan gång åsknedslag.
Billiga säkringar kan vara orsaken om varistorn är dimensionerad helt riktigt. Vid en kraftig transient ska varistorn kortsluta (bränna) säkringen snabbt. Om då inte säkringen är avsedd att bryta nog hög kortslutningsström släpper den igenom större energi än vad VDR tål. Ibland kan man se att säkringarna är alldeles svarta på insidan av glaset. Typisk tecken på taskig brytförmåga.
En annan orsak kan vara att VDR hela tiden får jobba med småtransienter eller ta hand om strömmar så att den värms upp under normaldrift. En orsak till detta kan vara att andra komponenter (filter, kondensatorer) som ska ta hand om småtransienter gett upp. En annan orsak kan vara att spänningen in är för hög. När sedan en kraftig transient kommer har den inte nog motståndskraft att hantera den energin.
Åldring kan kanske vara en annan orsak.
Finns ett flertal designparametrar.
En gång var det felkoppling till 400V, när det var dimensionerat för 230V.
En annan gång åsknedslag.
Billiga säkringar kan vara orsaken om varistorn är dimensionerad helt riktigt. Vid en kraftig transient ska varistorn kortsluta (bränna) säkringen snabbt. Om då inte säkringen är avsedd att bryta nog hög kortslutningsström släpper den igenom större energi än vad VDR tål. Ibland kan man se att säkringarna är alldeles svarta på insidan av glaset. Typisk tecken på taskig brytförmåga.
En annan orsak kan vara att VDR hela tiden får jobba med småtransienter eller ta hand om strömmar så att den värms upp under normaldrift. En orsak till detta kan vara att andra komponenter (filter, kondensatorer) som ska ta hand om småtransienter gett upp. En annan orsak kan vara att spänningen in är för hög. När sedan en kraftig transient kommer har den inte nog motståndskraft att hantera den energin.
Åldring kan kanske vara en annan orsak.
Finns ett flertal designparametrar.
Re: PTC i en servo modul
Jobbat mycket ett tag nu men servot verkar fungera bra iaf.
Jag ska kolla vid tillfälle vad spänningarna är där, det finns mycket
stora laster där som även en del äldre maskiner har kontaktorstyrningar
och där kan det ju komma rejäla spikar.
Tack för bra funderingar
Jag ska kolla vid tillfälle vad spänningarna är där, det finns mycket
stora laster där som även en del äldre maskiner har kontaktorstyrningar
och där kan det ju komma rejäla spikar.
Tack för bra funderingar