Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det går åt lite för många transistorer för det :D

Annars skulle jag göra det :rofl

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men hörrinini, finns det inte räknare och displejdekoder i ett?? Då menar jag CMOS:
http://www.ti.com/product/CD4026B
http://www.ti.com/product/CD40110B
https://www.mepits.com/product/1923/Reg ... ay-Outputs
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Teknikern skrev:
rogerk8 skrev:Ärligt talat blev jag bara lite sur, här lägger man ner kanske en timme på caddande sen kommer nån och säger "det finns en krets"...

Kunde du inte kläckt ur dig det tidigare? :D

MVH/Roger
PS
Men det stoppar inte mig för jag kommer bygga den här kretsen ändå, så det så :)
Men varför kör du inte helt basic då och använder transistorer och andra diskreta komponenter och utesluter såna nymodigheter som moderna ic-kretsar samt glödlampor istället för diod-displayer? :D

TRANSISTORER sådana nymodigheter när det finns elektronrör, även kallade lampor och nixierör eller flipdisplayer.

Prutte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Konstigt vad innovativa folk blir på fredagkvällen efter några drinkar. :roll: Går det inte att installera alkolås på datorn?! :doubt:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Teknikern »

Givetvis måste det ju vara rör, det måste ju Roger vara rör-ande enig med oss om. :fransman:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Teknikern »

soundbrigade skrev:Konstigt vad innovativa folk blir på fredagkvällen efter några drinkar. :roll: Går det inte att installera alkolås på datorn?! :doubt:
Jag är spik nykter och kommer så förbli hela helgen. :whoho:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Jag är nykter 24/7 och jobbar faktiskt, håller på och pillar in ny filt i en orgelmanual men det är störande tråkigt så man hänger här för mycket.

Prutte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Men hörrinini, finns det inte räknare och displejdekoder i ett?? Då menar jag CMOS:
http://www.ti.com/product/CD4026B
http://www.ti.com/product/CD40110B
https://www.mepits.com/product/1923/Reg ... ay-Outputs
4026 är bara för uppräkning (ty bara Carry Out finns, ingen Borrow Out således).
40110 är upp/ner men använder separata Carry Out och Borrow Out, och vi är tillbaka i mitt första försök.

Trevligt dock med dessa kretsförslag, 40110 kan tydligen tom sourca 25mA men jag hade hellre sett strömgeneratorer på utgångarna på säg 10mA för nu måste jag lik förbannat ha motståndsnät på utgångarna, bara det blir fyra kretsar.

Jag är annars väldigt intresserad av den här kretsen (som jag dock tyvärr inte har, men plats har jag lyckats göra för den) för den eliminerar fyra kapslar, samtidigt måste jag då dock få ordning på mina Up/Ner-pulser vilket hade varit skoj, om inte annat så för då kan nån annan få nytta av mitt koncept.

Kollar på ELFA om 40110 är tillgänglig...vänta...dom hade den inte, svår att få tag i med andra ord så jag skiter i det.

Men mitt försök att skapa upp/ner-pulser har aktualiserats, jag vill åtminstone prova det (HC192 har jag ju), tillbaks till kopplingsdäcket med andra ord men tills vidare kan Ni hålla bifogat till godo:

MVH/Roger
PS
Sätter alltså en liten konding på varje opto och nyttjar EN D-vippa, tipset kommer förresten från MadModder och lillahuset och man får ju dra nytta av sånt utan att uppfinna hjulet på nytt hela tiden som nån sa :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite udda så har jag börjat med att cadda layouten till min upp/ner-räknare mha läsgafflar (KCE).

Jag har nu bestämt mig för att återgå till mitt ursprungliga tänk med upp/ner-pulser detta dels för att soundbrigade har hittat en käck krets (40110) dels för att jag ändå avsett nyttja samma typ av räknare i samband med mitt oscilloskopprojekt (KOS).

Så får jag löst det i detta projektet (lindningsmaskin, KWM) så kan jag använda EXAKT samma lösning för mitt KOS-projekt, vilket det egentligen redan är caddat för (på tacksamt tips från MadModder och lillahuset).

Jag fattar bara inte vad jag har sysslat med för jag VISSTE ju att "jag" hade löst det i KOS-tråden men sen vägrade jag på nåt sätt kika på den lösningen och skulle lösa det igen dvs uppfinna hjulet på nytt även inför mig själv, snacka om korkat!

MVH/Roger
PS
Reset är förresten en relik från det att jag först caddade för HC190 (man kan bara nollställa den typen av räknare genom att ladda nollor), lite av rittekniska skäl kan den approachen få stå kvar även om jag med HC192 också har tillgång till en separat CLR-ingång, bara det säger mig att den typen av krets är bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av prototypen »

Har du fått DIL motstånd, läsgafflar och en snygg bit plywood?

P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Kollade nu i mitt postfack och där fanns en trevlig avi :)

Nån gång i början på nästa vecka ska jag hämta ut grejerna, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här skall nog gå att vira efter eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Får jag fem ICM7217, skickar jag en till dig: https://datasheets.maximintegrated.com/ ... M7217C.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter trevligt :)

MVH/Roger
PS
Tydligen scannas fyra stycken siffror dvs Maxim visar dom i sekvens dessutom tycks levererad ström kunna sättas mha d-c hos scan på nåt sätt dvs motståndsnät behövs inte, allt som behövs är denna krets och LEDs. Fast jag tycker inte riktigt man vet vad man gör med en sån här krets, räknare+4511 är mer klockrent.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Upp/Ner-pulser från läsgafflar

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår fick jag 10st läsgafflar av techno som jag köpte för en spottstyver, mycket roligt!

Nu har jag testbyggt på kopplingsdäck själva pulsgenereringen och nyttjat mina legendariska upp/ner-knappar.

Jag får det att fungera men pulserna är negativa vilket kanske inte är så bra men samtidigt kommer pulserna vara ganska korta så spelar det nån roll när flanken kommer?

Nej, jag tror det här blir bra även om jag fick klura länge innan jag experimentellt fattade vad som hände i kopplingen, grejen är ju att det händer en massa på data-ingången men det som propagerar är vad positiv flank på clock klockar in så efter ett tag fattade jag att om jag ville att ena utgången skulle spela ja då var jag tvungen att klocka in ett värde typ D=1 så att Q och Q' antog ena tillståndet sen om jag ville att andra utgången skulle spela så fick jag klocka in D=0 dvs man var tvungen att hålla reda på vad som var clock och vad som var data-in, naturligtvis :)

Jag tror detta kan fungera men ska nog bygga vidare på testkopplingen först, en tanke är att jag köper ett gäng (behöver ändå tre stycken till mitt oscilloskop-projekt) färdiga rotationsencodrar som jag sedan kopplar in tillsammans med HC192+4511+LED som jag avser koppla upp i morgon (så att vi i alla fall kan se en siffra fladdra innan vi går vidare).

MVH/Roger
Skriv svar