Elpanel i båt beter sig konstigt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Yesset
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 maj 2016, 15:29:55

Elpanel i båt beter sig konstigt

Inlägg av Yesset »

Hej!

Jag är nybörjare på el och behöver hjälp... Jag skulle förlänga några kablar i båten som var för korta, så jag slog av huvudströmbrytaren, klippte kablarna och skarvade med lödning och krympslang som jag brukar. När jag kopplar in elpanelen igen (den har automatsäkringar för varje förbrukare jag kopplar in samt en ON-OFF knapp för varje förbrukare) så beter den sig konstigt. Jag kan koppla in båda GPS-erna, samt 12-volts USB-uttag. Men när jag lägger dit pluskabeln från VHF-radion så tänds ON-lampan på panelen, fast den står i avstängt läge. Samma när jag lägger dit topp och akterlanternans kabel. De andra ON/OFF-brytarna fungerar fint för sina respektive förbrukare, och jag har testat med en annan likadan elpanel som det är samma med. Det verkar alltså vara nåt fel på just dessa kablar. Frågan är hur jag ska åtgärda felet, alltså hur felsöker jag? Varje förbrukare går också till en jordplint och de kablarna sitter fast och ser hela ut.

Jag antar att man kan använda en multimeter men hur ska jag mäta/använda den, vad letar jag efter? Förlåt för en totalt nybörjarfråga!
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Elpanel i båt beter sig konstigt

Inlägg av Biker »

Vad händer om du tar bort antennkabeln på VHF radion , tänkte du har jordskillnad där.
Fast båtar kör man ju oftast med jordplansfria antenner , testa iaf
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elpanel i båt beter sig konstigt

Inlägg av breflabb »

Men det har fungerat innan menar du? Är kablarna färgade eller går det
att förvexla dom. Jag skulle ta en ordentlig titt på dom skarvade kablarna
Skriv svar