PID kontroller i on-off läge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mstore »

Hej!

Det finns en del olika PID kontrollers som man billigt kan köpa på E-bay, har en sådan och nu är tanken att kunna värma upp ett utrymme med luftburen värme. Har försökt mecka med inställningarna på kontrollern för att undvika "overshoot". Det verkar dock som att det inte går att göra då jag inaktiverat P parametern(inställning för On-off läge). I och D parametrarna är dock justerbara. Har jag förstått det fel, men är det inte möjligt att med on-off metoden reglera värme på ett förutsägande sätt? problemet är att värmeelementet värms väldigt fort men kyls långsamt ner.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av lond »

Vilken PID-regulator från eBay använder du? Jag använder mig av XMT7100, som fungerar alldeles utmärkt och har en bra "auto tune"-funktion.
Dock behöver den en SSR för att kunna styra laster.

/// Marcus
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av ojz0r »

Just temperatur brukar man väl reglera med PI med en stor I tid pga stor fördröjning.

Det var nästan ett decenium sedan jag höll på med reglering hands-on senast så detta kanske inte gäller längre.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mstore »

Hej!

Jag har två olika, den ena heter CD901 får RKC (borde vara hög kvalitet) och den andra är MYPIN T4A-SNR
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av hawkan »

Om du bara har I och D kan det bli känsligt för Integral Windup. Det brukar gå att sätta på en I Windup reset.
Du få kolla om det gäller dina kontrollrar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av Mindmapper »

Just kombinationen luftburen värme och ON/OFF-reglering av värmeelementet låter inte som någon bra kombinaton. Oftast när man har luftburen värme så har man det som värmetillskott i kombination med annan värme. Airotemprar är ju ofta vattenburna och har ventiler som släpper fram en viss värmemängd. Där slår du av fläkten så det har ett annat tänk.

Ska du ha en vettig styrning av värmetillförsel i en luftström ska du ha kontinuerlig reglering.
Ska du få det att fungera, någotsånär mjukt med ON/OFF-styrning av värmen i luftström anser jag att du behöver binärstyrning av värmen. Dvs att du har flera olika element som du kopplar in efter effektbehov.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för typ av luftburen värme? Hur stort utrymme och hur fördelas det?

Att värmeelementet värms fort och kyls sakta spelar ingen roll, det intressanta är genomsnittlig effekt.
Om du har en cykeltid på en minut och elementet är på i 30 sekunder och av i 30 sekunder så är det 50% effekt.
Om det är på i 6 sekunder och av i 54 sekunder så har du 10% effekt.


Med SSR och en cykeltid på 1 minut eller så brukar det gå att få till väldigt jämn temperatur med PI-reglering. D behövs definitivt inte i normala miljöer.
Ifall man bara använder I så kommer det ta lite tid att reagera vid ändrad utomhustemperatur.

Tittade på manualen till din CD901 och den ska definitivt klara det.
För att göra en bra inställning måste man förstå matematiken bakom, men en bra början är följande:
Sätt I och D till 0 (inaktiverar dom så länge)
Testa ett lämpligt startvärde på P baserat på uppvärmningstid och effekt på din värmare.
Säg att det är 15 grader i lokalen och du vill ha 20 grader. Då borde man börja med max effekt. Sätt alltså P på 100/(20-15)=20
Starta pannan och observera/logga temperaturen under en timme. Vad händer?
Om temperaturen först ökar snabbt och ökningen minskar in runt 18-19 grader så ligger du ganska bra.
Om du passerar 20 grader och kommer upp mot 21 grader måste P minskas.
Om det saktar in väldigt tidigt så kan du prova att öka P lite och köra om experimentet.

När detta är klart och fungerar bra så kan man börja med I, prova att öka den ett steg i taget och se hur lång tid det tar för temperaturen att stabiliseras på 20 grader. Om du sätter för mycket I så kommer den att överskjuta när det varit kallt en längre tid.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mstore »

Hej,

Det är altså en fläkt med 24000m³ luft per timme som kör blåser igenom ett lackeringsutrymme. utrymmet är ca 30m² volymen 75m³
värmekällan är en värmeväxlare som värms med oljebrännare på ca 200 kw. I lackeringsläge bör temperaturen hållas inom 1 grads nogrannhet. Då tags kall utomhusluft in genom växlaren och rakt ut igen. Då man ställer den i torkläge tas ca 10% av luften utifrån och 90% från lackboxen = uppvärmd luft.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av Gimbal »

ojz0r skrev:Just temperatur brukar man väl reglera med PI med en stor I tid pga stor fördröjning.
Jag håller med, D känns inte aktuellt i denna applikation.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av danei »

Det beror ju på vd man reglerar. Är det temperatur i ett hus så är det ju väldigt långsamma förlopp. Är det temperatur på ett luftflöde så blir det en halt annan sak.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av Gimbal »

Det skulle vara om mätpunkten för "är-värdet" sitter långt från värmekällan eller om värmekällan i sig är väldigt trögreglerad. :humm: tror jag...
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mstore »

Hur är det då det verkar som att själva givaren är lite trög också, eller det tar tid innan den hinner med. Vad tror ni, är det bättre att ha sensorn vid frånluften där flödet är högt eller vid tilluften där flödet också är högt, eller någonstans där emellan?

Om jag förstått rätt så är I funktionen den som beräknar hur snabb förändringen är, och kan då reagera utgående från det, men vad har D för funktion om man pratar i metaforer?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av danei »

P delen är en ren förstärkning. Den ökar signalen om felet blir stort.

I delen summerar felet över tid. Den ökar signalen successivt om felet är kontinuerligt lågt

D delen tittar på förändringshastigheten. Det medför att man kan dämpa hastiga förändringar och reglera snabbare. D delen tenderar att röra till det. Många gånger går det bra utan den. Börja med att ställa den till noll.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mrfrenzy »

Så vad är det du reglerar egentligen?
Oljebrännaren on/off eller är det ett spjäll som påverkar recirkulationen?
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: PID kontroller i on-off läge

Inlägg av mstore »

mrfrenzy:

Det är oljebrännaren on-off. Det finns även 2 stegs brännare som har som har två lika effektsteg. 2 x 100 kw.
Skriv svar