Frekvensomriktare till asynkronmotor, vector-drive, V/F?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Frekvensomriktare till asynkronmotor, vector-drive, V/F?

Inlägg av Mindmapper »

mr.olle.norell skrev:Tack för alla svar hörni! Sorry att jag inte varit så snabb på att svara, men har läst era inlägg, och googlat utifrån vad som kommit fram! :-)
Elman skrev:Vektordrive och tacho givare brukar man ha där en perfekt hastighet är viktig. vilket jag aldrig personligen jobbar med i fläkt eller pumpdrifter där man kör mot ett tryck eller flöde man vill hålla.
Okej, gissar att du har tryck och flödes-mätare som ger en utsignal som går in på en ingång på frekvensomriktaren?
Frekvensomriktaren ställs då in för att driva motorn tills rätt värde från givaren uppnås?
Och dessa frekvensomriktare du kör med är normalt den klassiska etablerade "skalärdrift-typen"?
Elman skrev: Det vektor styrning/tacho givaren gör är att öka Hz så att hastigheten bibehålls men det medför att motorn kommer att suga i sig mer ännu mera ström och bli varmare men behålla sin hastighet i stället för sacka efter när den går trögt.
Intressant, jag funderade på hur frekvensomriktare med vektorstyrning gör för att bibehålla varvtal, den bumpar frekvensen på utsignalen alltså!
Kanske även att spänningen höjs och följer med frekvensen?
Elman skrev: Gissar att en liten svarv att en perfekt hastiget inte är avgörande?
/P
Nej alltså förut när jag drev motorn på 3~ 400VAC Y-kopplad så räckte motorns moment till att svarva det jag ville.
Kunde inte märka att motorn "lastades ner", eller "sackade" nämnvärt när verktyget grep in i svarvämnet med de skärdjup jag körde.

Frågan är vad som händer på 25Hz, halva varvtalet. Det kanske är först då man märker av att motorn tyngs ner betänkligt?
Tänk på att kör du med låga varv så minskar kylningen av motorn, eftersom även fläkten i motorn snurrar långsammare.
Frekvensomriktaren försöker se till att inte effektutvecklingen i motorn inte ökar vid lägre varvtal. De flesta frekvensomriktare slår ifrån om du överbelastar motorn annars ska du ju ha motorskydd som gör det samma. Fast oavsett vilket skydd av dessa så vet inget av dessa hur varm motorn blir. Kör du länge och hårt på låga varvtal bör du kyla motorn separat.

Frekvensomriktaren försöker ju mata ut den ström som motorn behöver för att magnetisera motorn. Tror ej att momentet minskar så mycket om du kör långsamt. Men det är ju intressant eftersom man vid stora arbetsstycken kanske lockas att ta stora skär. Om du kör med momentstyrning borde det ju inte ge något större moment vid låga varvtal än vad man normalt får. Intressant spörsmål i vilket fall.

I de fall man vill köra med ett visst tryck, flöde, varvtal eller något så är det bra med en inbyggd PID-regulator i frekvensomriktaren. Du kopplar in ditt ärvärde till frekvensomriktaren och konfigurerar regulatorn så att du får så bra konstanthållning av den önskade storheten som möjligt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Re: Frekvensomriktare till asynkronmotor, vector-drive, V/F?

Inlägg av mr.olle.norell »

Stort tack för all hjälp hörni!
Det blev en Siemens Sinamics G110 tillslut.
Fyndade den på tyska eBay, ny, men legat på hyllan ett antal år av datummärkningen att döma.
Har ställt in de mest grundlägggande parametrarna och provkört, och det verkar funka! :-)

Det är en enkel basmodell på 0,75kW i mitt fall, med skalärstyrning.
Stämmer bra det du skriver Mindmapper, testade att köra motorn på extremlågt varv på tomgång och den blir ljummen alltså helt utan last.

Tror det blir bra det här! Har dock mekat ner svarven för tillfället, det är en gammal brittisk Myford ML7 från femtiotalet sannolikt, ev 60-tal.
Den är glidlagrad överallt, kullager saknas helt.
Någon har sprutat fett i alla smörjnipplar.
Alla maskinister säger att det är extremt dåligt, det ska vara vanlig olja som rinner, inte fett.
Så jag håller på att städa intorkat fett från några decennier sedan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar