Programmering av datormus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KingVoodoo
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2017, 12:27:06

Programmering av datormus

Inlägg av KingVoodoo »

Hej,
jag har ingen koll på sånt här, finns det någon som kan tipsa om hur man gör för att programmera en datormus?

:humm:
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Programmering av datormus

Inlägg av rvl »

Jag tror du får börja med att förklara litet närmare. Programmmera en befintlig datormus att göra nånting annat? Eller göra en egen mus av typ microcontroller???
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Programmering av datormus

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar inte en sådan mus med massa knappar som kan programmeras?! Men det gör man väl i någon enhetshanterare för just den musen i Kontrollpanelen.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Programmering av datormus

Inlägg av ochkl0620 »

Och är det i ett särskilt program du vill använda extraknappar så bör det finnas någon key bindning inställning för att få rätt funktioner på rätt knapp
.
KingVoodoo
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2017, 12:27:06

Re: Programmering av datormus

Inlägg av KingVoodoo »

Tusen tack för svar, det jag vill göra är att programmera om funktionaliteten på musknapparna.
T.ex, zoom 200% om man högerklickar, om man klickar båda knapparna samtidigt stänger den ner datorn eller vad man nu vill att knapparna ska göra.

Går det att göra med en vanlig mus eller måste man bygga en egen?
:humm:

Tack igen.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Programmering av datormus

Inlägg av Wedge »

Det finns absolut inget i musen eller dess knappar som har med zoom eller nedstängning att göra.
Det är mjukvaran i datorn som tar emot signaler från musen och sedan ser till att rätt saker händer.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Programmering av datormus

Inlägg av Findecanor »

Du har inte berättat vilket operativsystem du använder.

Om du använder MS Windows, kolla in AutoHotkey. Det är mest avsett för tangentbord men den har lite mus-funktionalitet också. Det är konfigurerat mha en typ av scriptspråk.
Jag har själv aldrig använt det så jag kan inte hjälpa dig med syntax, tyvärr: du får rota själv.

Om man bygger sin egen USB-enhet så kan man ha flera "interfaces" på samma enhet, varav ett är för "mus" och ett är för "tangentbord". Det vill säga: tangentbords-interface:t kan skicka en knapptryckning på "Power". Jag vet däremot inte om det finns någon kod för "Zoom in 200%".
Det finns massor av olika koder i "USB HID Usage Tables", men operativsystemen stödjer bara en liten del av alla dessa koder, och betydelsen beror ofta på operativsystemet... Så man får kolla upp Microsofts eller Apples dokumentation också.

Den mest använda microcontrollern för hemmaprojekt för HID-enheter (mest tangentbord) är ATmega32u4 - en 8-bittars AVR med inbyggd USB device-enhet. De är vanligast att man använder ett Teensy 2.0 eller Arduino Pro Micro-kort som har µC, kristall, USB-kontakt och pinnar i DIP-format. Pro Micro-kloner finns för $5 på eBay från Kina, men se till att du får 5V/16MHz-versionen för den har mest firmware-stöd.
Den vanligaste firmware:n för den är TMK keyboard firmware.

För tangentbord har enthusiaster byggt USB-to-USB converter för TMK: en slags dongel som kan ändra layout och lägga till Fn-lager etc. till existerande tangentbord. Vad jag har sett så finns det också redan stöd i TMK för PS/2-mus in och att skicka det vidare via USB till datorn.
Du skulle kunna bygga vidare på det här för att bygga en dongel som du kan koppla mellan en USB-mus och datorn.
Jag tror att du skulle behöva lägga till stöd för USB-mus in.
Men eftersom det fulla USB HID-protokollet är löjligt frispråkigt och komplext så blir du nog tvungen att sätta musen i "boot"-läge (för enklare värdar som t.ex. BIOS, därav termen "boot"-läge) för att få rapporter från musen i ett standardiserat format, vilket skulle stänga av alla extra knappar förutom de tre första, liksom stöd för mjuk scrollning om musen har det.

Annars, om du har mycket plats över i musen så kanske du kan stoppa in en USB-hubb och en microcontroller och låta microcontrollern ta över musknapparna. De flesta operativsystem brukar tillåta att man kopplar in två möss och klickar på ena och drar med den andra.
KingVoodoo
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 augusti 2017, 12:27:06

Re: Programmering av datormus

Inlägg av KingVoodoo »

Stort tack för svar.
Jag använder Windows.
Jag ska definitivt kolla på AutoHotKey.
Mina exempel var inte helt relevanta, poängen är att jag vill kunna styra vad knapparna gör.
Sen vet jag inte vad som är möjligt att göra; det var det jag tänkte att jag skulle testa, men då måste jag veta hur jag ska programmera den.
Om jag förstod saken rätt så kan jag ta vilken mus som helst och "bara" bygga ett interface mellan mus och dator?
Jag börjar med AutoHotKey.


Tack igen :tumupp: :tumupp: :tumupp: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programmering av datormus

Inlägg av Icecap »

Nej, du kan inte bara bygga ett interface mellan mus och dator!

Du kan däremot antingen ställa in specifika program till att reagera på ett specifikt sätt på data från musen, alternativt ha någon allmän funktioner som fungerar på "allt".
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Programmering av datormus

Inlägg av prototypen »

Till min mus så finns det program att ladda ner där man för varje applikation / program kan ge alla knappar och scrollhjul olika funktioner. (Så var det tänkt men det funkar dåligt)

Protte
Skriv svar