Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av JustNeed »

I alla telefoner som jag har sett så matar man den med 5V och sen laddas den genom laddkretsen i telefonen som omvandlar till rätt spänning.

Ibland så vill telefonen ha en viss "kodning" från laddaren, men då finns det oftast flera ledningar än + och -.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av Sverige »

CDR skrev:Batteriet är märkt: 3.7V och har kapaciteten 1230mAh. Kan det vara så kinkigt att det inte går bara för att laddren "ger" mer än 3.7V?

Har du mätt spänningen...?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av rvl »

JustNeed skrev:Ibland så vill telefonen ha en viss "kodning" från laddaren, men då finns det oftast flera ledningar än + och -.
Med USB så finns det. T.ex. kan data+ och data- kortslutas sinsemellan, för att säga jag är en dum laddare, som nämns i en annan färsk tråd.

Kanske kan löna sig att slakta nån USB-förlängningssladd och experimentera litet.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av CDR »

Sverige: Svar Nej. Kan inte och har ingen mätare (pinsamt) :oops:

rvl: Jag har testat med två olika kablar. En lite styvare som är till min BQ och en lite tunnare (Jula). Den senare kabeln använde jag också när jag försökte ladda från powerbanken. Efter det misslyckade testet så satte jag kabeln med powerbank i min vanliga telefon. Jodå, det laddade direkt.

Läste att det fanns något trick som skulle få igång trilskande telefoner. Vet inte om det är användbart här dock. http://swedish.mobilesbuzz.com/nr/black ... ingen.html
(Om ni tittar på videon. Min telefon ger ingen ton ifrån sig).

Edit: Jag gjorde som till en i videon och anslöt telefonen till min dator. Nej, telefonen blev inte "ansluten" så jag kunde se den. Men nu dök det upp en tom batteri symbol med blixt (ja, laddningssymbolen ni vet) på min telefon! :shock:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Inlägg av rvl »

Det styrker att den vill se nåt på datalinorna.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1243
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Inlägg av CDR »

Det tar lite tid det här (telefonen har laddat sedan 17-tiden) men nu är den snart uppe på full nivå. Vet inte hur mycket en USB port ger eller ens om det är bra att köra så någon längre stund men nu har jag i vart fall löst det för stunden. Tack för alla råden i vart fall. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Inlägg av rvl »

Max strömmen är vad enheterna kommer överens om. Blir väl max 0,5 A i en gammal "vanlig" USB port, även om man skulle försöka ta mer.

Telefonen verkar inte "våga" ta nåt alls om den inte ser vad den vill. Frågan är nu vad exakt den vill se, för att ladda så mycket den orkar. Men inget fel på försiktig laddning, när man har tid.
Skriv svar