Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Laddningsproblem på telefon - råd sökes. (Nu löst)

Inlägg av CDR »

Jag vet inte om det här är rätt sektion men jag chansar.

Köpte mig i vart fall en "ny" telefon, en Blackberry 9900 Bold, att ha som extra telefon då BQn kanske ger upp en dag. Den fungerade men batteriet var det inte så jättemycket energi kvar i. I vart fall så följde det inte med någon laddare och efter en del trådskrivande, sökande och funderande (jag var i kontakt med BB själva men fick inga svar) var jag precis lika klok som innan. Då telefonen var totalt urladdad så tog jag min "universal" laddare från kjell&co (används för att ladda mp3 spelare, högtalare och powerbanks) och kopplade in. Den ger 5V och maximalt 2200mA. 2.2A alltså. Laddaren till min vanliga telefon ger max 1.0A och jag antog att den nya telefonen inte kunde ta mer än så. (BB själva svarade inte på om min laddare på 2.2A skulle räcka). Nå, jag kopplar in och en röd lysdiod tänds för att ca 10 sekunder senare slockna. Inget visar att telefonen laddar.

Undrar nu vad problemet är. Kan det vara så att batteriet i telefonen är helt kass eller är det något fel på min laddare? Kanske ligger felet i telefonen? Och kan någon svara på frågan VAR jag kan få tag på en BB ORIGINAL laddare och vad den kostar? Ser fram emot några svar på detta som Hjälper mig framåt.
Senast redigerad av CDR 29 oktober 2017, 18:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av breflabb »

Kan det vara som så att du har köpt en Kina kopia? Telefon utan laddare
säljes aldrig utan laddare och bruksavisning i Sverige
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av CDR »

Jag köpte den på Blocket. Vill inte diskutera det här. Telefonen är märkt T-mobile så det borde vara ett original.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av breflabb »

OK. Här har du spesen för telefonen. Konstigt nog så varkar det som att
laddaren inte följer med,bara en sladd.Förstår ingenting själv.Men så är det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av breflabb »

Laddaren från Samsung med flera går att använda. Om det inte tar upp laddning
då är batteriet slutkörd.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av CDR »

OK, tackar. För köpa mig ett nytt batteri då (det hade jag tänkt göra ändå). Det fina är att det går att byta. Tänk om moderna "smartfåns" kunde vara lika service vänliga. Men DET är ett helt annat tema.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av rvl »

Med bytbart batteri går det ju att testa att ful-ladda batteriet direkt, om har lämplig laddare/spänningsaggregat och vet vad man gör.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av Mindmapper »

Köper du ett nytt batteri och har dåliga laddkretsar inne i telefonen så har du gjort ett onödigt köp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av mrfrenzy »

Batteri är ju förbrukningsvara som slits ut. Att laddkretsarna går sönder är väldigt ovanligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av Glenn »

Min Nokia N900 tar INTE laddning från min Kjell&CO universalladdare (som dock funkar till mina andra telefoner), däremot funkar min sony ericsson originalladdare fint till nokian..

Så jag skulle testat med en annan laddare först.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av CDR »

mrfrenzy: Jo, batterier blir ju dåliga med åren. det är tydligen ett Litium Ion på just den här modellen. Beställde ett nytt.

Glenn: Skulle gärna testa med en annan laddare men har ingen. Den enda jag har är till BQn och skulle den gå söder så kan jag inte ladda min telefon. Om den skulle gå sönder av någon anledning. Har en laddare till en Sony E Xperia X11 men den är bara på 850mA. Men jag ska göra ett test: Jag ska ladda min powerbank. Den är ju till för att (nöd) ladda telefoner.

EDIT: Nä, det fungerade inte. Telefonen startade inte nu heller. Vare sig med eller utan batteriet monterat. Vad är det nu som är galet? Är tydligen den enda svensk som inte tillåts att äga en fungerande Blackberry. :evil: :evil: Alla j-a telefoner man får tag i är antingen trasiga vid leverans eller också går de sönder av sig självt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av Sverige »

Vad har batteriet för spänning?
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1242
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av CDR »

Batteriet är märkt: 3.7V och har kapaciteten 1230mAh. Kan det vara så kinkigt att det inte går bara för att laddren "ger" mer än 3.7V?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av Biker »

Nej fan - batterier anges på ett ungefär.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddningsproblem på telefon - råd sökes.

Inlägg av xxargs »

Man pratar systemspänning när det gäller batterier - dvs för en 3.7 V LiIon så menar man i samma andetag 3.5 - 4.2 Volt, för 12 Volt blybatteri 10.8 - 14.4 Volt (senare 14.7 Volt i och med kalciumlegerade batterier och upp till 15 Volt för renblybatterier (telecom AGM-batterier))

Det finns typ 3 klasser av Systemspänning för LiIon idag - 3.6 Volt (Sonybatterier, max 4.1 Volt), 3.7 (alla övriga, max 4.2 Volt) och 3.85 V (bla Samsungs mobilbatterier, max 4.35 Volt)
Skriv svar