Hjälp brunnen kondensator kretskort bromsmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
´Lenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 oktober 2016, 21:12:21

Hjälp brunnen kondensator kretskort bromsmaskin

Inlägg av ´Lenny »

Hej!

Skulle starta upp min begagnade Hofmann bromsprovare som stått i flera år o hörde genast ett olustigt fräsande ljud. Nu skulle jag behöva hjälp med två saker:

1 Hjälp med att fastställa trolig orsak
2 Tips på nån som mot ersättning skulle kunna tänka sig o hjälp till med reparation

Bifogar bilder på kretskortet, det är kortet som styr indikatorklockorna som gått sönder o verkar vara en liten kondning (tror jag), frågan är varför den brunnit, är den bara gammal o trött eller ska man misstänka något annat som är fel?
Jag är inte säker på om det nedanför kortet suttit en digital display som visat skillnaden i bromskraft, det var extra tillbehör o kanske aldrig funnits där, om nån ändå tagit bort den displayen kan kondningen brunnit på grund av det, om den saknar nån form av last?

Alla inputs/tips är välkomna, o som sagt om nån tror det finns hopp för o laga kortet o är sugen mot rimlig ersättning så säg till

mvh
Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
seppoa
Inlägg: 19
Blev medlem: 30 juni 2017, 20:53:49

Re: Hjälp brunnen kondensator kretskort bromsmaskin

Inlägg av seppoa »

Det är en tantal kondensator som brunnit. Dom går ofta spontant sönder, med kortslutning som följd och brinner då upp om strömmen räcker till. Det ser ut som det sitter en till alldeles intill, med svartbränd topp. Kolla värdet på den, annars sitter en ihop med en vanlig elektrolyt bredvid, skulle tänka mig att dom har samma värde alla tre. Bäst att byta alla tantaler samtidigt. Dom är polariserade och måste vändas rätt.
´Lenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 oktober 2016, 21:12:21

Re: Hjälp brunnen kondensator kretskort bromsmaskin

Inlägg av ´Lenny »

ok, skönt o höra var orolig för att den bränts pga av nått annat fel, sitter några till längre upp på kretskortet, kanske ska byta dom med
´Lenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 oktober 2016, 21:12:21

Re: Hjälp brunnen kondensator kretskort bromsmaskin

Inlägg av ´Lenny »

Nu har jag fått hem nya tantalkondensatorer. Hur vet man att de blir rätt vända vid montage. Ska jag bara sätta dom med märkningen vänd åt samma håll eller kan man mäta upp dom?
Skriv svar