Problem med EPROM (UV 2764)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av cosmox »

Hej,


Jag nämnde det här i SEM-tråden men fick inget napp där och har inte lyckats hitta orsaken ännu. Hoppas att det är ok att jag startar en egen tråd om det.

Så här är det. Minnen G7, G9 och G10 ger bara 4V (max normalt 3.7) ut. De är kopplade till DAC F7 och F8. Nu har jag kollat allt (tror jag),

- plockat ut alla kretsar och testat dem (ok)
- testat med nya minnen
- testat minnet på bräda (uppkopplat som i schemat), ger samma resultat
- kollat databladet tusen gånger
- mätt på alla möjliga och omöjliga vis

Jag kan få upp det till 5V med pullups men det känns inte rätt.

Har någon varit med om att minnen beter sig såhär?
20171020_195003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av xxargs »

är det spänningen på dataledarna du bekymrar dig om ???


Giltig "1" är när spänningen är över 2.5 Volt och med 4 volt så är det goda marginaler.

Gissar att det inte är CMOS och HC-kretsar i använda EEPROM utan det är 'äkta' -TTL.drivning och då kan man inte förvänta sig full spänningssving på utgången som med CMOS/HC-kretsar och är det LS-TTL-logik standard så är drivförmågan låg när den är i hög läge.

ingångarna till DAC skall inte dra någon ström (max 1µA) - händer det saker om en sådan datapinne lättas så kanske man får söka vidare på själva DAC och att den är ordentligt strömförsörjd.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av cosmox »

Ja, data ut alltså. Glömde att skriva det.

Jag hade några NOS 2764 att testa med.
Minnena blir även lite varma.
De andra minnena beter sig som förväntat.

Jag tycker bara det är skumt eftersom det inte finns något som lastar databussen. Det känns inte rätt samt att 7805-reg blir väldigt varm efter ett tag +80c (visserligen ok men ändå).

Jag ska kolla DAC'arna igen imorgon.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av lillahuset »

Så G3, G4 och G6 ger högre utspänning? Är alla EPROM NMOS eller är G3, G4 och G6 CMOS? Eller är alla CMOS?
Ett M2764A kan dra upp till 75mA utan att det är något konstigt. Om alla sex EPROM är NMOS kan det bli upp till 450mA.
Har du mätt resistansen mellan datapinnarna och jord?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av cosmox »

De andra minnena på kortet ger 5V ut.

Minnena är av typen TMS2764 och ska vara TTL-kompatibelt.
https://4donline.ihs.com/images/VipMast ... 43A3159BB0

Japp, jag har kollat alla datapinnar. Det knepiga är ju att minnet beter sig likadant på breadboard. Jag har däremot inte provat att sätta ett färskt minne direkt i plattan så de kan ju ha skadats på "samma" sätt som de andra.

Jag vet att signalerna är inom "tolerans" men jag har svårt att tänka mig att man tillverkar ett TTL-kompatibelt minne som inte fixar att leverera 5V ut på databussen.

Jag kanske bara oroar mig i onödan men jag måste vara försiktig så jag inte blåser en spole.
Då är det ridå för det här projektet.

Jag byter hellre minnen till något som klarar av att hålla 5V. Vilket kanske inte vore är så dumt ändå.

De andra minnena är 256K och TTL-komp. (TMS27256)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av lillahuset »

Att NMOS-minnen inte ger 5V ut är helt normalt. DACarna nöjer sig med ≥2,4V för logisk etta.

Vad har fått dig att ifrågasätta utnivån från EPROMen?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av xxargs »

TTL-kretsars utgång ger inte full sving ut utan 3.5 - 4 Volt som 'max'-värde, var ganska normalt - i diagrammen för LS-logik räknar man 3 Volt som en normal 'hög'

Kika på tex. databladen för 74LS244 och dess princip-schema för totem-pole utgång, så ser man att det är ganska mycket 'skrot' i en sådan utgång och svingar inte mycket mer än 3, kanske 4 volt mellan låg och hög.

Har man kvar de gamla TI:s gula logikböcker för 74-familjen från mitten av 80-talet (kanske går att hitta motsvarande inscannad pdf idag) så stod det ganska välbeskrivet hur in och utgångar var byggda, vilka nivåer, strömmar etc. som gällde och det TI skrev i sina böcker var i princip specifikationen för branchen då de var enorm stor producent av dessa kretsar.

---

Har du bara jobbat med HC-logik (74HCxxx) så förstår jag att du kanske är lite brydd - men innan HC kom ut på 90-talet så var det ofta TTL-nivåer och ofta ur 74LSxxx serien och när man probade på dataledarna på en arbetande MCU med en 10x-prob till oscilloskopet så såg data och adressledningarna ganska så hemska ut med alla möjliga nivåer, ringningar etc. och man undrade ibland hur grejorna kunde fungera så bra som de ändå gjorde...
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av cosmox »

Vad har fått dig att ifrågasätta utnivån från EPROMen?

Det började med att jag skulle göra kalibreringsproceduren då jag märkte att nivåerna ut från DAC'en inte stämde (men alla referenser stämmer) så jag började leta möjlig orsak och det enda jag har hittat är det här. Jag har heller inte sett att någon påpekat samma problem. Hade jag fått in något liknande till firman hade jag nog börjat oroa mig över samma sak. Jag har inte varit med om att minnen beter sig på det här viset så givetvis förutsatte jag det värsta, att något oförklarligt och möjligen magiskt hade hänt (trots mitt mycket skeptiska sinne till allt sånt).

Min fina gula (orange vill jag minnas) TI-bok brann tyvärr upp.. :cry:

Har du bara jobbat med HC-logik
Ja mestadels men vi hade LS i skolan vill jag minnas.

Nu börjar det kännas lite bättre efter att ha läst vad ni skrivit samt att jag gjort lite egna efterforskningar.
Vad skulle man göra utan det allvetande forumet :) Tack allihopa!

Det som stör mig mest är att de andra tre minnena på schemat beter sig exakt som förväntat trotts att de är kopplade i princip likadant. Det var nog det som rörde till det mest för mig. De är förresten TMS27256. Är det någon som ser skillnaden på dessa i databladet?

Hur som helst, jag steker det här nu och fortsätter vidare.

Engage!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av cosmox »

Förresten, jag ska kolla med min Italienske vän och se om han har samma nivåer. Bara för att...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Problem med EPROM (UV 2764)

Inlägg av lillahuset »

TMS27256 är två generationer nyare än TMS2764 så det kan ju hända att den kan driva högre.
Är du säker på att det inte är TMS27C256 trots att det står 27256 i schemat? Det här var precis när det började bli vanligare med CMOS än NMOS.
Skriv svar