Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av Dalmas »

Jag en diff.förstärkare som drivs på ett 9V batteri. Diff.förstärkaren har en DC-omvandlare +/-12V som matning och den drar ström varvid 9V-batteriet tar slut ganska fort.
Kopplar jag in en plugin som ersätter batteriet så mäter förstärkaren fel om objektet jag mäter på också är driven av plugin transformator.
Det borde bero på läckströmmar i Plugin-transformatorerna.
Nu vill jag gärna kunna använda plugin för att driva diff.förstärkaren och undrar om det finns nåt motmedel? Lågläck. transformator? Exempel? Hjälper det? Omkonstruktion av diff.förstärkare?
Större batteri?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av Nerre »

Ja, är den konstruerad för batteridrift så klarar den antagligen inte att matas från en batterieliminator.

När jag jobbade med elsäkerhetsprovning av medicinteknisk utrustning så mätte vi vilken läckström apparaterna gav ifrån sig (man mäter vilken ström som drivs genom ett mätdon på 1 kohm). Eftersom läckströmskraven på viss typ av utrustning var 10 uA (motsvarar 10 mV över mätdonet, vi mätte alltså spänningen över mätdonet och inte strömmen) så blev det väldigt känsligt. Vi var tvungna att använda batteridrivna instrument, för annars påverkades mätvärdena av åt vilket håll stickproppen satt. Även med batteridrivna instrument var det så lustigt att mätvärden påverkades av om man kastade om tåtarna mellan mätdon och instrument (man kunde mäta 5 mV AC åt ena hållet och 9 mV AC om man polvände multimetern).

Det är lätt att inbilla sig att att en transformator ger 100% isolation, men det är ju strökapacitanser i transformatorn. Även om kapacitansen bara är 1 pF så påverkar den om det är känsliga mätningar.

Om du har en mikrofonförstärkare och tar med fingret på ingången blir det brum. Det brummet kan ju bara uppstå om din kropp ger en växelspänning på ingången. Den växelspänningen kommer via kapacitiv koppling mellan din kropp och elledningar runtomkring.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av alexanderson »

Transformator med statisk skärm hjälper.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av alexanderson »

Det finns en teknik som heter "Guard ring".
Driv transformatorns skärm och skärmarna kring hela diff-förstärkaren, och dess matningskablar, från en operationsförstärkare, till en spänning som ligger mitt emellan, de två inspänningarna på diff-förstärkaren.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av Dalmas »

Ok. Det krävs en omkonstruktion alltså. Jag tror jag väljer mellan-alternativet. Ersätter 9V med nåt LiMH batteri och använder laddare.

Läckströmmar är mig väl känt. 150 uA i en produkt för badrum ledde till 95VAC i kundens högomiga DVM. Det ledde till utbyte av caps i den switchade nätaggregatet. jag tror medcinkraven är/var 10uA. Det var vårt mål då.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Diff.förstärkare mäter fel pga läckström i plugin?

Inlägg av Nerre »

Problemet med skärm i trafon är att då får du istället en kapacitiv koppling mot jord (om skärmen är ansluten dit).

I det här fallet är det kanske ingen nackdel, men för oss var det det. Hela mätkopplingen behövde vara flytande eftersom läckströmmen mättes mot en skapad referensjord (absolut inte elnätets skyddsjord, där är det för mycket högfrekventa störningar från alla switchade nätdelar i byggnaden).

Utrustningen som testades matades alltså från en fulltrafo med +10% utspänning (d.v.s. 253 eller 264 V var vanligast), och vi skapade en referensjord efter trafon genom att ansluta trafons ena pol till det vi definierade som jord. Och den jorden anslöts också till ett jordplan 200 mm under utrustningen. Den nätdrivna multimetern matades sen då inte från denna referensspänning utan från elnätet, men trots det fick vi problem med läckströmmar "bakvägen".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar