Automatik 5.5kw kompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Automatik 5.5kw kompressor

Inlägg av Repen »

Kompressor Basritn.pdf
Jag håller på att koppla ett styrsystem till min kompressor.
Ritningen är inte riktigt rätt just nu, då S1 är kopplad för att bara bryta till T1/T2 på anslutn 10,
Istället för S1 tänkte jag stoppa in en nödstopp som jag har liggande men vad är symbolen för nödstopp i schema? Så där är inte schenat riktigt rätt just nu men det funkar som det e tänkt, se nedan.
Tror att symbolerna är skapligt rätt som dom är men var hittar man ett dokoment med lämpliga symboler, har bara hittat för typ huskoppling.
Indikering för vilken tid som är i drift tänkte jag koppla indikeringsled på anslutn 3 och 9 på T1/T2 men får först lägga in MVT på hjälprelät då jag får en "falsk" nolla genom den spolen.

Tanken med det hela är att inte glömma kompressorn när man går in från verkstann.
Vid kort behov av luft, pumpa däck eller bara blåsa av nåt, så trycker man in T2 ovh då går kompressorn i drift i 5 min. Om kompressorn går när tiden är slut så fortsätter den tills stopptrycket är uppnått och allt stoppar på ett riktigt sätt, med avluftat rör mellan kompressor och tank.
Dränsystemet gör så att tanken blir dränerad.
Allt är byggt med "braatthadelar" förutom kopplingslådorna
Tänker uppdatera när allt e klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Automatik 5.5kw kompressor

Inlägg av Mindmapper »

säkerhetsrelä.jpg
Här har du två varianter.
Den med svamptrycke är vanligast.

När du ritar som du gör med komponenternas kontakter och spolar i klump får du ett i stort sett oläsbart schema. Funktionen blir så otydlig att det är inte roligt att läsa. Kanske tom nästan oläsbart.

http://www.axplock.com/el-lara/kretsschema.html
I länken visas ett elkretsschema fast det inte är obundet ritat står vad som menas med obundet ritsätt längre ner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Automatik 5.5kw kompressor

Inlägg av Repen »

Ok.
Tack för input.
Förstår hur du menar.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Automatik 5.5kw kompressor

Inlägg av Repen »

Har nu fått allt fungera som tänkt och gjort ritningar på dom normala driftlägena som finns: opåverkad med tryck uppe, driftstart med lågt tryck , drift med trycket uppe och tiden slut med trycket uppe.
Men jag tänker nog inte göra om ritningen denna gång men ska försöka komma ihåg råden till näste gång det blir aktuellt
mång tack för input.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar