Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av Electricguy »

Tjosan!
Sitter med en PRC77 militär radio som har tonstyrd brusspärr, vilket betyder att den öppnar brusspärren när den mottager 150Hz ljudmässigt.
Jag skulle vilja bygga om denna till att vara signalstyrd istället, dvs. ta bort frekvensdetektorn och sätta en potentiometer på LF-ingången.
Det jag har lite trubbel med är att direkt se vart frekvensdetektor biten sitter i schemat.. I mitt huvud borde det vara något i stil med ett rätt smalt bandpassfilter.

Klicka för större bild.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av Electricguy »

Jag slänger ur mig en teori.. Vid lite lusläsning så ska man välja R12 för att komma så nära 150Hz som möjligt. R12 kan då vara delen i ett RC-nät som får sin resonansfrekvens vid ca 150Hz och då ger tillräckligt med ström för att transistorn Q3 ska börja leda. Kan det vara möjligt?
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av kodar-holger »

Komponenterna runt R12 ser ut som ett så kallat twin-t filter, så det är nog det som bestämmer frekvensen.

Kör den i lt-spice så kanske du kan luska ut hur den fungerar.

Q1-Q2 ser ut som ett diff-steg och då sitter väl T-filtret i motkopplingen.

För övrigt brukar squelch för FM-stationer fungera bäst om de reagerar på brusnivå och inte signalnivå.

Skall du använda signalnivå kan du inte göra det på LF-sidan. En FM-detektor ger mega mycket signal ut när du inte har något i mottagaren alls. Då måste du i så fall detektera signalnivå i HF-delen nånstans.

En Brus-squelch är i princip ett högpassfilter som tar det som är över typ 3kHz och mäter nivån på. När en riktig signal når mottagaren minskar det bruset.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tänk dig Q1,Q2 och Q3 som en liten förstärkare med återkoppling för enbart 150 Hz via nätet i Q3:s kollektor.Dvs den förstärker enbart den frekvensen.
Detektorn är Q4 som är en klass c förstärkare,dvs den reagerar bara på signaler över en viss nivå.Den drar i sin tur ner Q5:s bas och reläet drar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av YD1150 »

Dimensionera om Twin-T filtret till säg 10kHz och (om möjligt) byta kontakt (från NO till NC eller tvärtom) på relät?
Så behöver du inte bygga om så mycket.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Finns hur mycket som helst här:
http://k4che.com/PRC77-Squelch/PRC77-Squelch.htm
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hjälp med identifiering av frekvensdetektor i schema

Inlägg av Electricguy »

Trevligt med bra svar! Nu har jag lite mer att lura på.
Tack för hinten om brusdetektering. Alldeles riktigt så när radion får en bärvåg in så blir det i princip helt tyst på LF-delen. Det är ju egentligen jättelogiskt nu när jag tänker på det..
Så i princip skulle jag kunna bygga om filtret, göra det bredare och lägga det bra mycket högre i frekvens så borde det fungera som jag har tänkt, eller är jag helt ute och cyklar?

Det som är lite surt är att komponentmärkningarna är fel på kortet kontra schemat, och kortet är nog tejpat upp någon gång och ser ut som en skål spaghetti på undersidan, så det får bli lite reverse engineering känns det som.

Rolf: Jäklar! Den där sidan måste jag läsa igenom. Verkar mycket intressant.

EDIT: Jaha, se där.. Det är någon som redan har gjort det jag vill. Who would've thought.. :)
Bild

Jag får prova det och återkomma med resultat! :D
Skriv svar