Förslag på en 0/4-20 mA generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av Dalmas »

Hej,
Lite lat som jag är så frågar jag er om ni har ett enkelt och bra kopplingsförslag på en strömgenerator som kan driva ut 0/4-20 mA?
Jag behöver testa utrustning ibland med upp till 8 st kanaler och vill "slänga ihop" ett lab.platta med 8 st generatorer och en pot till varje kanal.
En IC med pot in och drivsteg ut är ju bäst med tanke på lab.plattan. Snabbt att sno ihop i sådana fall.

Tacksam för "input". :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av anders_bzn »

Kolla i databladet för LM317 eller googla "lm317 as current regulator". Med rätt val av motstånd så borde det vara enkelt att få den som reglerbar strömkälla med område 4-20mA.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av Dalmas »

Det var ett bra förslag. Mycket enkel koppling. Tack!
Undra om det finns nån med dubbelregulator? Måste googla.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av Bjaellerud »

Med en LM317 kan du med motståndet bestämma strömmen, en ström som sedan blir väldigt konstant oavsett belastningsresistansen.
För att få 4 mA behövs c:a 150 Ohm och för 20 mA c:a 30 Ohm. För att göra det hela variabelt kulle en pot på 200 Ohm vara ok. Men lite klurig att få tag på.
Sen krävs en mA mätare för att verifiera strömmen.
Men en omkopplare och fasta motstånd skulle man kunna kalibrera in exvis 5 fasta nivåer av utström. Ex 4, 8, 10, 15, 20 mA, då behövs ingen milliamperemätare.

Bäst vore kanske en krets där man kan använd en 5 kohms 10 varvid pot, men då blir det mer elektronik.

Skall du ha flera utsignaler, kanske en mA mätare omkopplingar kan räcka.

Roy
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av Dalmas »

Milliamperemätaren kan man hoppa över kanske o ersätta med ett fast motstånd som man mäter spänningen över. Spänning finns ju över s.a.s.

Jag ska göra en o testa först. När jag är nöjd duplicerar jag upp till 8 kanaler.
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av Dalmas »

Jag hade LM350 tillgängligt (som typ LM317) och testade mig fram lite. En pot ska alltså ge en ström ut på (i detta fall ca. 4-20mA). Kurvan som beskriver pottens vridningsvinkel vs. ström är kraftigt logaritmisk. Det är ju en nackdel så jag kollade ELFA efter en LOG-pott. De hade en LOG pot på 1k. Parallellkopplar jag den med 330 ohm samt en i serie på 56 ohm så får jag 4.2-22 mA jäkligt linjärt o fint. Det gäller att löda in de två sladdarna till potten på rätt sida bara. Detta duger o testa med.
Nu ska jag köpa in en LiPo acc (22.2V, & cellers) samt laddare och så ska det byggas in i en låda. Det leder till en annan fråga i en annan tråd denna dag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förslag på en 0/4-20 mA generator

Inlägg av grym »

någonstans bakåt har jag en byggtråd för detta, men man annvänder en op för konstantström och får en linjär ström 0-20mA

gör man rätt så får man 0.10v med samtidigt

man kan även göra den som sink and source med
Skriv svar