Vilken kabelarea för 6 A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Vilken kabelarea för 6 A?

Inlägg av GastonDeVille »

Jo jag undrar vilken kabelarea man använde förr i tiden för kablar i hus som var avsäkrade med 6 A? Fanns det någon speciellt klen sort eller var 1,5 mm2 som gällde som minsta area? I detta fallet ett hus med "normala" plastbelagda trådar från slutet på 50-talet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vilken kabelarea för 6 A?

Inlägg av Klas-Kenny »

Alla jag har stött på har varit 1,5mm², bara att man säkrat belysningsgrupperna med 6A. Var inte gamla strömbrytare, lamputtag osv. bara godkända för 6A?

Vågar inte säga att det inte förekom mindre areor, men jag har aldrig sett det. :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vilken kabelarea för 6 A?

Inlägg av GastonDeVille »

Ja det borde vara svårt rent mekaniskt att dra en ledning i rör och krökar som har mindre area. Men visst går det att göra ett test genom att knipsa av en bit och jämför och se vad den är gjord av 8) Tanken var att kötta upp säkringar till 10 A. Blir byte av uttag också då. Inte många brytare som belastas med flera ampere :humm:
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Vilken kabelarea för 6 A?

Inlägg av ajje »

Det fanns i de gamla föreskrifterna en regel om att uttags- och belysningsgrupper inte fick säkras högre än 6 A.
Förmodligen pga dels klena brytare och dels att man var rädd för att de tunnare anslutningskablarna som kunde kopplas in inte tålde mer.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vilken kabelarea för 6 A?

Inlägg av bit96 »

Det finns/fanns kablar som är 1,0 mm2, har en sådan gammal rulle i förrådet jag fick ihop med material från en elektriker.
Om de sedan användes ihop med just 6A eller för andra ändamål vet jag inte.
Skriv svar