Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
exos
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 november 2005, 21:04:25

Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av exos »

Tjenare, har gjort ett litet kort med diverse funktioner... idag uppstod ett problem som jag inte hade räknat med, stupid me.
Har en H-brygga med pinnarna M1A och M1B på kortet, bredvid dessa sitter en annan pinne som får in en frekvens på, frekvensen är mellan 600-1500Hz, som sen konvertars om till en RPM signal.
freq_m1.jpg
Motorn funkar som den skall, och RPM signalen in fungerar som den skall... att tillägga är att rpm signalen kommer från en annan motor än M1, (M2 kan vi säga)

Så M2 körs konstant och jag får in en fin frekvens som går igenom en optokopplare och allt är frid o fröjd tills det att jag startar M1.. då får jag störning på RPM signalen, säg att jag ligger på 1kHz på rpm signalen, då jag startar M1 så sticker den iväg och jag får fel värden, hoppar lite över allt men värst är vid start, då den drar som mest ström.

Här är schemat på optokopplaren...
opto_schematic.jpg

Nån som har någon bra ide på hur man kan bli av med dessa störningar.

MVH
Sebb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av Icecap »

Ganska säkert störningar på matningen - men den är ju inte visat.
exos
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 november 2005, 21:04:25

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av exos »

Matningen är det inga fel på... kommer direkt från ett stort 12V batteri.
Matningen sitter längst ut till höger på bilden, och jord bredvid.

Pinnarna sitter som föjlande.

1.RELAY1 - 2.M2 - 3 RELAY2 - RPM - M1A - M1B - GND - VIN

Inget annat på kortet verkar störas.

finns det nåt i schemat jag bifoga man kan göra för att få det mindre kännsligt för störning?
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av eqlazer »

"Matningen är det inga fel på... kommer direkt från ett stort 12V batteri."
Säg inte det... Du har till exempel induktans i alla ledningar.

Finns mycket som kan spela in; Filter på kortet (för matning, signal, motorutgång etc.), layout, kabeldragning, PWM-frekvens.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av Icecap »

"Matningen är det inga fel på..."

DET var ett modigt påstående! Men då du ju inte anser att det finns problem är det ju inga problem.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av prototypen »

Är den störande motorn borstad så brukar en RC snubber göra god nytta.

Protte
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av E Kafeman »

Optodioden tycks vara lokalt lite jordad samtidigt som det kommer någon slags negativ referens från vad jag gissar är varvgivare på motor. Där borta vid motorn finns nog också någon spänningsmatning till dioden. Den spänningens jord-referens är okänd, för det är väl inte den som är utritad som - på signal-generatorn? Som sedan jordas lokalt via R3?
En sådan koppling är lika slug som att koppla åskledaren direkt till TV-apparaten och sedan tro att det är åskskyddat.
Om det vore mindre förvirrat så kommer bägge ledarna till optokopplaren från motorn och ansluts inte till något annat lokalt än just optodioden. Bägge ledarna blir lika nedsmutsade av motor-störningar så inbördes förhållande är ostört så inga störningar når optodioden och en lika ostörd signal kan lämna U3.
Fast finns R3 lokalt, då har man sabbat hela iden att opto-isolera mot störningar genom att blanda in lokal jord för signal som matas med en i fjärran spänning.
Optokopplaren ger åtminstone fortfarande ett visst skydd mot att stora transienter tar sej vidare in i lokala elektroniken.
Lågpass-filtrering och separat-skärmade par-kablar kan kanske förbättra. Det är standard-råd, men det är ju mest dåliga plåster utan att korrigera felen, om schemat kompletterat med mina lösa antaganden har något med verkligheten att göra.
Och schemat överenstämmer lika bra på andra sidan av optokopplaren? Lite H-bryggor som delar matning med opto-logiken och ett bilbatteri en bit bort?
Ja det kan aldrig bli några problem...
exos
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 november 2005, 21:04:25

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av exos »

Har nu testat och mätt med ett oscilloscope. Frekvensen in är helt störningsfri... alltså pinnen bredvid M1. VCC får inte heller några dippar eller störningar. Men när jag mäter på utgången på opptokopplarn då är det en massa störningar, speciellt vid start av M1, men även när man kör den, dock betrydligt mindre, så vid start är som värst.

Här är bilder på signalen från optokopplaren till MCU´n..

M1 OFF
noLoad1.JPG
M1 ON
load1.JPG

M1 OFF
noLoad2.JPG
M1 ON
load2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av E Kafeman »

Störningarna relaterade till optokopplarens utgång mäts relativt optokopplarens jordben och inte relativt några jord-pinnar på annat ställe.
Kapselns Vcc kollas också relativt jordbenet.
Att Vcc ser problemfri ut på annat ställe är inget som kretsen vet om. Samma med jordpotentialens stabilitet som kan variera mellan olika jordpunkter på samma PCB.
Inkommande puls-signal har mätts mellan optokopplarens in-pinnar och inte på annan plats på kretskortet?
För att mäta med oscilloskopet kan det krävas att man löder på en trådögla på t.ex. optokopplarens jordben och att kretsen inte delar jord med oscilloskopet via andra vägar.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av alexanderson »

Eftersom optokopplarens sekundärsida är avkopplad med 1,1uF, finns det knappast störningar där om avkopplingskondensatorerna ligger nära optokopplaren.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Störning från motor in på frekvens räknar pinne..

Inlägg av Pedalosaurus »

Ta bort jordningen vid R3. Den kan mycket väl vara boven. Flytta motståndet till 2 istället. Det är ju själva poängen med optokopplare att galvaniskt skilja kretsar/apparater åt.

Du har inget begränsningsmotstånd till optokopplaren? Det kanske inte behövs? Det står inte vilken optokopplare det är. Om det måste vara kopplat på det sättet som schemat visar så häng av motståndet mot funktionsgenerators jord. Att optokopplaren är avstörd hjälper inte om du får störningar in till jordningen via R3.

Jo nu såg jag vad optokopplaren hette :oops:

Du har kopplat 3 till jord på funktionsgeneratorn, men enligt tillverkarens inkopplingsschema ska den inte vara det. Prova att ta bort jordningen där. Annars testa det jag föreslog innan.
Skriv svar