Temperaturkontroller med presets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Temperaturkontroller med presets

Inlägg av mstore »

Hej!

Funderar på en uppdaterad styrning till en lackeringsbox. Nuvarande modellen har en PID controller av modell CD901
https://www.aliexpress.com/item/RKC-CD9 ... 4.1.lFys3N

Problemet med denna är att man endast kan ha ett setvärde.

I lackering använder man "sprutläge" och "torkläge". Normalt kör man med 20 graders sprutläge och 60 graders torkläge.
Problemet med CD901 kontrollern är att man endast ser temperaturen på "sprutläget" på displayen. Temperaturregleringen på sprutläget är PID styrd, medan temperaturen på torkläget styrs via en alarmfunktion och är därmed reglerat endast med "on-off" principen.

Temperaturen mäts med en K-givare. Det finns sedan ett reglage där man väljer mellan sprutläge och torkläge.
vid sprutläge är styrningen kopplad till "out" medan den under torkläge är kopplad till "alm1"

Det som är det tokiga är att börvärdet och alarmfunktionen är länkade till varandra. Normalinställningen är +40 vilket betyder att alm1 är 40 grader högre än börvärdet som synns på displayen. Ändrar man från 20 till 22, så ändra torktempen från 60-62.


Det jag är ute efter är altså en controller som har två olika setvärden synligt som presets på displayen. Givetvis ska även nuvarande temperatur synas.

Någon här inne som vet vad jag behöver?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av Icecap »

En snabb lösning kan vara att ha två identiska system som har olika set-temperaturer och där styr-utgången till elementen kan kopplas om mellan de två system.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av mstore »

Problemet är väl att man då måste ha 2 olika givare också?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av Mindmapper »

mstore skrev:Hej!

Funderar på en uppdaterad styrning till en lackeringsbox. Nuvarande modellen har en PID controller av modell CD901
https://www.aliexpress.com/item/RKC-CD9 ... 4.1.lFys3N

Problemet med denna är att man endast kan ha ett setvärde.

I lackering använder man "sprutläge" och "torkläge". Normalt kör man med 20 graders sprutläge och 60 graders torkläge.
Problemet med CD901 kontrollern är att man endast ser temperaturen på "sprutläget" på displayen. Temperaturregleringen på sprutläget är PID styrd, medan temperaturen på torkläget styrs via en alarmfunktion och är därmed reglerat endast med "on-off" principen.

Temperaturen mäts med en K-givare. Det finns sedan ett reglage där man väljer mellan sprutläge och torkläge.
vid sprutläge är styrningen kopplad till "out" medan den under torkläge är kopplad till "alm1"

Det som är det tokiga är att börvärdet och alarmfunktionen är länkade till varandra. Normalinställningen är +40 vilket betyder att alm1 är 40 grader högre än börvärdet som synns på displayen. Ändrar man från 20 till 22, så ändra torktempen från 60-62.


Det jag är ute efter är altså en controller som har två olika setvärden synligt som presets på displayen. Givetvis ska även nuvarande temperatur synas.

Någon här inne som vet vad jag behöver?
De flesta regulatorer brukar klara av remote set point (RSP)
Då ställer du så att i normalläge använder du K-givaren.
När du slår över till RSP så lägger du in den spänning som motsvarar 20grader på RSP-ingången. Görs lämpligen med en potentiometer .
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av Hedis »

Det är nog lämpligast med två givare ja. Är det krångligt att få dit en till?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av Mindmapper »

Ett annat alternativ kan vara att använda den typ av regulator man använder vid ölbryggning.
Där kan man beställa olika recept.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av Icecap »

Det bör vara rimligt enkelt att även koppla om sensorn om det är så viktigt. Men ja, det ville vara bäst med 2 st sensorer.

Jag hade ju istället gjort en egen styrning istället där man kan växla måltemperaturen med en ingång. Någon µC + DS18B20 typ.
mstore
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 november 2007, 00:42:20
Ort: Malmö/Österbotten i Finland

Re: Temperaturkontroller med presets

Inlägg av mstore »

Försöker förkovra mig i dendär CD901:S funktioner.

ALM1 styr brännaren i ett visst läge. Man kan definiera ALM1 enligt olika funktioner. Då undrar jag:

Vad är skillnaden mellan följande:

Lower-limit bias alarm
Process value lower limit alarm

vad är då With standby alarm function ? eller utan?
Skriv svar