Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av DW »

Har en programvara som använder en USB dongel. (hårdvarulås)
Jag var tvunget att ladda ner programmet i en pc med 64 bitars system vilket är tillfälligt helst.
Vid processens start såg jag att något läste av hårddiskens nummer -antar det var den fysiska adressen.
Hela grejen sker mot en pc i USA som ger mej licensen.
Går det att flytta programmet till annan hårddisk. Säljaren kan säkert fixa detta men går det utan deras hjälp är det mer intressant.
Någon kunnig på HDD, kryptering och hur låsen byggs upp.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Micke_s »

Finns massor låset kan hitta på. En är serienr på volymen.

Finns verktyg för spela in api anrop en app gör..
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av DW »

Hej Micke_s,

vad tror du i mitt fall, finns det någon enkelt sätt. Jag kan köpa till för flera HD-lås för en tusenlapp men för att bara flytta allt till rätt pc vet jag inte. Gratis kommer nog inte från USA mer troligt fr Småland.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Micke_s »

Företaget i USA säljer inte usb dongle låsta licenser? Eller nätverkslicenser?

Kan ta många timmar att lista ut hur de gjort...

På jobbet kör vi nästan alltid usb-lås.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av DW »

-jovisst kan jag köpa fler HD-lås men de kostar ca 1000:-/st. Mitt behov just nu är bara att flytta-byta disk.
Får väl ta en kontakt o se hur de löser det.
Tack för info.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av xxargs »

har du USB-HW lås och den måste sitta i hela tiden när du använder programmet så bör det inte ha betydelse vilken hårddisk eller dator programmet ligger på - det är USB-HW låset som är det viktiga.

om det bootar från datorn så gör många OS full discovery på HW som OS:t startar upp på och listas i boot och då inkluderas även hårddiskars typ och serienummer i processen - applikationsprogram som startas kan göra samma sak (och ev rapportera detta till licensdatabasen)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av DW »

xxargs
-jo, så är det. Du har nog rätt. Jag blev nog lite förvirrad i samband med 32/64 bit.
Det skall nog funka så som du säger. Jag har haft så dålig kapacitet på mina verkstads pc att det enbart gått o köra
CAD på kontoret därför har jag aldrig testat det innan. Alla gamla maskiner behöver ju RS232 och en del win 98SE
därav har det blivit så att mô skit hamnar där.
Nu är jag i samma situation men nu är det 64 bit som skiljer om man ens kan köra eller inte.
Jag råkade att uppgradera win10 på en laptop men inte den andra så där står jag.
Lösningen vore ju enkel om jag kan uppgradera den andra i efterhand på något vis utan att behöva pröjsa för det.
Kanske lättast att bara köra en HD spegel så blir båda lika.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Haralt »

Går det att göra en kopia av hårddisk med Windows 10 operativsystem? Har de inte lagt spärr för det?
Jag försökte göra en kopia av min skrivbordsdators hårddisk med Windows 10 på, i fall datorns hårddisk skulle paja, men det gick inte att köra speglingsprogrammet. Min avsikt med en exakt kopia av hårddisken, var att vid ev. hårddiskkrasch, att helt enkelt bara montera in hårddiskkopian i skrivbordsdatorn. Då skulle jag genast i alla fall ha en fungerande dator.
Kanske går med special-hårddiskspeglingsprogram? Jag använde speglingsprogrammet man fick med den nya hårddisken Western Digital, men gick alltså ej.
Senast redigerad av Haralt 16 oktober 2017, 09:25:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Micke_s »

Köper du en samsung ssd följer det med något klonverktyg. Verkar win10 acceptera i alla fall
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Haralt »

Micke-s,
du har alltså inte provat själv att klona hårddisk med operativsystemet Windows 10 på?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av TomasL »

Går utmärkt att klona en W10 disk, däremot kan du inte hiva in den disken i en annan dator och tro att det fungerar, för det lär det garanterat inte göra.
Man kan flytta en Retail installation från en dator till en annan, en OEM går inte flytta.

DW, du kan inte spegla en W10 till en annan dator, på laptopen har du förmodligen en OEM-version och den är låst till laptopen.
Du får helt enkelt hosta upp de två tusenlappar W10 pro kostar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Micke_s »

Haralt: Jo, har bytt från en SSD till en annan..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Du får helt enkelt hosta upp de två tusenlappar W10 pro kostar.
Ja om man vill kasta ut pengar i onödan kan man ju betala ockerpris.. eller så köper man en licens på ebay för några tior..

Exempel ur högen (jag har inget med dom att göra och har inte testat just dessa säljare)

http://www.ebay.com/itm/Windows-10-Pro- ... 2364280550

http://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windo ... 2756064528

..Det hjälper ju dock inte TS som har nån annan slugare mjukvara.. det finns ett antal sätt att låsa en installation mot en fysisk maskin.. och de flesta orsakar problem för användaren.. komersiell mjukvara med kopieringsskydd är ett jävla helvete som kostar ENORMA pengar i mantimmar i onödan varje dag..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av TomasL »

Köpa begagnade OEM nycklar är väl inte riktigt tillåtet, dessutom är det tveksamt om man kan få dem att funka med andra burkar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hårddiskens fysiska nummer byta-kopiera

Inlägg av Gizmo »

Klona disken!!

Om nyckeln ligger på hårddisken borde du få med den när du klonar disken till en ny disk. Enklast och lättst tycker jag.
Gratisprogrammet clonezilla finns som bootbar image för usb. Har använt och det funkade fint (dess enda begränsning är att disken måste vara lika stor eller ströre än den disk du klonar från).
Skriv svar