Dioder till solenoid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om ingen nämnt det men induktiva komponenter som matas med AC brukar antingen drivas av styrning med nollgenomgångsavkänning ELLER ha en gnistdödare bestående av en RC-plupp (resistans och kapacitans, seriekopplat).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av TomasL »

Inte nödvändigt alls, oftast sätter man inget sånt alls på kontaktorer, magnetventiler etc.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Swech »

att inte ha gnistsläckare på kontaktorer / magnetventiler är inte något som man oftast struntar i.
Iallafall inte om det skall vara seriöst byggt

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av TomasL »

Vet inte hur många hundra apparatskåp jag vart och rotat i, säkert närmare något tusental, alla skåp konstruerade och byggda av seriösa skåpsbyggare, snubbers är tämligen ovanligt.
Dock på senare år har det blivit mer vanligt.

Så nej, snubbers lyser med sin frånvaro i de flesta styrskåp.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag skulle säga att är det vanligt och helt nödvändigt med släckkretsar. Förr kanske det gick bra utan eftersom digitala ingångar i PLC:er hade jättelånga filtertider. För några år sedan letade vi månader efter ett fel som bara uppstod ibland och orsaken visade sej vara avsaknad av släckkretsar på magnetventiler i kombination med en digital ingång med kort filtertid och troligen kapacitiv överföring mellan kablar. (Processen var av sådan karaktär att ingången måste vara snabb.)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Mindmapper »

Det skiljer nog mycket mellan tillämpningar. I industriella sammanhang är det nog betydligt vanligare med släckkretsar pga deras snabbare signalering. I fastighetsautomationssammanhang så är det betydligt mindre antal omslag per timme. Dåligt byggda skåp märks då inte lika ofta som då man kör flertalet omslag i minuten. Undra hur många som undersöker om de kunde få bättre driftsäkerhet genom att sätta in släckkretsar när utgångar "klibbar" eller får avbrott.

Snabba ingångar är väl heller inget som behövs inom fastighetsautomationsområdet. Bortsett brandskydd då bär det ska gå oroligt fort att stänga igen brandluckor för att explosionsartade bränder inte ska sprida sig. Fast då är systemen specialbyggda och anpassade för detta.

Har varit ute i en del olika brancher och det skiljer från att man har samma matningsdon för givare och aktuatorer och då naturligtvis heller inte bryr sig mycket om släckkretsar, fast det verkligen är då det behövs. I de flesta fall ser man dock till att bygga för så bra driftsäkerhet som möjligt. En del industrier tar både till utbildningsinsatser och identifieringsprogram för att identifiera givare som kunde bytas ut mot mera avpassade eller monteras på mindre utsatta platser. Dessa förbättrar tillgängligheten betydligt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Swech »

Kan så vara att det inte förekommer men det innebär inte att de inte behövs.

Samma som att säga Cykelhjälm behövs inte eftersom så få använder dem....

Swech
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Andy »

Skillnaden är impedans (AC) och resistans (DC) därför måste spolarna konstrueras olika för AC och DC.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av TomasL »

Samt som jag skrev tidigare, i en AC-spole måste man ha en skärmpolslindning, annars kommer det att klappra.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Andy »

Ja det är självklart. ;-)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av breflabb »

Och vad får TS för hjälp i denna inbördeskrig mellan medlemmarna ?
Tycker att vissa trådar har en tendens att självhaverera och driva i väg
till ingen nytta för frågeställaren som vill ha akut hjälp
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av TomasL »

Som jag skrev tidigare, den egentligen enda orsaken är att man vill kunna styra två solenoider med enbart två trådar, normalt krävs det tre.
cheetah1
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 februari 2010, 13:44:15

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, kontakten jag tog kabeln ur var till en liten solenoid för att styra koldioxid till ett akvarium. Denna följde med en styrning som mäter pH (vilket för den kemikunnige är det som främst påverkas av tillsats av CO2, eftersom det löser sig till kolsyra i vattnet) som styr solenoiden via ett relä. Grannen fick en magnetventil installerad i en applikation i sitt värmesystem som rörmokaren glömde berätta att den behövde kopplas in av en elektriker (vilket den dessutom inte behöver, går bra med stickpropp), så det vart jävligt kallt i delar av huset när det började kyla av ute. Jag skulle kolla om kontakten till min solenoid passade, vilken den inte gjorde, men jag hittade kontakten som skulle vara till hennes ventil liggande ingömd på en hylla bredvid installationsplatsen, så jag klippte helt enkelt av sladden från min kontakt och kopplade in den i den rätta. Utan dioder, för dessa hade jag inte sett än.
Det funkar alldeles utmärkt än sålänge, så frågan är helt enkelt om det behöver sitta dioder eller nåt annat krimskrams där för att skydda rumstermostaten som styr den, eller om det inte finns nån anledning alls till liknande påhitt på en solenoid avsedd för 230VAC?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Andy »

Har du tänkt på om den blir varmare än den tidigare som hade dioder?
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Dioder till solenoid?

Inlägg av Knut »

Jag funderar på:
Om nu spolen var märkt för växelström. Och man vill ha en släckdiod... Då kommer ju den dioden att ge kortslutning ena halvan av perioden. Därav likriktardioden i serie. Annars fungerar ju inte en släckdiod för en spole matad med växelström.

Eller tänker jag helt tokigt?

/Knut
Skriv svar