Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant kommentar, tack!

Nästa gång ska jag ha ett likadant RC-filter som R7/C3 innan strömgeneratorn, Q5.

Men nu är inte det så enkelt att införa.

Jag har fått lite tips nu och jag är tacksam men jag ska först prova några "egna" ide'er:

1) 1k istället för 18 Ohm får utgöra trafo-simulering
2) Stabiliseringsförsök mha återkoppling från drain till gate.

Återkommer med resultat.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Synesthesia »

Är det 2 motstånd istället för trafo med mittutag och "utgång" via den ena transistorutgången/motståndet?
(RL bygge och inte hel simulering nu?)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, jag tror du uppfattat riktigt.

Jag lastar alltså vardera MOS med 18 Ohm istället för en mittappad trafo, mätmässigt borde man kunna få rätt relevanta signaler (är ju bara att addera den ena kanalen inverterad så har man en trafos beteende).

Men nu ska du få höra på nåt intressant:

Du verkar ha rätt, när jag bytte till 2X1k istället fick jag bara brus ut men när jag sedan bytte tillbaka till 2X18 Ohm så kom VLF igen.

Detta implikerar att jag faktiskt har återkoppling via matningen, det intressanta är att detta är inte första gången jag har det med mina fina Kina-kort, min KTA behövde förstärkas matningsledningsmässigt för att fungera hyfsat.

Så antingen nyttjar dom för tunn Cu eller också har jag caddat för klena och krångliga banor.

Lite kul var det ändå med 1k-testet för förstärkningen var så hög att inte ens -30dB av min funktionsgenerator räckte för att få sinus ut, signalen gick alltså i taket istället och blev till fyrkant (skriver för nytillkomna tittare ;) ).

Kvällen är sen, i morgon ska jag förstärka MOS:arnas jordledning där man faktiskt kan ha åsikten att matningen sitter på "fel" sida om kortet, eftersom jag räknat med hög ström (8Ap) är det ju lite korkat att ha matningen inkommandes från ingångssidan, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Synesthesia »

Det låter som det skulle kunna vara motkopplingen tillsammans med högpassfilter som utgörs av C4+R5, C5+R8/C6+R9, C1/C7+motstånd.
Jämför med denna oscillatorkopplingen:
RC_phase_shift_oscillator.svg.png
(Från https://en.wikipedia.org/wiki/RC_oscillator)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Titta här vilken krånglig väg ground return tar :D

Kåpan hos TO3 är Source som alltså skall gå direkt till backe.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Det låter som det skulle kunna vara motkopplingen tillsammans med högpassfilter som utgörs av C4+R5, C5+R8/C6+R9, C1/C7+motstånd.
Jämför med denna oscillatorkopplingen:
RC_phase_shift_oscillator.svg.png
(Från https://en.wikipedia.org/wiki/RC_oscillator)
Men jag har ju ingen motkoppling, hallå eller? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Synesthesia »

Aha, du har inte kopplat in återkopplingen på den ena utgången? Nej i så fall kan det inte vara det. Då borde det vara genom drivspänningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Varför inte försöka rita ett korrekt schema först?

Jag tvivlar på att du använder en SFH482 i strömgeneratorn. Om du gör det är det inte ett speciellt bra val. Varför en darlington?
Är utgångstrissorna 2SK175 eller 2N3055?
Varför så högohmiga motstånd?
Hur tänkte du koppla högtalaren?
SFH482 beror enbart på att det var den enda lysdioden jag hittade i Eagle, har noll relevans annat än platsmässigt.

Darlington beror på det käcka fenomenet att röd LED har 1,6V över sig, en Darlington har 1,4V som Vbe (enligt mig), detta ger en restspänning över emittermotståndet på endast 0,2V och ihop med Vce(sat) för en BJT så tappas max 0,4V vilket kan nyttjas för bygge av en Low-Dropout regulator..

Utgångstrissorna är TO3 2SK175 men pga att Eagle inte hade TO-3 MOS så hittade jag på att nyttja 2N3055 för det är i alla fall en TO3.

De högohmiga motstånden har att göra med att jag inte vill ha för stora kopplingskondensatorer vilket gör att minresistans behöver vara rätt hög, samtidigt behöver jag dock kunna justera bias till Klass B dessutom är pinch-off osäker så man behöver kunna justera en bit uppåt i resistans också.

Högtalaren kopplas in mha en så kallad utgångstrafo som är kopplad med mittappen på B+, övriga två tåtar på Drain_+ respektive Drain_-.

Underbara frågor, lillahuset, mera sånt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Aha, du har inte kopplat in återkopplingen på den ena utgången? Nej i så fall kan det inte vara det. Då borde det vara genom drivspänningen.
Detta är riktigt uppfattat, R18 finns inte just nu.

Jag kör alltså helt omotkopplat.

Efter att ha studerat min kassa layout så har jag beslutat förstärka hela ground-return med 0,7mm silvertråd.

Återkommer i morgon med resultat.

Nu ska jag äta och gå och lägga mig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av lillahuset »

Nja, en darlington har VBE ungefär 1,3V så du kan glömma "low dropout".

Du kanske skulle lägga lite tid och energi på att lära dig skapa nya komponenter i Eagle.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ziw »

Skapa en enkel dominant pol genom att minska värdet på C4 så långt det går ner till en brytfrekvens på ca 10 Hz.
Som tidigare antytts av synesthia och SM6XUN.
Använd inte större värden än nödvändigt på C5, C6 och C1, C7. Låt värdena öka gradvis mot utgången så inte mer bas går förlorat.

Dessutom koppla in din 1mF över sista steget där det går åt mest med ström. Motorboating handlar om ström på villovägar.

/ziw
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ziw »

Jo, en sak till.

En förstärkarkoppling med tre kopplingskondensatorer och motkoppling är svårt att få stabilt.
Speciellt om det finns en utgångstransformator inblandat.

/ziw
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

lillahuset skrev:Nja, en darlington har VBE ungefär 1,3V så du kan glömma "low dropout".
Skitsnack, om du tittar på Q5 så är det Vce(sat) som styr dvs 0,2V nånstans minst, adderar man detta med U(Re)=0,2V så blir tappet 0,4V bara och det tycker jag är "Low dropout" ;)

MVH/Roger
PS
Bifogar ett exempel på vad jag menar med "Low Dropout", genom att försörja en Zener med korrekt ström (5mA) så kan man få en utspänning som max varierar +/-5% från Zener till Zener och denna strömförsörjning kan med min koppling ske så långt ner i drivspänning som typ Vz+0,4V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 oktober 2017, 19:03:33, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

ziw skrev:Skapa en enkel dominant pol genom att minska värdet på C4 så långt det går ner till en brytfrekvens på ca 10 Hz.
Som tidigare antytts av synesthia och SM6XUN.
Använd inte större värden än nödvändigt på C5, C6 och C1, C7. Låt värdena öka gradvis mot utgången så inte mer bas går förlorat.

Dessutom koppla in din 1mF över sista steget där det går åt mest med ström. Motorboating handlar om ström på villovägar.

/ziw
ziw skrev:Jo, en sak till.

En förstärkarkoppling med tre kopplingskondensatorer och motkoppling är svårt att få stabilt.
Speciellt om det finns en utgångstransformator inblandat.

/ziw
Tack för dina inlägg ziw, mycket kompetenta!

Jag håller med dig om att första polen borde flyttas upp för att motverka självsvängning, speciellt med utgångstrafo.

Men jag har, mer Er hjälp, löst problemet :D

Jag gjorde som så att eftersom 2SK175 faktiskt har nåt så udda som source på kåpan så tog jag bort den mekaniska kopplingen till PCB och drog istället kablar till minus modell stjärnjord.

Detta hjälpte dock inte och jag var åter rådvill men så bestämde jag mig för, trots via-fria ganska rejäla Vcc-banor, att dra "utgångstrafons" matning till ingångsplint (precis där jag alltså matar kortet parallellt med 1mF) istället.

DÅ försvann VLF-oscillationen :)

Sen har jag märkt att min Rs-trimning är MYCKET känslig, antingen får jag skaffa en mångvarvig trimmer eller så kanske mitt tidigare trick ändå kan fungera dvs lokal feedback över Q1 för stabilisering av arbetspunkten.

Jag vet inte om det kan fungera men jag är sugen på att testa det.

I vilket fall som helst så har jag nu fått ganska god ordning på förstärkaren, bifogar bl.a en oscilloskopbild som visar en klassisk "Klass B"-signal med dito övergångsdistorsion (och något överstyrd, speciellt uppåt).

Roligt att jag fick ordning på detta, stort tack till Er alla!

MVH/Roger
PS
Mätte precis trimmad gain: 2500! (10mVpp in styr alltså ut 25Vpp Push-Pull), detta är dock vid 2X18R last, gain kommer dock bli lägre i skarpt läge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av lillahuset »

Skitsnack, om du tittar på Q5 så är det Vce(sat) som styr dvs 0,2V nånstans minst, adderar man detta med U(Re)=0,2V så blir tappet 0,4V bara och det tycker jag är "Low dropout" ;)
Du har rätt, jag tänkte fel. :oops:
Skriv svar