Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Pedalosaurus »

Du kan ju sätta en buffertFET på ingången. En inimpedans på 1M är rätt bra för gitarrpickup. Problemet annars med att styra volymen från gitarren, vilket ju förstås är bra, är att man får diskantförluster i signalen när man drar ner. Ett buffertsteg löser det problemet förutsatt att man har en bra gitarrkabel med låg kapacitans. Sedan skulle jag nog dra ner förstärkningen till max 20ggr. Det är fullt tillräckligt för elgitarr.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Pedalosaurus skrev:Du kan ju sätta en buffertFET på ingången. En inimpedans på 1M är rätt bra för gitarrpickup. Problemet annars med att styra volymen från gitarren, vilket ju förstås är bra, är att man får diskantförluster i signalen när man drar ner. Ett buffertsteg löser det problemet förutsatt att man har en bra gitarrkabel med låg kapacitans. Sedan skulle jag nog dra ner förstärkningen till max 20ggr. Det är fullt tillräckligt för elgitarr.
Fast egentligen har jag redan en buffer-FET där nämligen Q1, det är bara om jag får för mig att motkoppla lokalt som denna impedans sjunker.

Jag är tacksam för att du nämner att 1M är bra för gitarrpickup, hade ingen aning om sånt även om jag vet att gitarr-volympotar är rätt högohmiga (vilket samtidigt implikerar att signaldämpningen blir som minst om ingångsresistansen är som störst).

Varför får man diskantförluster när man drar ner på volymen?

Har det att göra med den höga impedans som gitarrvolympoten har dvs att kabeln behöver drivas och med kapacitansen hos kabeln så får man ett lågpass-filter när volymen inte är maxad (men det problemet har ju i så fall alla gitarrförstärkare)?

Varför vill du ha lägre förstärkning?

Vad har det med saken att göra?

Kollade på gitarrpickuper en gång och utnivån är ganska hög, vill minnas 500mV eller nåt, är det därför?

MVH/Roger
PS
Försökte nu intensivt få googla fatt i gittarrmikrofoners utsignal men hittar det inte så jag ger upp :(

Det gick alltså inte att titta på pickup-försäljare i hopp om dessa data utan jag fick gå till ett forum:
http://www.diystompboxes.com/smfforum/i ... ic=81285.0

PRR säger tidigt 200mV till över 1V peak, dock säger han också att 20mV ger "fingertoppskänsla", typ.

Jag behöver upp i ungefär 10V, 10V/20mV=500.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Pedalosaurus »

Precis, det är för att det formar ett lågpassfilter. Gitarrsignalen kan vara ganska hög så därför behöver man inte så kraftig förförstärkning. Hade du någon kompis som spelar elgitarr? Mitt tips är att du konsulterar honom när det gäller din design. Du behöver också en tonkontroll. Men framförallt behöver du testa funktionen med en elgitarr så att du får höra hur den beter sig. Lycka till!
Skriv svar