Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ghu »

Det finns inga Darlingtontransistorer med Vce(sat)=0,2 V vid normala strömmar.
Vce(sat) för en Darlingtontransistor kan inte bli lägre än Vbe för en enkeltransistor d v s i storleksordningen 0,7V.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag som blev så stolt över att jag trodde jag hade rätt för en gångs skull :)

Fast det du säger är nytt för mig.

MVH/Roger
PS
Tittar man på hur en Darlington är kopplad så känns det ändå som om 0,2V vore möjligt för det är väl den yttersta transistorn som gäller?
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 oktober 2017, 21:18:00, redigerad totalt 2 gånger.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ghu »

Du kan tänka så här:
Antag att den transistor som sitter vid darlingtontransistorns bas är bottnad med bottningsspänning Vce(sat1)=0,2V.
Potentialvandra från emitter till kollektor på darlington transistorn då fås:

Vce(sat)= Vbe2+Vce(sat1)>Vbe2
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men varför kan inte andra transistorn också bottna så att man får Vce(sat)=Vce(sat1)+Vce(sat2)?

MVH/Roger
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ghu »

Använd Kirchoffs spänningslag så förstår du varför.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad har det med saken att göra?

Det handlar väl om vilka potentialskillnader man har att laborera med och om man inte vet dom så hjälper knappast KVL.

MVH/Roger
PS
Jag tror att man lite förenklat kan se en NPN som två motriktade dioder med gemensam anod på mitten, dioden upp mot kollektorn måste vara reverserat biaserad med gränsfallet att kollektorn kan nå baspotentilalen som alltså är situationen där kollektordioden blir framåt biaserad, potentialskillnaden mellan kollektor och bas kan alltså vara 0V teoretiskt, dioden mot emittern måste dock vara framåt biaserad så här har man Vbe som krav men då blir det konstigt med Vce(sat)~0,2V.

Samtidigt tror jag man kan se Vce(sat) som den kvarvarande spänning längst till vänster i I/V-diagrammet (vilket också beror på vilken ström som går ty I/V har viss lutning) mao är Vce(sat)=0,2V inte nån fix spänning utan beror på vilken ström som går.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 oktober 2017, 22:09:59, redigerad totalt 1 gång.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av ghu »

Om du inte vill använda Kirchoffs spänningslag så ser jag ingen annan möjlighet än att du kopplar upp 2 lösa transistorer i darlingtonkoppling och mäter spänningarna själv.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde precis ett intressant test.

Jag lossade på den feta avkopplingen/stabiliseringen på matningen (införd efteråt, 1mF) i tron att jag skulle få tillbaks VLF-oscillationen MEN det fick jag inte, däremot fick jag HF-oscillatoner.

Så VLF går bara att döda genom att INTE nyttja PCB's ledningsbana som plus-mässigt faktiskt är både via-fri och relativt fet, det enda som funkar är att skippa den kassa PCB-ledningsbanan och istället dra matningsbehovet direkt till matningen.

Mycket skumt och jag skulle vilja kalla det här för att PCB vid lite strömbehov suger, luftbyggen har aldrig det här problemet men det är klart att PCB har andra fördelar främst för att man får tänka om varje gång man bygger i luften.

PCB, vilken djungel!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Swech »

Menar du på allvar att det är problem med PCB ledningsdragningen?
I andra trådar hävdar du ju att PCB kan se ut hur som helst utan att det påverkar.....

:vissla:
Swech
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Touche' :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av SM7CZR »

Det saknas en resistor på Q1 drain.
Vilken signal får du via kopplingskondingen C4 till nästa steg?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

SM7CZR skrev:Det saknas en resistor på Q1 drain.
Vilken signal får du via kopplingskondingen C4 till nästa steg?
Nej, det saknas inget motstånd på Q1 drain, Q5 är "motståndet".

Så länge jag har rätt Rs (R13) så att strömgeneratorn Q5 "trackar" strömgeneratorn Q1 så är DC-nivån Vcc/2 och dynamiskt finns en rätt trevlig sinus på andra sidan C4.

Jag tror man kan se det som så att bias över Rs förstärks i enlighet med Rd=Q5 och det gäller att den förstärkta spänningen hamnar inom Vcc för att signalen inte skall klippas.

Jag har märkt att trimning av Rs är mycket känslig, mångvarvig trimpot är att föredra samtidigt som temperaturaspekter också kommer in, förstärkningen blir våldsamt hög i det här steget (vilket är meningen).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av SM7CZR »

OK, Jag hade aldrig sett den versionen förut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har länge lekt med tanken men faktiskt aldrig provat den.

Man kan alltså se Q5 som en aktiv last som möjliggör mycket högre lastimpedans och därmed förstärkning.

Men att det skulle vara så känsligt, det hade jag inte räknat med.

Funderar på att prova lokal feedback för att stabilisera, detta mest för skoj skull, i morgon kommer jag köpa två trimmisar av ELFA, den ena 1k som alltså parallellas över Rs den andra 2M som jag kanske inför istället och trimmar återkoppling till gate.

Kul med frågor/kommentarer för jag vet knappt vad jag gör :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur dödar man lågfrekventa oscillationer?

Inlägg av Icecap »

En konstantströmsgeneratorn ger mycket hög förstärkning i steget - men även en mycket hög utgångsimpedans!

I ett obalanserat system ger detta definitivt problem varför en del löser detta vid att bygga en "op-amp ingång" (balanserat system) för att få en mycket bättre CMRR - eller iaf. mindre usel.

En lösning av problemet kan vara att separera matningen av det första steget och vara MYCKET noga med GND och hur den dras.
Skriv svar