Spänning, Ström och Effekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nibman42
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 oktober 2017, 17:24:52

Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av nibman42 »

Hej Forumet,

Köpte en extrabelysning av modellen LED-ramp till min bil igår. Utlovat var ca 10000 lumen 126W på 42 dioder.

126W och 10000 lumen låter ju bra, kommer lysa upp mörkret framför bilen ute på landet så att det faktiskt går att se igen, har tidigare kört med 2x70W Xenon med gott resultat.

Döm om min förvåning när jag kopplade upp rampen på mitt nätagg hemma och får obestämbar ljusstyrka från rampen, starkt för ögonen i varje fall, men endast ca. 3,5A strömförbrukning vid 12V. :shock:

Enligt mina magra kunskaper om ellära så borde 126W vid 12 volt motsvara en ström på runt 10 ampere? Mitt nätagg klarar att leverera runt 6 ampere och borde bottna runt där.

Först började jag tro att jag gjort något fel, men mer och mer börjar jag tro att någon annan gjort något som inte riktigt är så renhårigt. De säljer LED-ramper som 126W men sätter i 1W dioder istället för 3W. Man får ut runt 42W istället för 126W. Finns säkert pengar att tjäna där om man säljer tillräckligt många till okunniga. Eller är det jag som är okunnig och att en 126W ramp faktiskt inte drar mer än 3,5 ampere? :?

Hur ligger det till? Har jag rätt eller fel?

Har sökt på nätet och inte hittat någon mer som har noterat samma sak som jag, någon som känner till något?


Ha en skön helg! Det skall jag i varje fall ha om än inte så ljus som förväntat.

Tobbe


Edit:
Kan ju nämna att jag köpte rampen begagnad privat så exakt vilken återförsäljare det handlar om vet jag inte. Dock finns det flera "exakt" likadana ramper med samma utseende, där vissa hävdar att alla andra är kopior och att deras ramp är bättre än övriga med ett mångdubblerat pris. Gå tillbaks till den som jag köpte den av, tjänar inget till, han är nog lika lurad som jag. Jag betalade inget överpris i varje fall.

Att just effektmärkningen skulle motsvara 126W belysning och inte den elektriska effekten tänkte jag inte på, utan man pratar ju om 1W och 3W dioder och det är ju den elektriska effekten som omnämns då. I så fall är det ju vilseledande i allra högsta grad.

Som sagt, om någon kan se något liknande eller har upplevt något liknande så vore det högst intressant att höra om det.
Senast redigerad av nibman42 13 oktober 2017, 18:32:27, redigerad totalt 1 gång.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av peo007 »

Det är inte så att det motsvarar lyset från en 126W glödlampa då ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av TomasL »

126W elektrisk effekt motsvarar alltid runt 10,5A vid 12V DC.
(Hade det varit AC så hade det varit lite annorlunda).

Du har nog blivit lurad gissar jag, eller som pee007 skriver
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av svanted »

det kan kanske vara så att du har för låg spänning, om ditt aggregat get 12V,
en bilgenerator ger omkring 14V.
testa från bilbatteriet med motorn igång.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Platis »

Hur många lumen är det rimligt att anta att en 1W lysdiod producerar?
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Sverige »

Vilken ramp, var ifrån?

Det är tyvärr rätt vanligt med en "överdriven" effekt. Ex en "60W" drar 2A (~24W), "30W" drar 1A (~12W). Båda från alienexpress.

Även kvalitetsgrejer brukar dra något mindre än maxeffekt (uppgiven effekt) för att förlänga livslängden.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Sverige »

Platis skrev:Hur många lumen är det rimligt att anta att en 1W lysdiod producerar?

~100. Kan ju vara både mer och mindre beroende på vilken LED. Sen tar ju optiken lite.
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Mindmapper »

nibman42 skrev:Hej Forumet,

Köpte en extrabelysning av modellen LED-ramp till min bil igår. Utlovat var ca 10000 lumen 126W på 42 dioder.

126W och 10000 lumen låter ju bra, kommer lysa upp mörkret framför bilen ute på landet så att det faktiskt går att se igen, har tidigare kört med 2x70W Xenon med gott resultat.

Döm om min förvåning när jag kopplade upp rampen på mitt nätagg hemma och får obestämbar ljusstyrka från rampen, starkt för ögonen i varje fall, men endast ca. 3,5A strömförbrukning vid 12V. :shock:

Enligt mina magra kunskaper om ellära så borde 126W vid 12 volt motsvara en ström på runt 10 ampere? Mitt nätagg klarar att leverera runt 6 ampere och borde bottna runt där.

Först började jag tro att jag gjort något fel, men mer och mer börjar jag tro att någon annan gjort något som inte riktigt är så renhårigt. De säljer LED-ramper som 126W men sätter i 1W dioder istället för 3W. Man får ut runt 42W istället för 126W. Finns säkert pengar att tjäna där om man säljer tillräckligt många till okunniga. Eller är det jag som är okunnig och att en 126W ramp faktiskt inte drar mer än 3,5 ampere? :?

Hur ligger det till? Har jag rätt eller fel?

Har sökt på nätet och inte hittat någon mer som har noterat samma sak som jag, någon som känner till något?


Ha en skön helg! Det skall jag i varje fall ha om än inte så ljus som förväntat.

Tobbe


Edit:
Kan ju nämna att jag köpte rampen begagnad privat så exakt vilken återförsäljare det handlar om vet jag inte. Dock finns det flera "exakt" likadana ramper med samma utseende, där vissa hävdar att alla andra är kopior och att deras ramp är bättre än övriga med ett mångdubblerat pris. Gå tillbaks till den som jag köpte den av, tjänar inget till, han är nog lika lurad som jag. Jag betalade inget överpris i varje fall.

Att just effektmärkningen skulle motsvara 126W belysning och inte den elektriska effekten tänkte jag inte på, utan man pratar ju om 1W och 3W dioder och det är ju den elektriska effekten som omnämns då. I så fall är det ju vilseledande i allra högsta grad.

Som sagt, om någon kan se något liknande eller har upplevt något liknande så vore det högst intressant att höra om det.
Den som du köpte rampen från lär ha sett hur bra/dåligt den lyser. Så det han gjort borde väl vara minst lika vilseledande som de som sålt i första hand. Ifall att den lyser dåligt vill säga, det behöver man inte mäta effekter od. för att se.

Fast för att kunna veta hur bra den lyser monterad på bilen så behöver du testa med bilbatteriet. Kan det finnas någon felkälla vid din mättning med ditt nättagg? Är rampen avsedd för 12 - 24V?
nibman42
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 oktober 2017, 17:24:52

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av nibman42 »

svanted skrev:det kan kanske vara så att du har för låg spänning, om ditt aggregat get 12V,
en bilgenerator ger omkring 14V.
testa från bilbatteriet med motorn igång.

Mitt nätagg ger 12V, det har en LCD-display som visar både ström och spänning. Strömmen är justerbar vilket jag satt till max. Jag har justerat nätagget till 12V och sedan dragit upp det till 24V då rampen klarar 9V till 32V. Ju högre spänning desto lägre ström drog rampen. Effekten låg konstant på runt 40W efter lite beräkningar. Har nu även i efterhand testat med extern multimeter och den visar samma spänning som nätagget.

Kan man se skillnad på en diod på 1W och 3W, utseendemässigt? Vet ju att en 10W diod oftast har 10st 1W dioder kopplade i någon kombination av parallellt och seriellt.
bearing
Inlägg: 11264
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av bearing »

Jag har köpt 55W LED i H4-kapsling, men dom drog så klart inte 55W, utan jag antar att märkningen visade att ljuset motsvarade en 55W halogen-lampa.
nibman42
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 oktober 2017, 17:24:52

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av nibman42 »

Den som du köpte rampen från lär ha sett hur bra/dåligt den lyser. Så det han gjort borde väl vara minst lika vilseledande som de som sålt i första hand. Ifall att den lyser dåligt vill säga, det behöver man inte mäta effekter od. för att se.
Skulle inte förvåna mig alls om han kände till att rampen inte motsvarade förväntningarna och sålde den med den vetskapen. Dock tycker jag att det är otroligt mycket mer anmärkningsvärt om ett företag sysslar med något sorts massbedrägeri. Ramp med samma utseende och samma specifikationer som min kostar från 1200kr upp till över 4000kr där priset på 4000kr dessutom är på kampanj. Så vad skall man tro? Jag betalade några hundralappar för min. Den lyser starkt, men hur starkt vet jag inte förrän den sitter monterad på bilen, vilket kommer ta lite tids montering innan jag vet. Jag kommer inte gå tillbaks till min säljare då jag gissar på att han är lika grundlurad som jag. Varför han inte reklamerade kan jag bara spekulera i.
Mindmapper
Inlägg: 6417
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Mindmapper »

Att reklamera kräver en del, är det så att han köpt via nätet av en oseriös säljare så har han inte stora möjligheter att reklamera. Det är då lättare att lägga ut den till försäljning för att minimera förlusten. De flesta verkar ändå inte bry sig om de blir lurade.

Jag vet dom som köpt ramper av affärer i närområdet och de är till absolut största delen nöjda, annars har de affärerna fått lägga ner verksamheten. Visst det är inte gratis. Men hur mycket nytta har du av din billigt inköpta ramp. Nu kanske du kan återanvända den till garageuppfartsbelysning eller dyl.

Hurtillvida det är bättre att sälja rampen vidare om man vet att den är dålig eller att sälja den första gången, är väl ett konstigt resonemang. Vet säljarna att det är en produkt som inte uppfyller det utlovade är det skit vilket som. Det kan inte bli ok att sälja vidare en dålig produkt och utge den för att vara ok, bara för att man själv blivit lurad. Det tyckte du ju inte ens att du själv skulle göra.

Hoppas du får tag på en vettig ramp till din bil.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av mrfrenzy »

Man blir ju inte speciellt förvånad. Det finns många oseriösa som köper billigt skrot från kina och klistrar på en godtycklig märkning.

Vill man vara säker på att få bra kvalitet är det säkrast att köpa ett välkänt märke från en pålitlig försäljare.
Osram till exempel har några riktigt bra alternativ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av TomasL »

Inte ens svenska återförsäljare är speciellt sanningsenliga.
Hittade denna tråden:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309608
Ramp                      Bounce-test [lux]                  Max intensitet             (Ström samt äkta effekt)
Luxtar 135W             86                                        81                                 5,96A      82W
Luxtar 180W             120                                      106                               7,88A      109W
Strands 120W           58                                        135                               4,35A      60W
Luxtar 120W             60                                        106                               4,05A      56W
Viklight 240W            50                                        146                               4,89A      67W
"Kinaramp" 210W      23                                        45                                 3,61A      50W
bearing
Inlägg: 11264
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av bearing »

TomasL skrev:Inte ens svenska återförsäljare är speciellt sanningsenliga.
Hittade denna tråden:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309608
För att få en referens, vad ger två H4 extraljus i samma mätuppställning?
Skriv svar