Spänning, Ström och Effekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av TomasL »

Bra fråga, tråden ger inget svar på det.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av carpelux »

Jag köpte en led-ramp från Aliexpress för ca 2 år sedan. Jag mätte också upp den och noterade att den inte alls levde upp till de 210W som specades utan i själva verket drog runt 60W.

Då den är specad till en matningsspänning mellan 12-24V ligger väl en del av den lägre effekten i att jag kör den på 12V nominellt, även om det inte är hela sanningen.

Trots den lägre effekten ger den ett fantastiskt ljus så när jag efter att jagat säljaren ett par veckor fick halva beloppet krediterat var jag nöjd och glad.

Säljaren kunde inte alls förstå att det inte var 210W som drogs trots att jag mailade bilder på mätuppställning där jag hade multimetrar som mätte strömmen och spänningen direkt på led-rampen.

Han hävdade att det var för smala kablar men när jag skickade en bild på en uppställning där jag använde startkablar för att ansluta så kom pengar tillbaka pronto :-)
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Spänning, Ström och Effekt

Inlägg av Mindmapper »

Att ange effekt för extralysen är väl ungefär lika dumt som att ange effekt för högtalare.
Det primära för dessa båda är ju ljusstrålning respektive ljudtrycket man får. Effekt är bra att veta när man dimensionerar kretsen som driver komponenten därför bör den anges på ett tillförlitligt sätt.

Är det ARN eller lagstiftning som är för mesigt eller är det vi konsumenter som är mesiga?
Skriv svar