Ändra impedansen på en högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Hejsan
Jag har en aktiv subbas som jag behöver byta högtalarelement på. Den är för gammal för att det ska gå att få tag på original som rservdel, så jag måste alltså byta mot nåt annat. Original elementet är en 15-tummare på 4 ohm och ersättaren är på 8 ohm. Jag kan ju bara sätta in ersättaren och köra, men jag funderar på om jag inte skulle kunna få ut ännu lite mer krut om jag parallelkopplade ett 8 ohms motstånd. Frågan är om det finns några allvarliga nackdelar med detta. vad säger ni? Hur behöver motståndet se ut för att detta i så fall ska funka? det inbyggda steget ger 500w rms med originalhögtalaren.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av hcb »

Hur tänker du nu? Du kommer bara värma bort effekt i motståndet.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Jag tänker att om jag minskar impedansen så kan slutsteget ge mer effekt. jag är kanske ute och cyklar totalt här, men anledningen att jag tänkte så här ar att jag brukar se i specar på olika slutsteg att effekten blir högre om högtalaren har lägre impedans. Men om jag uppfattar dig rätt här, så skulle det ändå inte komma högtalaren till godo om jag gjorde så här?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av svanted »

det är är avgörande i sammanhanget är högtalarens känslighet i dB per inmatad effekt, det står oftast med i specifikationen.
ju högre känslighet desto högre ljudtryck...
inte hur många watt det kan suga ur förstärkaren.

edit:
nej, att bränna bort effekt i ett mostånd gör inte det du vill.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av Bjaellerud »

Det enklaste är att linda om talspolen för 4 Ohm.
Pilla bort hela membranet, och centeringsfjädern.
Rulla av den gamla tråden och räkna antalet varv .
För att halvera impedansen skall du linda 0,7 ggr antalet varv från 8 Ohms lindningen.
Välj trådtjocklek för att fylla hel lindringens plats.
Sätt ihop. Klarrrrt!
kör du med 8 Ohm får du lite läge effekt och är snällare mot förstärkaren, kanske dt duger oxo.

Roy
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Jag inser ju nu, när jag tänker efter att, det inte är en så bra ide´med motståndet, det hade varit en annan sak om jag hade parallellkopplat två 8 ohms element. Då hade all effekt tagits tillvara.
Så jag kör elementet som det är. Känsligheten är på strax under 100dB/1w så den lär nog ge en del tryck ändå.
Linda om talspolen vågar jag mig inte på :?
Tack
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TomasL »

Då hade all effekt tagits tillvara.
All tillgänglig effekt tas till vara i ett 8 ohms element också.
Det hela beror ju på hur hög spänning som stärkaren kan lämna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Försök hitta ett element med rätt impedans istället. ELLER leta reda på ett element med högre verkningsgrad.
Att stoppa in ett motstånd ger inte mer effekt till elementet, tvärtom. Att linda om talspolen ... det kan till och med göra experter med n-barn.
Fast det här har du konstaterat.

Kan mycket väl vara så att du redan idag med ditt nya element har bas så det räcker OCH BLIR ÖVER. Det är sällan du har något musikmaterial under, säg 80Hz.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av laban12 »

Finns det plats/möjlighet att använda två element i lådan kan du ju motkoppla två i push-pull ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Isobaric?!
Han får ju en djäkla skjuts då högtalarna "ser" en fyra gånger större lådvolym med tillhörande djupare bas.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Nja, elementet har jag redan, det kan jag inte att byta. Och om jag ska spekulera, så misstänker jag att originalelementet inte var top of the line precis (Samson (kunde tyvärr inte få mer specar än watt och impedans från samsons support)), utan att det nya elementet både har högre verkningsgrad och xmax (Eminence Kappa 15LF). Suben står i en liten lokal med ca 80 publikplatser och fram tills det gamla elementet började låta illa så räckte den till gott och väl.
Att bygga ny låda är i o f s lockande, men det får bli ett senare projekt i så fall. Just nu finns tyvärr inte tid.
Kan man på ett ungefär uppskatta hur mycket lägre uteffekten blir med ett 8 ohms kontra ett 4 ohms element? Det enda Samson skriver om steget är att det ger 500w rms och 1000w musik.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Generellt får du ut lägre akustisk effekt med en högre impedans MEN du måste ta hänsyn till verkningsgrad. Ett element med högre verkningsgrad kan mycket väl kompensera den minskning du får med högre impedans.
I sådana här sammanhang betyder effekt egentligen ingenting. Det som står tryck på din högtalare är lika meningslöst som hur mycket din besintank rymmer vad gäller din bils motorprestanda. Det viktiga är hur stort ljudtryck du får ut med viss inmatad effekt.
Jag skulle köra på med det nya elementet och testa.

Sedan är det ju allra allra viktigast att du har ett bra och balanserat mellanregister. :wink:
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

"Sedan är det ju allra allra viktigast att du har ett bra och balanserat mellanregister."
Absolut. Men det sitter i en annan låda :-)
Bara en fråga till:
Om jag skulle fundera på en isobarisk konstruktion, skulle det då funka om jag köpte ett likadant element och satte in i originallådan bakom det nuvarande i en sluten kammare, eller måste jag beräkna om lådstorleken?
Vad skulle resultatet bli?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som (grovt) händer när man sätter ihop två (bas)element är att du får dubbla konmassan och detta leder till att elementet/elementen uppfattar det som att din högtalarlåda är större än den verkligen är. Så isobariklösningen är tänkt just för att få djupare bas med mindre låda. Jag stötte ofta på den här designen på 80-talet och den är väl fortfarande i modet.
Du ska alltså egentligen inte behöva räkna om lådan om du ite får alldels för mycket fulbas utan kanske försöka stämma av med volymratten för basen.

Och tipset är - börja med ETT element och se om det är OK.

Här är lite att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker

http://www.vueaudio.com/isobaric-subwoofer-design/

Isobaric bandpasslåda

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... oofer.html

http://techtalk.parts-express.com/forum ... -questions
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Ok. Så det blir helt enkelt mer djupbas? Och hur påverkas verkningsgraden? +3dB?
Jag kommer definitivt att köra med ett element först, frågorna om isobaric är bara av nyfikenhet. Kanske, om jag får tid, kommer jag att testa det i ett senare skede :-)
Skriv svar