Ändra impedansen på en högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är tyvärr lite för mycket novis och har glömt nästan allt jag en gång hämtade in.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Hehe. Jag är garanterat ännu mer novis :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då har du inga fördomar eller förutfattade meningar och har ALLA chanser att lyckas! :tumupp:
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av snigelen »

soundbrigade skrev:Det är sällan du har något musikmaterial under, säg 80Hz.
Nja, du menar väl kanske 40 Hz? Lägsta tonen på en gitarr ligger på c:a 84 Hz. En ordinär bas (kontrabas, elbas, ...) ligger en oktav under. 42-84 Hz är deras lägsta oktav. Under 40 Hz är väl ganska ovanligt med traditionella instrument (men nog inte för ljudeffekter i vissa filmer och serier).
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av laban12 »

Nja, vet inte riktigt om det var en klassisk isobaric jag tänkte på.
Mer såhär:
http://www.jlaudio.com/header/Support/T ... ics/287539

Men du kanske har basport? Då måste du ju mecka inuti lådan ... Min tanke var att skruva ett likadant element utanpå det gamla bara.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av opampen »

Är du säker på att du inte kan hitta ett nytt element? Har du tittat på HIFI-kit? Om dom inte har så går det kanske att beställa! Högtalarelement brukar inte ändra sig så mycket.

I detta fall så är impedansen 8 ohm i stället för 4 ohm vilket betyder att du får ut mindre effekt.

När det gäller parallellkoppling /seriekoppling kan man inte "bara" ta ett motstånd och koppla över högtalaren. Eftersom högtalaren även är induktiv, alltså en impedans som varierar med frekvensen hos signalen.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

Jag har satt i det nya elementet nu och det låter faktiskt riktigt bra, tots den högre impedansen. Skulle tippa på att verkningsgraden var högre på det nya. Eventuellt köper jag ett till likadant element och bygger in i en likadan låda och parallellkopplar.
TheKey
Inlägg: 42
Blev medlem: 9 april 2016, 11:51:39

Re: Ändra impedansen på en högtalare

Inlägg av TheKey »

laban12 skrev:Nja, vet inte riktigt om det var en klassisk isobaric jag tänkte på.
Mer såhär:
http://www.jlaudio.com/header/Support/T ... ics/287539

Men du kanske har basport? Då måste du ju mecka inuti lådan ... Min tanke var att skruva ett likadant element utanpå det gamla bara.
Länken funkade inte tyvärr, men jag tror att jag fattar hur du menar. Lådan har basport. dessutom skulle det nog vara ganska opraktiskt med baksidan av elementet som sticker ut där folk kan behöva gå.....
Skriv svar