Mjukstartare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mjukstartare.

Inlägg av grym »

RuneStone skrev:
grym skrev:funkar det om du sätter dit en 25m förlängningssladd?

om så kan man göra en resistiv mjukstart som minskar strömmen en gnutta några tiondels sekunder
Det som händer är att impedansen på linan blir för hög vilket kan resultera i att säkringen inte löser alls

.
njee, då får man ha mer kabel än så, eller så hängde det på håret ändå

det är ett enkelt sätt att prova om man kanske kan komma runt problemet med en simpel mjukstartare
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstartare.

Inlägg av Mindmapper »

TommyP skrev:Det är en billig Jula-kompressor. Helt perfekt för mig i garaget. Använder "tröga" säkringar, funkar inte för mig ialf.. Läser på recensioner av andra som köpt den och dom har tydligen inga problem fast 10A säkringar. Ska testa emd en lång sladd tilld en få se om de blir nån skillnad.

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... 083/#tab01
Jag har en sån där hemma också. Använder den inte så ofta, men har aldrig blåst en 10A säkring.

" För att underlätta omstart av kompressorn är det viktigt att dels följa anvisningarna, men också
komma ihåg att stänga av kompressorn med tryckbrytaren och sedan slå på den igen (bild 1a
och 1b). Tryck på återställningsknappen på motorns kopplingsbox (bild 2).
• Kompressorn har en tryckbrytare med luftventil med fördröjd stängning (eller en ventil på
backventilen) som underlättar motorstarten. Om en luftstråle kommer från denna ventil när
tanken är tom är detta fullt normalt.

Den har avlastning, men den verkar kräva att man använder strömbrytaren.
De mindre Jula som vi hade två av på jobbet har en värdelös avlastning. De avlastar ibland till man stänger av dom. En har vi lagat och då blev den lite bättre. Den andra tog de tillbaka när vi ville ha den lagad. Fast det är en helt annan historia.
Skriv svar