Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Hej jag håller på att dimensionera en förstärkarkoppling med bipolärtransistorer med 3 steg, först är det en differentialförstärkare(NPN transistorer) sedan ett GE-steg(PNP) och sist en emitterföljare(NPN). Jag kan inte detta jättebra och har några funderingar.
1.När jag ska beräkna förstärkningen i varje steg behöver jag ta hänsyn till inresistansen i följande steg? i GE steget finns det tex ingen resistor på kollektorn utan belastningen där är utresistansen från transistorn, utresistans från strömgenerator(som generar viloströmmen) och inresistans på följande transistor. Förstärkningen är approximativt resistansen på kollektorn dividerat med resistansen på emittorn och då måste jag ju se till belastningen från transistorerna på RC. Jag har fått att Rut är väldigt stor och om jag har tänkt rätt är den parallell med Rin på nästa transistorn där Rin är mycket mindre, kan jag då betrakta Rc som parallellkoppling av dessa(småsignalmässigt)?

I differentialförstärkarsteget blir förstärkningen även här beroende av Rc men där har jag en resistor på kollektorn, behöver jag ta hänsyn till Rin på nästa transistor där? dvs är Rctot=Rc//Rin eller bara resistansen på kollektorn?

2. Jag vet vad totala råförstärkningen skall bli men hur tänker man när man ska dela upp förstärkningen på de 3 stegen, hur stor del på varje steg?

Skulle betyda mycket om någon kunde hjälpa mig!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av Icecap »

Det känns mycket skoluppgift över det.

Om du har vald den koppling är det väl för att du har kunskap om den och dina frågor anger att de är mycket tveksamma, alltså antar jag skoluppgift.

Men generellt:
En konstantströmsgenerator har som regel en mycket hög utgångsimpedans.
En emitterföljare har ingen spänningsförstärkning men väl strömförstärkning.
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Hej! Ja det är en skoluppgift, får man inte ställa frågor om det i detta forum? Vi har typ inga tillfällen att ställa frågor på vilket har gjort det väldigt svårt för mig och jag har helt enkelt ingenstans att vända mig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av Icecap »

Självklart får du fråga! Vad du INTE får är färdiga svar.

Men lägg in bilden på kopplingen, det blir mycket lättare att svara då.

Om du är utan lärare finns det vetande här så det vaskar sig, du kan få svar på alla frågor - men du får göra jobbet själv.
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Okej vad bra tack! Självklart ska jag göra jobbet själv och jag vill jättegärna verkligen förstå detta, har fastnat nu dock och skulle behöva hjälp för att kunna ta mig vidare. Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av Icecap »

Ett försök på att iaf. inte stjälpa:
Q21 & Q22 sitter med en konstantströmskoppling i emittern. Detta ger per automatik att de fungerar som en konstantströmskoppling - med hög utgångsimpedans.

Q30 är en "normal" koppling med en in-impedans som beror på Re3 och beta. Ut-impedansen är även här en konstantströmsgenerator = hög.

Q24 är en strömbuffer, rent teknisk förstärker den spänningen under 1x - men det är mycket litet så jag ser bort från det här. Utgångsimpedansen beror på det interna emittermotstånd och ingångsimpedansen på samma * beta.

Då det rör sig om ett antal steg med höga utgångsimpedanser har de nästföljande steg betydelse även om de är högimpedansiga.

Q30 har en utgångsimpedans runt 15-30 Ohm vilket motsvarar den "inbyggda" emittermotstånd som finns i kislet som bildar transistorn.
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Tack så jättemycket!!!!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av lillahuset »

Vad är det för konstig skola där det inte finns en lärare att fråga? :doubt:
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Vi har ju en lärare/föreläsare men inga övningstillfällen eller räknestugor där vi kan be om hjälp! Jag går på KTH!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av lillahuset »

Då har väl förhoppningsvis läraren gått igenom materialet på någon föreläsning.
Sedan har ni rimligen en någorlunda anständig lärobok och någon typ av kompendium från institutionen eller kåren som ni kan köpa.
Slutligen kan du väl prata med dina klasskompisar eller söka på nätet. Jag testade en sökning och det finns hur mycket som helst om ämnet. Lycka till!
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av alexanderson »

När Du är klar med denna uppgiften.
Kommer här en extra uppgift som överkurs.
Hur många olika förstärkarkopplingar, kan du åstadkomma med 4 transistorer?
opampen
Inlägg: 1770
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av opampen »

Det verkar lite överflödigt att ha konstant generatorer på Q24 och Q30? Man brukar inte bygga så däremot helt rätt på diff-steget i början. Nu kanske jag krånglar till det men du ska väl lära dig så nära verkligheten man kan om jag säger så!

Titta gärna på lite olika kopplingar här: https://www.google.se/search?tbm=isch&q ... =923&dpr=1
adirf
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 oktober 2017, 15:23:49

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av adirf »

Jag har fått en färdig krets som jag ska dimensionera av vår lärare så kan inte välja en annan koppling tyvärr. Strömgeneratorerna i kopplingen är egentligen strömspeglar. Varför är det överflödigt? Hur ska man annars få en lämplig viloström till transistorerna? Sista strömgeneratorn används tex för att få en tillräckligt hög viloström för att klara svinget på utgången.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Flerstegs transistorförstärkare HJÄLP!

Inlägg av ziw »

Hej adirf,

utgå från strömmarna i de tre strömgeneratorerna. Q21 och Q22's kollektorer bör ligga på halva Vcc och det ger deras kollektormotstånd.
Re3 blir Vcc/2-0,7volt delat med I11's ström.
Totala förstärkningen blir ungefär Rserie delat med Rparalell i motkopplingen till Q22.
/ziw
Skriv svar