Finns det några AM-stationer idag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag håller ju på att renovera Philips Experimentlådor, en del men inte så många av konstruktionerna är AM-mottagare.

För att det ska vara nån mening med att bygga AM-mottagare bör det ju liksom finnas AM-stationer :D

Så min fråga är om det gör det?

MVH/Roger
PS
När jag först började med Philips Experimentlådor för nära 40 år sedan fanns åtminstone Radio Luxemburg (som dessutom var en stark sändare), jag vet inte om den är nedlagd eller ej men jag vet i alla fall att en finns kvar även om dom bara sänder sporadiskt, Radiomuseumet Göteborg.

För övrigt har jag fått fatt i Japanska vridkondensatorer som kan ersätta dom som ska vara som original, mest tråkigt är dock att de går åt andra hållet (dvs lägst kapacitans CW vilket å andra sidan är vad man vill ha dvs lägst frekvens CCW).
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av prototypen »

Radio Luxenburgs antenn blev det någe fel med, om den blåste omkull eller så....
De körde ett tag på internet men det blev slut med det också.

Protte
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tråkigt men intressant, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av YD1150 »

Ödet för Radio Luxemburgs sändarantenner:
"On 11th February 2016 Radio Luxembourg 1440kHz Marnach masts were demolished." :(

http://theantennasitearchive.com/luxemb ... tures.html

Litet ljudklipp ca 1min långt i zip-filen från tiden med Radio Luxemburg - The Great 208.
Är riktig nostalgi med Bob Stewart från 1980-talet. Lyssnade en hel del på 1440kHz fram till slutet år 1991.
Sändaren var på 1300kW alltså 1,3MW!
Radio Luxembourg.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Bjaellerud »

Om du med AM menar mellanvåg så är den full med radiostationer fortfarande. Men knappat några som är kul att lyssna på.
909 kHz BBC kanske.
På kortvåg finns det mängder av AM stationer, lyssnade just på BBC nyheterna på 12095 kHz. Men det kräver nog en mer avancerad mottagare än man kunde bygga med lådan.
Rundradiobanden på kortvågen är numera ganska dominerad av Kinesiska stationer. De hyr in sig på sändare världen runt.
Varför, är en bra fråga, propaganda ett av svaren.
Den som vill lära sig Kinesiska finner radiokurser på dessa.
Piratradio är ganska omfattande, lyssnade ikväll lite på 6200 - 6300 kHz AM och fann en fyra fem starka pirater som sänder fin musik.
Ovanför mellanvågen, 1600 - 1700 kHz finns många piratstationer, underhållande idag faktiskt. Men de är svaga jämfört med exvis vad Radio Luxemburg var och kräver en bra mottagare och en rejäl antenn.

Man kan fråga sig varför det finns piratradiostationer hemma hos privatpersoner. Som sänder med 10, 100 eller kanske 500 Watt. spännande förstås att göra något lite farligt och olagligt... inte minst att bygga sin egen sändare.

Radioamatörer plockar ibland fram de riktigt gamla radiostationerna och kör AM på 3650 kHz lördagar och söndagar, nostalgi och experiment med att få igång kanske 50 till 70 år gamla sändare. Kräver dock en bra mottagare och en bra antenn för att höra bra.

Roy
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bjaellerud skrev:Om du med AM menar mellanvåg så är den full med radiostationer fortfarande. Men knappat några som är kul att lyssna på.
909 kHz BBC kanske.
På kortvåg finns det mängder av AM stationer, lyssnade just på BBC nyheterna på 12095 kHz. Men det kräver nog en mer avancerad mottagare än man kunde bygga med lådan.
Rundradiobanden på kortvågen är numera ganska dominerad av Kinesiska stationer. De hyr in sig på sändare världen runt.
Varför, är en bra fråga, propaganda ett av svaren.
Den som vill lära sig Kinesiska finner radiokurser på dessa.
Piratradio är ganska omfattande, lyssnade ikväll lite på 6200 - 6300 kHz AM och fann en fyra fem starka pirater som sänder fin musik.
Ovanför mellanvågen, 1600 - 1700 kHz finns många piratstationer, underhållande idag faktiskt. Men de är svaga jämfört med exvis vad Radio Luxemburg var och kräver en bra mottagare och en rejäl antenn.

Man kan fråga sig varför det finns piratradiostationer hemma hos privatpersoner. Som sänder med 10, 100 eller kanske 500 Watt. spännande förstås att göra något lite farligt och olagligt... inte minst att bygga sin egen sändare.

Radioamatörer plockar ibland fram de riktigt gamla radiostationerna och kör AM på 3650 kHz lördagar och söndagar, nostalgi och experiment med att få igång kanske 50 till 70 år gamla sändare. Kräver dock en bra mottagare och en bra antenn för att höra bra.

Roy
Det här var ju extremt upplyftande att höra!

Inga problem med att pejla in nån AM-station när jag fått renoverat mina lådor alltså.

Tack, det var allt jag vill höra.

MVH/Roger
PS
Trodde ett tag att det var helt dött i etern AM-mässigt.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Jonyverse »

Nedläggningen av Radio Luxemurg var planerad eftersom den spelat ut sin roll.
Sändaren sände morgon och dagradio på tyska till tyskland och övriga tysktalande europa och engelsk kvällsradio till storbritannien i första hand. När engelska sändningarna lagt ner hyrde kineserna in sig ett tag och ytterligare en religiös tysk ett år eller två.

Nu finns det finns gott om lyssningsbar radio i storbritannien och tyskland så driftkostnaden var väl inte motiverad.

Engelska programmet är så oerhört starkt förknippat med Radio Luxemburg att även många faktatexter säger att Hela R Luxemburg la ner när den sändningen slutade.


I din del av landet borde någon station gå in på mellanvåg hyfsat stark kväll och natt.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Bjaellerud »

Det var väl en 15 - 20 år sedan 1440 kHz med Radio Luxemburg stängde av.
Skall vi fortsätta med historik så har vi några exempel:
Även 1179 kHz, Sveriges mellanvågsändare, är borta, länge sen kanske 20 år sen.
Norge hade en fet, väl lyssningsbar mellanvågsändare utanför Stavanger, på 1314 kHz även den är sedan länge avstängd.
Påven har lagt ner sina mellanvågsändningar på 1611 kHz, dvs Vatikan-Radion, kanske 5 - 10 år sendan.
Radio Moskva sände på Svenska varje kväll på 1494 kHz med en verkligt stark sändare, borta sedan 20 år.

Runt 1611 kHz finner man numera pirater, (1600 - 1700 kHz).

En tid floreade DRM, Digital Radio Mondale) digital rundradio på mellanvåg och kortvåg. Men det är inte många sådana kvar såvitt jag förstår.

Hur VOA låter numera är en bra fråga, (VOA = Voice of Amerika) man kan höra svagas VOA på 5 MHz bandet, riktade till Afrikanska länder, propaganda, de spelar Afro-musik.
Givetvis kan man Googla VOA, BBC etc och se deras program för utlandssändningar.

Sen har vi ju långvåg, där finns en del Am stationer fortfarande. Och det lär ju vara lyssningsbart med en enklare mottagare med ferritstavsantenn.

Roy
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av 4kTRB »

En bandplan kan vara till hjälp om du ska hitta stationer lättare:
https://www.ntia.doc.gov/files/ntia/pub ... lochrt.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Spisblinkaren »

Om man kunde se nåt så hade det varit bra ;)

Allt blir alltså bara suddigt när jag zoomar in i dokumentet.

Men tack ändå, tanken var god.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av prototypen »

Om du öppnar dokumentet med Acrbat reader så kanske det syns bättre, men det där är Amerikanska frekvenser, är lite annorlunda i Europa.

Protte

PS, Roger du har aldrig funderat vem som skickade ett paket in cognito?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, det har jag :)

Jag har tom startat en tråd om det http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=86816 men efter att ha gått igenom alla typ 10 tilltänkta och frågat dom var och en gav jag upp.

Så det var du alltså, din rackare? :)

Förlåt att jag inte kunnat tacka ordentligt.

Rätt dåligt av mig att inte tänka på dig :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av 4kTRB »

Jag hade inga problem att zooma bandplanen men
ta en titt på den här sidan i så fall:
http://matsp888.no-ip.org/~mats/Text/Ra ... slista.txt

Att bandplanen gäller USA kan väl inte spela någon större roll,
du ska ju lyssna på utländska stationer?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av Bjaellerud »

Bandplanen för mellanvåg i USA har 10 kHz frekvenssteg. De ville inte vara med närt det ändrades till 9 kHz. Det var ju bra som det var.........dög 10 kHz steg åt farfar så duger det i framtiden....
Internationellt har vi 9 kHz frekvenssteg från långvåg till 1600 kHz.
Så det är en viss skillnad, på vissa frekvenser kolliderar frekvenserna på andra interfererar de.
Att höra Nordamerikanska AM-stationer på mellanvåg är dock en avancerad del av lyssnarhobbyn. Som kräver både extremt god mottagare och extremt bra antenner. Eller extremt gott tålamod och nattlyssning.
Det kan röra sig om 10 st 1000 m långa Beverage. antenner.
Att höra Europeiska mellanvågstationer låter sig göra med enklare utstyr.
Kolla transistorradion eller klockradion efter mörkrets infall.

På kortvågen är frekvensstegen 5 kHz.

Roy
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Finns det några AM-stationer idag?

Inlägg av prototypen »

Vad som förvånar är den tidigare nämna Radio Luxemburg
Från vikipedia << Marnach i Luxemburg och man sände på 1439 kHz (kilohertz), senare 1440 kHz,

P1 Umeå sände på 1448 och borde hållit sig till 9 kHz kanalplanen och 9kHz därifrån bli 1439, varför ändrades R Luxemburg till 1440?
Här i Umeå fick man vänta till efter kvällsandakten och lyssna på Luxemburg, När P1 lades ner var det inga problem att lyssna i bilradion ganska tidigt på kvällen.

Protte
Skriv svar