Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Oskar »

För en tid sedan fixade jag en gammal transistorradio, en Monark Samarkand typ 242.
Felet på radion var två transistorer med lågohmiga förbindelser mellan olika delar av transistorn och höljet. Misstänkte tidigt att det berodde på s.k "whiskers", som är en sorts kristall som kan bildas och växa på vissa metaller, bland annat tenn och även vissa legeringar av tenn. Höljet på dessa transistorer av typen AF11x är tennpläterad koppar och är av radiohobbyister kända att ha problem med whiskers. När jag fixade min gamla radio bytte jag helt enkelt transistorerna till ekvivalenter i annan kapsel som inte är förhäftade med problemet.

Igår på lunchrasten på jobbet satt jag en stund med en dremel och sågade upp höljet på en av de fallerade transistorerna. Jag ville försöka se om det verkligen var whiskers som låg bakom problemet och i så fall kanske försöka få en bild på det i mikroskop.

När jag fick upp höljet var det ingen tvekan om vad som var problemet. Håll till godo :) Tycker själv att detta är otroligt fascinerande!
A001 - 20180404_151201.png
A002 - 20180404_151210.png
A003 - 20180404_151240.png
A004 - 20180404_151430.png
Frågan är om man inte skulle kunna rensa ur höljet, möjligen förtenna insidan med vanligt 60/40, fylla med nytt vaselin och sedan limma ihop höljet igen så har man en transistor som fungerar? Lite sugen att prova :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av tecno »

Ja det experimentet ser vi framemot :tumupp:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Marta »

Geggamojjan är inte vaselin, det är siliconfett av något slag. Det svåraste är nog att få ut geggan utan att skada något. Tänk på att det är germanium som är mycket känsligt för värme. Går nog knappast att smälta ut det. Kanske något lösningsmedel. Eller ett antal timmars meknisk rensning. Ingen förtenning, germanium... Kylpasta av hög kvalitet och utan metallpulver är nog det bästa att kleta på efteråt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Oskar »

Just ja, det har jag ju läst någonstans att det är silikonfett. Kylpasta är nog inget tokigt substitut!

Själva transistorn är redan ute, jag sågade av höljet vid botten och lyfte därefter av höljet som en hatt. Så höljet skulle kunna rensas, tämligen brutalt om det behövs, genomgå behandling för att förhindra att nya whiskers bildas och sedan sättas tillbaka. Är inne på att förtenning inte vore så dumt med tanke på att man då ändrar det metallurgiska på insidan, det borde förhindra nya whiskers att bildas.

Jag tänkte ju inte på att ta en översiktsbild på den delade transistorn. Transistorn och höljet är kvar på jobbet och själv är jag hemmavid och jobbar i skogslabbet. Kan återkomma nästa vecka med mera i ämnet :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Marta »

Det är lätt att uppfatta som Du hade "toppat" kapseln. Ser ut som där finns något längst nere under geggan.

Det är ändå ett problem att sätta tillbaka kapseln, blir antagligen varmare än vad germanium klarar om Du försöker löda.
Den skall nog inte ligga öppet för länge. Luftens syre och fukta kan skada den. Det kiselfett som finns kvar kanske skyddar. Kanske doppning i ingjutningssilikon för elektronik kan fungera som kapsel om den aktas mekaniskt. Här finns nog någon som kan mer om sådana material.
Har Du provat den som den är? Troligen är den ljuskänslig utan kapsel.
Intressant experiment, men tveksamt om den kan hålla under lång tid.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av breflabb »

Intressant detta med Germaniom. Några kanske minns att jag håller på med en
snygg B&O rörförstärkare.Den är snart klar.Rören är bytta och en del annat.
Men vid långtidsprovkörning,vilket jag alltid praktiserar oberoende vad jag gör, så började ena
kanalen skrapa o låta illa. Det visade sig efter många dagars körning att en trissa
i försteget AC126 tålde inte den värme ökning som blev efter många timmar. Den kunde
bli bra vid försiktig knakning. Förmodligen samma fel som beskrivs här. Det är fixat och
nu gäller det lånkörning igen.
Och när det gäller ljuskänslighet som invaliden påpekade så är det sant och finns även
på Kiseltransistorer. För många år sedan så lyfte jag på hatten på en 3055 och
gjorde vissa exsperiment som ljuskänslig diod,och det fungerar. För dom som är nyfikna
hyr en effekttrissa ser ut under skalet så så här kommer det en bild på två olika
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Oskar »

Kul att se breflabb! Roligt att höra om din B&O också, har du uppdaterat i tråden om den fallerande trissan? Har missat det i så fall. Ser fram emot att läsa mer i den tråden. Bra gjort att hitta det felet, lät besvärligt, intermittenta problem är ofta svåra.
Invaliden skrev:Det är lätt att uppfatta som Du hade "toppat" kapseln. Ser ut som där finns något längst nere under geggan.

Det är ändå ett problem att sätta tillbaka kapseln, blir antagligen varmare än vad germanium klarar om Du försöker löda.
Den skall nog inte ligga öppet för länge. Luftens syre och fukta kan skada den. Det kiselfett som finns kvar kanske skyddar. Kanske doppning i ingjutningssilikon för elektronik kan fungera som kapsel om den aktas mekaniskt. Här finns nog någon som kan mer om sådana material.
Har Du provat den som den är? Troligen är den ljuskänslig utan kapsel.
Intressant experiment, men tveksamt om den kan hålla under lång tid.
Nix, har inte provat transistorn nu när den är ute ur kapseln. Skall nog försöka göra det, vore kul att snickra ihop en enkel testuppkoppling där man kan sätta in AF11x transistorer och verifiera deras funktion. Kanske en enkel oscillatorkoppling. Insåg att det var lätt att missförstå hur jag öppnat transistorn, skall återkomma med en översiktsbild.
På bilderna i mitt första inlägg är det nog "hålet" som blev i geggan när jag drog ut transistorn som man uppfattar som att "det är något" där nere.
Det här med att försöka laga transistorn och sätta ihop den är ju galenskap egentligen, men som sagt, lite roligt. Får jag till en testuppkoppling skulle den få sitta och snurra i ett par år för att se om trissan håller :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av breflabb »

Nej, har inte uppdaterat B&O tråden än. Skall göra det när provkörningsperioden är slut.
Måste göra allt jag kan för att få den i den skick den förtjänar :D
Det är jobbigt men ändå roligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av anders_bzn »

Kul att se. Du måste ta och posta en bild på germaniumbrickan också!
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av SM4UKE »

Intressant att se hur det ser ut. Jag har en gammal Centrum transistorradio som jag håller på att fixa. Den har två AF116
i MF-delen - som fungerar. Men frågan är hur länge till. Det klokaste är förmodligen att byta till något nyare. Radion är å
andra sidan inte i speciellt fint skick utseendemässigt så de kanske får sitta kvar tills vidare. Raden med tryckknappar
glappade pga oxidering men nu verkar det funka fint. Den hade nog legat ca 15 år i ett ouppvärmt garage.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av breflabb »

Jag undrar om denna kristalisering bara uppkommer om trissorna har stått för länge utan spänning.
Jag hade en låda med en hel del mest AC trisser och när jag mätte upp dom så var dom flesta
helt åt pipsvängen. Mätningen gjordes med digital multimeter i diod läge. Och det gjorde jag
flera gånger med samma resultat. Men sen tog jag min gamla HEATHKIT IM1104 som jag
byggde själv på 80 talet utan diod mätning,mätte runt som man skall två varv och på den
tredje så blev dom hela igen. Detta kan inte vara tillfälighet eftersom jag fick igång
8 St, av 10. Så Germanium är skumma.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Oskar »

SM4UKE, om de fungerar skulle jag låta dem vara. Det kan ju ta 30 år till innan "morrhåren" växer så pass så att de bli ett problem. Om de ens bildas. Det kan väl tänkas att vissa exemplar är förskonade från problem.

Breflab, strömmen en multimeter avger i reistansläget kan räcka för att smälta kristallerna. Har sett en video på just det. Lite beroende på hur diodmätningen på de aktuella instrumenten är gjorda kanske det också kan smälta kristallerna och tillfälligt fixa problemet. Det kanske kan förklara det du beskrev?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5806
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av rvl »

Morrhårsbildningen är väl temperaturberoende också, typ tennpest som börjar vid låg temperatur?
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av SM4UKE »

Det är inte bara transistorer som drabbas. Jag har en gammal Hammondorgel och den har en box med ett antal brytare
och där hade det växt en del på insidan. Det är även där ett känt problem men lätt att åtgärda med rengöring. Det syntes
tydligt en luddig yta och med tiden växer "luddet" sig allt närmare anslutningarna som kortsluts till chassi.
Jag har också fixat två olika HP-instrument där det växt i tryckomkopplare. Där har det varit instrument från tidigt 70-tal
som stått inaktiva länge och kanske förvarats lite olämpligt.

Min Centrum får nog behålla sina AF116 ett tag till. Den har dock ett prasslande brus som hörs svagt, verkar komma från
LF-delen. Frågan är om det är någon dålig kondensator eller kanske någon av transistorerna. Lite störande och känns som
mer viktigt att fixa.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Whiskers i gamla transistorer, bildtråd

Inlägg av Janson1 »

Tusan, det slår mig nu att jag har en gammal flygradio som kan börja skrapa helt hysteriskt då och då, nu är den i och för sig skrotad då denna bara har 12,5 kHz delning och nya skall ha 8,33 kHz delning istället. Den har nog gamla plåtkapslade transistorer. Om det är Germanium vet jag inte men det är inte omöjligt, den är från 1975 talet och flyggrejer har så gott som alltid varit hopplöst gammalmodiga inom mycket.
Skriv svar